RECOIL - Vzpoura bojových strojů

- V budoucnosti se všechny bitvy a války budou odehrávat bez přímé účasti člověka. Stroje budou ovládány počítačem, což zaručí maximální efektivitu v akci, nepřetržité nasazení a nulové problémy s morálkou. To je vize, kterou podle hry Recoil ve světě prosadila společnost Mega Corporation. Ne všechny plány ale vyjdou na sto procent...

Automatické zbrojní systémy vyvinuté pro potřebu války musí mít mnoho vlastností, mezi něž patří i schopnost stálého spojení a samostatného rozhodování. A právě díky těmto vlastnostem vznikla jakási umělá inteligence, která učinila logický závěr: nepřítelem je člověk. A ihned začala jednat podle dalších obdobných programů. Jejím heslem se stalo "Zničit krtka!!" Tedy lidstvo.

Jak je vidět, příběh hry Recoil není zrovna originální, ale co by se taky dalo čekat od téměř obyčejné střílečky. Jediná nevšední věc je, jak se rebelové - samozřejmě někdo přežívá, a musí si říkat rebel - chtějí vypořádat se stroji. Ukradnou totiž prototyp nové zbraně, vyvíjené již vzbouřenými stroji, a svěří ji vám, ať ukážete co umíte. Ale pozor, vy jste v minulosti a tento stroj máte ovládat přes jakousi časovou smyčku. Pomocí internetu. Nu, poněkud přemrštěné, ale nevadí, příběh v tomto typu her není až tak důležitý.

Na první pohled je Recoil jedna z mnoha stříleček s pár neobvyklými nápady. Přesto je víc než se zdá a jedna z věcí, která vyniká nad průměrem, je grafika. I na slabších strojích bez grafických akcelerátorů budete překvapeni svižností hry a kvalitou grafiky. A protože Recoil je vysoce akční hra, vždy bude na co se koukat. Mnoho druhů nepřátel, hezká krajina, podzemní i podvodní scenerie, výbuchy, vše bez jediné chybičky nebo podivnosti.

Vaše vozidlo se jmenuje Battle Force Tank, v českém manuálu Bitevní Tank, a je trochu zvláštní. Posuďte sami: umí jezdit po zemi, po vodě, pod vodou jako ponorka nebo jako vznášedlo přejíždět některé nepříjemné povrchy - láva a podobně. Dlouho jsem neviděl tak hezky a precizně animovaný stroj, jako je tank v externím pohledu.

V levém dolním rohu je jakýsi odstřelovačský dalekohled, který přibližuje pohled. A na rozdíl od jiných her, kde bylo něco podobného, zde vidíte i to, co je na hlavním pohledu ještě zahaleno v mlze nebo za horizontem. Tento pohled budete často používat, protože možnost zlikvidovat palebné věže bez vjezdu do jejich palebného pole je v zvláště v této hře k nezaplacení. Pancíř Bitevního Tanku se s poškozením krabatí a zůstávají na něm škrábance, díry a spáleniny, takže ani nemusíte sledovat ukazatel stavu, abyste poznali, že jste v problémech.

Ozvučení hry považuji za vynikající. Výbuchy, zvuky raket, kanónů, plamenometů a vozidel jsou velmi přesné, mluvené slovo nezůstává pozadu. Po čase poznáte nejen, že vpravo za vámi je nepřítel, ale i jaký a jestli právě nevystřelil. A až se budete honit s bitevním vrtulníkem jen podle zvuku, a okolo vás prosviští raketa, poznáte co je to prostorový zvuk. Samozřejmě jen s kartami které podporují standardy EAX (SB Live) nebo A3D (Monster 300MX apod.). Ale i bez nich vás zvuk vtáhne do bitevní vřavy dokonale.

