Právníci a odborníci mají nyní za úkol detailně složit střípky tragédie, při níž se 25. července 2000 zřítil nadzvukový letoun Concorde krátce po startu z Paříže. Přestože byly po havárii lety concordů v omezené míře obnoveny, už nikdy se letouny, jediná nadzvuková dopravní letadla nasazená dlouhodobě do běžného provozu, z události nevzpamatovaly a v dubnu 2003 vzlétl concorde k poslednímu letu.
"Skutečně mohla za smrt stovky pasažérů, devíti členů posádky a čtyř lidí na zemi malá titanová lamela, která odpadla na ranvej při předchozím startu letadla společnosti Continental Airways?" položil v předvečer zahájení procesu sugestivní otázku britský list Independent. "Nebo byla tato oficiálně uznaná příčina jen zástěrkou pro zmatek a nepořádky, které při údržbě concordů u společnosti Air France panovaly?"
Proces podle odborníků prověří základní otázky týkající se technické kvality ikonického letadla, které bylo čtvrt století pýchou britského a francouzského leteckého průmyslu. Obžaloba i někteří obhájci se v tomto případě shodují, že Concorde trpěl vážnými designovými nedostatky, které byly nejméně dvacet let ignorovány.
Po havárii bylo pracně shromážděno a analyzováno více než milion kousků zničeného concordu - i to je označováno za příčinu, proč se proces koná až po deseti letech.
Hlavní příčina havárie je jasná. Nejméně jedna z pneumatik na levé straně podvozku letounu se roztrhla ve chvíli, kdy letoun získával vzletovou rychlost. Sprška zbytků pneumatiky pak prorazila nádrž s palivem na levé straně.
Pilot, který už neměl šanci zastavit, se pokusil zachránit letoun tím, že ho nasměroval vzhůru předčasně. Jak se pilot snažil udržet ve vzduchu, concorde se převrátil a padal "jako list" na nedaleký hotel, popsal jeden svědek.
Při vyšetřování se zjistilo, že pneumatika, jejíž roztržení bylo u začátku havárie, narazila do titanové "záplaty", která odpadla z letounu DC10 společnosti Continental Airlines startujícího o čtyři minuty dříve. Potíž je v tom, že titan, daleko tvrdší než hliník či nerezová ocel, se nesmí používat k provizorním opravám.
Continental Airways je nyní v podezření, že na takové opravy používala titan běžně, ačkoli bylo nebezpečí, které tím vzniká, dobře známo. Dva z jejích pracovníků jsou obžalováni, že ignorovali zákaz používání titanu k takovým opravám.
Americká společnost zavinění popírá. Její hlavní obhájce Olivier Metzner prohlásil, že má 28 očitých svědků, podle nichž začal concorde hořet ještě předtím, než dojel po ranveji na místo, kde ležela titanová lamela. "Jejich svědectví bylo ignorováno. Dělalo se všechno pro to, aby byla pravda zakryta," řekl Metzner.
Metzner přitom zrovna nedávno slavil úspěch při jiném procesu. Hájil totiž někdejšího francouzského premiéra Dominique de Villepina proti obvinění, že očernil nynějšího prezidenta Nicolase Sarkozyho. - více o soudu s Villepinem zde
CONCORDE V ČÍSLECHDélka: 62,1 metru |
Dalším bitevním polem, na němž se bude proces odehrávat, je však concorde samotný. Dva inženýři a francouzský bezpečnostní inspektor jsou obviněni, že záměrně zlehčovali důkazy o slabinách, které spočívaly v pneumatikách a palivových nádržích na křídlech. Za 24 let do osudové havárie v roce 2000 bylo zaznamenáno 65 incidentů s prasklými pneumatikami - v šesti případech to vedlo k proděravění palivových nádrží.
Podle právníků pozůstalých jsou jednotlivci, kteří čelí žalobě, jen obětními beránky politiky, která byla schválena v daleko vyšších patrech jejich firem.
kdo je obviněn za pád concorduSpolečnost Continental Airlines John Taylor (41) mechanik Continental Airlines Stanley Ford (70) Henri Perrier (80) Jacques Herubel (74) Claude Frantzen (72) |