Útroby obřího plavidla z části potopeného pod vodou připomínají místy temnou jeskyni, říkají záchranáři. I proto mezi nimi nechybí odborníci na ponory do takových míst, kteří s sebou nejspíš mají dvakrát větší zásoby dýchací směsi, než je při potápění se do mořských hlubin obvyklé, píše televize CNN na svém webu.
Z labyrintu 1 500 kajut a množství chodeb totiž nemusí být jednoduché dostat se rychle zpět na hladinu k čerstvému vzduchu. Plavidlo má sedmnáct pater a na délku měří asi 290 metrů. Kromě stovek kajut musí záchranáři prohledat i osm barů, pět restaurací, kasino či čtyři bazény.
Zkáza ConcordieAKTUÁLNĚ: Záchranáře na čas odvolali, loď se pohnula KAPITÁN: Z potápějící se lodi prý utekl EXPERT: Houpla zadkem a políbila skálu BEZPEČNOST: Cvičení bývá na Concordii až druhý den, i proto zavládl chaos ROZHOVOR S KAPITÁNEM: Nechtěl bych být v kůži kapitána Titaniku ZTROSKOTÁNÍ: U Itálie ztroskotala výletní loď s tisíci lidmi SUPERLOĎ: Jak se pluje na třináctipatrové lodi napříč Středomořím |
V potopené části lodi navíc panuje naprostá tma a sluneční svit se do ní nedostane. "Pokud nemáte správné nastavenou mysl na pobyt v temném a uzavřeném prostoru, pak máte problém," říká americký jeskynní potápěč a záchranář Robert Laird s tím, že ve vodě zřejmě plave množství předmětů i trosek.
Podlahy i zdi jsou kluzké
Loď se navíc naklonila skoro o devadesát stupňů a nepotopené podlahy i zdi jsou nesmírně kluzké, i když zatím není jasné zda a kolik oleje a paliva ze ztroskotané lodi uniklo. Záchranáři proto k pohybu po nezatopené části plavidla používají často stejné techniky a bezpečnostní jištění jako horolezci.
"Loď se teď naklání v úhlu asi 87 stupňů. Musíme se pohybovat velmi opatrně a řídit se striktními bezpečnostními pravidly, abychom se nevystavili nebezpečí," řekl serveru Spiegel Online italský záchranář Flavio Vescovio, který se spolu se sedmi kolegy zapojil do záchranné akce v neděli.
Součástí těchto pravidel je podle něj to, že osmičlenný záchranný tým musí být spolu po vzoru horolezců propojen lanem. Záchranáři navíc závodí s časem a doufají, že ze šestnácti pohřešovaných přeci jen někdo přežil - ať už v nezatopené části nebo v nějaké vzduchové kapse.
Jsem na smrt unavený, svěřil se jeden záchranář
Italští záchranáři proto pracují nadoraz. "Jsem na smrt unavený," svěřil se serveru Spiegel Online jeden z nich při návratu ze záchranné mise do přístavu Porto Santo Stefano, který je lodi nejblíže. S kolegy pracoval 24 hodin v kuse a v neděli se jeho týmu podařilo zachránit tři lidi, mezi nimi korejský novomanželský pár, který uvázl v jedné z kajut.
Celkem se v pondělí ráno pokoušelo objevit další živé, nebo alespoň vyprostit těla obětí, na 120 záchranářů, část z nich byla v útrobách lodi, část v ledové vodě kolem ní. Pak ale úřady z bezpečnostních důvodů záchranné práce zastavily - loď se v rozbouřeném moři o několik centimetrů posunula. Záchranáři se k lodi vrátili až odpoledne.
Bilance je v tuto chvíli taková, že neštěstí si zatím vyžádalo šest mrtvých, dalších asi 4 200 lidí ze ztroskotaného plavidla uniklo. Nad příčinou nehody se zatím spekuluje, stejně tak jako o vině kapitána lodi Francesca Schettina a o jeho údajném útěku z potápějící se lodi.
Rejdařská společnost Costa Crociere, jež výletní loď provozuje, zatím připustila, že kapitán mohl udělat chyby. Například, že plavidlo plulo příliš blízko pobřeží. Dvaapadesátiletý kapitán ale pochybení odmítá.