Od akční hry samozřejmě nemůžete očekávat problémy náročné na přemýšlení, ale spíš potřebu rychlých reflexů a orientace v terénu. A Recoil vás vskutku nenechá moc vydechnout. I když Bitevní Tank má velmi silný pancíř a mohutnou výzbroj s mnoha druhy zbraní (některé opravdu nápadité), jen ony reflexy vás nespasí.
Budete potřebovat i taktiku, a občas je nutné se s tankem doslova plížit. Nepřátel je totiž hodně, a umějí velmi dobře a rychle manévrovat a spolupracovat. Pokud budete chtít aplikovat strategii typu "vlítnu na ně a všechny je sejmu", nemáte šanci. Nejprve vám nepřítel hodí pod nohy (pásy) minu, pak vás ožehnou plamenomety, zmrazí freonové vrhače, no a ten hnědý kopeček, co je ve skutečnosti tank s řízenými střelami, si vás taky nenechá ujít.
Je tedy třeba postupovat obezřetně, likvidovat nepřítele jednoho po druhém, a být trpělivý. Zpočátku jsem si dokonce myslel, že jejich počet je nekonečný. Není, ale opravdu jich je hodně!!

Ovládání není těžké na pochopení, ale než zvládnete manévrování a zároveň orientaci v akci, ještě si hodně zanadáváte. Bitevní Tank totiž není žádné neohrabané vozítko, ale jakýsi tankový ekvivalent Lary Croftové, a je tedy opravdu velmi pohyblivý a rychlý. Co dokáže provést za manévry, za to by se nestyděl ani akrobat na kole. Vysoká rychlost, bleskové obraty, nezávislý pohyb věže a podvozku, z toho se člověku chvíli točí hlava.
Na výběr jsou dva pohledy: externí a interní, každý se hodí jindy. Všechny potřebné informace jsou na přehledných a nepřekážejících panelech, takže vás nic nebude rozptylovat
nebo zdržovat od ničení desítek nepřátelských robotů.

Ve hře je celkem šest kampaní, což by se mohlo zdát dosti krátké, ale není tomu tak. Každá kampaň je rozdělena úkoly i terénem na několik na sebe navazujících misí, přičemž každá z nich vydá nejméně na hodinu zábavy, takže celá hra je podle mého názoru tak na měsíc při průměrném dvouhodinovém sezení u počítače denně.

Ve hře mi vadilo jen několik málo věcí. Orientace v akci je značne namáhavá, takže je potřeba hodně praxe, než dokážete manévrovat a zároveň přesně střílet. Je totiž potřeba si uvědomit, že ačkoliv se Recoil při interním pohledu tváří jako klasická First Person Shooter (střílečka z vlastního pohledu), jako tank neumí strafovat - pohybovat se do strany. A to bude pro mnoho hráčů Quakea a Half-Life velmi nepříjemné překvapení. Anebo výzva!
Briefinky od povstalců jsou jedním slovem ohavné. Jsou digitalizované a herce kteří se v nich snaží předstírat, že jsou pronásledovaní rebelové, bych s chutí předhodil Strojům. Ale pak vám aspoň na mapě ukáží, co je cílem mise, a proč je třeba zničit to či ono.
Během hry nad vámi téměř neustále poletuje povstalecké letedlo a shazuje vám náboje a další užitečné předměty. A žádný ze strojů po něm nestřílí! Letadlo má asi technologii Stealth.
Celkově si ale myslím, že Recoil je slušná hra, a pokud máte rádi akci, je to žhavý kandidát na nové CD ve vaší sbírce.

HODNOCENÍ A ZÁKLADNÍ INFORMACE O HŘE:
Recoil 80%
Grafika hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)
Typ hry: akční
Výrobce/Distributor: Westwood Studios/Bohemia Interactive
Jazyk: anglický
3D karty: Direct3D, 3Dfx
Multiplayer: ano
Pro hráče: od 12 let
Zvuk hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)
Hratelnost hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)hvezda.gif (125 bytes)
Hvězdičky jsou udělovány od jedné, což je nejhorší ohodnocení v dané kategorii, až do pěti u her v této oblasti vynikajících.
Minimální konfigurace:
Win 95/98, CPU Pentium 166MHz, HDD 240 MB, RAM 32 MB, CD ROM 4x, 3D karta: ne

Lenoch, má pásy a vozí se

Jedu si a najednou mina

Tak tady to je jak v Normandii za invaze

Raketa byla velmi blízko

Letadlo patří rebelům

Chodba skrývá mnohá nebezpečí


Atentát na Roberta Fica

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili v obci Handlová před kulturním domem, kde předtím zasedala slovenská vláda. Politika odvezli do nemocnice.

Video