Podle europoslanců zplodiny z těchto strojů zatěžují životní prostředí, a proto by se jich měla týkat podobná omezení, jaká už platí například u automobilů.
Návrh vypočítává limity emisí oxidů uhlíku, dusíku, uhlovodíků a pevných částic podle typu a výkonu motorů a také stanovuje, od kdy je mají výrobci začít uplatňovat. Konkrétní termíny jsou určeny na roky 2018 a 2019. Všechny typy motorů, které budou chtít jejich výrobci na evropském trhu uplatnit, čeká důkladné testování a certifikace (kompletní text nařízení najdete zde).
Emisní limity mohou z aut udělat nedostupné zboží, varuje Ford |
Zpravodajem zákona byl ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele europoslanec za TOP 09 Jiří Pospíšil.
„Snažil jsem se v parlamentu z návrhu Komise maximálně odstranit nerealistické části, u nichž hrozilo, že poškodí evropský průmysl. Po dohodě se zástupci průmyslu se mi podařilo prosadit změny, které povedou k tomu, že nedojde k poškození i českého dopravního průmyslu zbytečnou regulací,“ uvedl pro iDNES.cz Pospíšil. Zdaleka podle něj totiž nejde jen o sekačky, ale hlavně o výrobu lokomotiv či lodí.
Pro nová pravidla zvedlo ruku 623 evropských poslanců, proti jich bylo 57. Návrh podle hlasovacího protokolu podpořili i všichni čeští europoslanci s výjimkou Petra Macha (Svobodní).
„Dosáhli jsme velmi pozitivní dohody, kde jde o důležitou rovnováhu mezi ochranou životního prostředí a konkurenceschopností evropských firem,“ uvedla zpravodajka návrhu, italská poslankyně Elisabetta Gardiniová.
Podle europarlamentu mají stroje, které nejsou určené k silniční dopravě a mezi něž patří například i říční plavidla, na svědomí až 15 procent všech emisí dusíku do atmosféry a pět procent emisí pevných částic.
Sekačka jako závodní vůz:
6. dubna 2014 |