Kus s lehce provokativním podtitulem Kabaret holokaustu chce devětaosmdesátiletého bývalého dozorce z koncentračních táborů ukázat i z jiné stránky, než jak ho prezentují média.
"Skutečného Demjanjuka neznám, ale chci zkusit ho trochu zlidštit, přidat mu pár detailů a udělat z něj průměrného amerického občana, který chce žít svůj americký sen," vylíčil svůj záměr Kanaďan Garfinkel.
Na rozdíl od soudní síně, kde Demjanjuk ještě nepromluvil, tak na scéně v Heidelbergu zazní jeho hlas a představí se jako starostlivý otec rodiny a vášnivý zahrádkář. Garfinkel však popírá, že by ho chtěl obhajovat.
"Nepovažuji Demjanjuka se nevinného. Myslím si ale, že za to, co udělal, už zaplatil," vysvětluje Kanaďan.
Demjanjukovo svědomí a zpívající dozorci
Garfinkel pochází ze silně věřící židovské rodiny, kde se často diskutovalo o holokaustu. Nyní šestatřicetiletý autor se díky tomu začal zajímat o pachatele nacistických zvěrstev a přitom narazil na Demjanjuka.
Před pěti lety inscenoval svou první hru o něm, která vycházela z dokumentů použitých při Demjanjukově procesu v Jeruzalémě v roce 1987, kde byl odsouzen k smrti. Tento trest izraelská justice později zrušila, protože se neprokázalo, že je nechvalně proslulým "Ivanem Hrozným" z vyhlazovacího tábora Treblinka, za což byl původně poslán na smrt.
Také tato postava v heidelberské inscenaci vystupuje jako Demjanjukovo zlé "druhé já", s nímž mužovo nahlodané svědomí vede neustálý dialog o vině a nevině.
Hra jinak satirickým tónem líčí Demjanjukovo dospívání na ukrajinské vesnici a jeho život v americkém Clevelandu, kam se po válce uchýlil, a střídá absurdní dialogy či výstupy zpívajících dozorců z koncentračního tábora s realistickými scénami ze soudních síní.
Vedle jeruzalémského procesu Garfinkel do německé hry použil i soud, který s Demjanjukem od loňského listopadu probíhá v Mnichově. "Zaráží mě, když vidím, jak se tu Demjanjuk stal symbolem. Působí to, jakoby tu nešlo o něj, nýbrž o to, aby se Německo právně vyrovnalo se svou minulostí," zdůvodnil svůj odlišný pohled na tuto kontroverzní osobu.
Soud s Demjanjukem není prvním procesem, který v německy mluvících zemích inspiroval divadelníky. Ve Vídni vznikla hra založená na zločinech Josefa Fritzla, který řadu let držel svoji dceru ve sklepě a zplodil s ní několik dětí. (více o hře Penzion Fritzl čtěte zde)