Marcel Grün - Ředitel Hvězdárny a planetária hl. města Prahy Marcel Grün. (5. srpna 2005) | foto: iDNES.cz

Mapa planet se asi změní, míní ředitel planetária

Poslední dny jsou nabité událostmi nejen na Zemi, ale i ve vesmíru. Vědci například oznámili objev desáté planety. Ředitel pražského planetária Marcel Grün se domnívá, že kvůli ní bude potřeba přepsat učebnice. V on-line rozhovoru se dotknul i pouti raketoplánu Discovery.

Odpovědi Marcela Grüna najdete ZDE

"Buď dojdou astronomové k závěru, že Pluto zůstane planetou a pak budeme učebnice asi měnit ještě mnohokrát," uvedl Grün s tím, že vědci očekávají nových velkých těles víc. Nebo bude UB313 alias Xena zařazena mezi planetky.

"Pak bych považoval za logické zařadit tam i Pluto, takže bychom děti učili znát jen 8 planet + nějaké to ´smetí´...," poznamenal.

Objevení desáté planety sluneční soustavy oznámili američtí vědci koncem července. Nejvzdálenější těleso od Slunce je podle nich větší než Pluto. - více zde

Fanfáry nad jeho objevením však byly možná předčasné. Mezinárodní astronomická unie prozatím odmítá uznat Xenu za planetu. O jejím osudu se rozhodne až příští rok v Praze. - více zde

Stejný tým amerických vědců oznámil objev desáté planety už loni. Těleso, které leží ve stejné oblasti jako Xena, nazval Sedna. - více zde

Mise Discovery skončí dobře, doufá Grün
On-line rozhovor se dotknul i mise amerického raketoplánu Discovery. "Jsem v této věci bezuzdný optimista a doufám (věřím, jsem přesvědčen...), že zítra nebo nejpozději pozítří výprava dobře skončí," doufá Grün.

Z technického hlediska pak nevidí důvod k obavám. Discovery byl podle něho tak dobře prohlédnut, jak žádný jiný raketoplán v minulosti.

Americká Národní agentura pro letectví a vesmír (NASA) v pondělí kvůli nepřízni počasí přistání o den odložila. - více zde

INFOGRAFIKA:
Raketoplán Discovery
Kennedyho vesmírné středisko

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel.

Video