Charedim, vyznavači ultraortodoxní formy judaismu, podle izraelské policie nejspíše stojí za kontroverzními nápisy nastříkanými na Zdi spravedlivých a poblíž Památníku deportovaných v jeruzalémském památníku obětí a hrdinů holokaustu Jad Vašem.
Kromě nápisu chválícího Hitlera za holokaust se podle deníku The Times objevily také slogany "Světový výbor charedim" nebo "Židé, probuďte se, tento zlý režim nás nechrání, ale pouze ohrožuje".
Nápisy se objevily nejen na památníku, ale také na automobilech Palestinců v přilehlých ulicích. Na jednom z aut se objevilo slovo "Ulpana", což je oblast s nelegálně postavenou izraelskou osadou, z níž má být vystěhováno třicet rodin (více čtěte zde).
CharedimDoslova "Třesoucí se před Bohem - Bohabojný" (Izajáš 66,5). Nábožensky nejkonzervativnější část židovské komunity, takzvaní ultraortodoxní Židé. Řada z nich věří, že samostatný stát Izrael může vzniknout až po příchodu Mesiáše. Odmítají tak současný stát Izrael založený sionisty. Zdroj: Marek Čejka |
"Prověřujeme také jiné varianty, ale právě teď si myslíme, že útok byl veden extremisty," řekl mluvčí jeruzalémské policie Šmuel Ben Ruby s poukázáním právě na charedim v souvislosti s poničením památníku.
Čin vyvolal ostrou reakci představitelů Izraele i těch, kteří holokaust přežili. Avner Šalev, ředitel památníku Jad Vašem, řekl izraelskému vojenskému rádiu, že tentokrát byla překročena hranice. "Víme, že památník Jad Vašem je spojnicí mezi izraelskou společností a judaismem. Všechny tyto vzkazy jsou zaměřeny proti tomuto spojení," řekl podle The Times Šalev o nápisech.
Odborník: S vládou to nesouvisí, je to čistě náboženský střet
Deník The Times uvádí, že vandalský útok na památník může souviset s politikou vlády Benjamina Netanjahua. Expert na Blízký východ Marek Čejka z Ústavu mezinárodních vztahů to považuje za nepřesnost.
Marek ČejkaVystudoval právo (JUDr.) a politologii (PhDr. a Ph.D.), mnohokrát navštívil Blízký východ a v letech 2001 a 2002 absolvoval stáž na Hebrejské univerzitě v Jeruzalémě. V současnosti působí na Ústavu mezinárodních vztahů a přednáší na několika VŠ. Je autorem řady článků a několika knih. Provozuje také blog http://blizky-vychod.blogspot.com. |
"Nejradikálnější charedim, což je správnější hebrejský termín pro ultraortodoxní Židy, neuznávají vůbec současný stát Izrael. Nezáleží na tom, jestli vládne levice, nebo pravice," řekl Čejka a doplnil, že někteří nepoužívají ani izraelské peníze a mají platební karty s účty vedenými v amerických dolarech.
Na rozdíl od většiny charedim tato část ultraortodoxních Židů odmítá pobírat jakoukoliv podporu od izraelského státu. "Vím i o případu, kdy jeden zbožný Žid měl svůj vlastní generátor, aby nemusel nakupovat elektřinu od Izraele," dodal odborník na Blízký východ.
"Ultraortodoxní Židé si myslí, že holokaust je božím trestem za sionismus. Není to v žádném případě oslava Hitlera, je to spíše hodně extrémní nadsázka. Sionismus je podle nich prvotní zlo a holokaust či arabský teror vůči Izraeli jsou už jen reakcemi na toto zlo," upřesňuje Čejka.
Podobné nápisy nejsou podle něj výjimečné. "Je to relativně časté, antisionistickými nápisy byl například pomalován také hrob Theodora Herzla nedaleko památníku Jad Vašem," zmínil Čejka hrob nejvýznamnějšího představitele sionismu, směru, jehož hlavním cílem je vznik státu Izrael a přesídlení Židů do této oblasti.