Pondělí 27. ledna 2020, svátek má Ingrid
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. ledna 2020 Ingrid

Krátery a trosky aut. Castello road je nejnebezpečnější cestou světa

  17:56aktualizováno  17:56
Castello Road – „Cesta smrti“, případně „Nejnebezpečnější cesta na světě“. Tak se nyní říká silnici, která v syrském Aleppu spojuje východní část města ovládanou protiasadovskými povstalci s jimi ovládaným územím na západ od Aleppa. Castello Road je dlouhodobě z obou stran obklíčena vládními silami.

Castello road na snímku z března 2015. Poslední silnici, která spojovala povstalecké čtvrti Aleppa s vnějším světem, dostaly nyní pod kontrolu Asadovy jednotky. | foto: Profimedia.cz

Minulý týden byla i tato silnice prakticky odříznuta silami věrnými Asadovi. Ty zabraly území, odkud mohou trasu v pohodě kontrolovat a ostřelovat. Humanitární následky mohou být katastrofální. Právě touto jedinou cestou dosud přivážely humanitární organizace základní pomoc, na které je životně závislých na 300 000 lidí.

Ještě před odříznutím města se civilisté v obležené části Aleppa potýkali s nedostatkem vody a elektřiny. Zdravotnická zařízení, školy, obchody, obytné budovy i infrastruktura jsou zničené a v troskách.

Fotogalerie

Otec osmi dětí Hussein AbdulRahman z Aleppa popisuje další problémy, se kterými se lidé ve městě potýkají. „Ceny jídla ohromně vzrostly – pokud vůbec je. Někdy dokonce není k dostání ani kojenecké mléko. Lidé nemají přístup k pitné vodě, buď si berou vodu ze studní, nebo ji musí draze kupovat,“ říká. A nejde zdaleka jen o obživu.

„Po náletech zůstávají oběti i zranění. Sehnat lékařskou pomoc je zde ale téměř nemožné, protože většina nemocnic ve městě byla zničena. Lidé se opravdu bojí, co bude po uzavření Castello Road,“ dodává.

Balíček pro rodinu na měsíc

Ještě před necelými dvěma týdny se humanitární organizaci Člověk v tísni podařilo za velmi těžkých podmínek dostat do města 20 nákladních aut s jídlem. V každém autě bylo 3 000 potravinových balíčků. Jeden potravinový balíček váží okolo 50 kg a obsahuje základní potraviny, jako je mouka, rýže, čočka, bílé fazole, bulgur, cukr, sůl a olej. Mouka se využívá v místních pekárnách, kde z ní upečou až 3 000 chlebů, které lidé dostávají každý den zdarma. Jeden potravinový balíček v kombinaci s dodávkami chleba uživí šestičlennou rodinu po celý měsíc.

Aby vůbec mohly vozy s pomocí vyrazit na cestu, musely logistické a terénní týmy monitorovat bezpečnostní situaci. Logistici tuto pomoc koordinovali z Turecka. Terénní koordinátor Ishan popsal, jak to fungovalo. „Kvůli sílícímu obléhání Aleppa jsme naši snahu o doručování jídla museli zdvojnásobit. Díky dlouhodobému a důkladnému pozorování jsme vždy byli schopni vyhodnotit nejvhodnější dobu, kdy mohou naše dodávky vjet do města. Tyto informace jsme pak předali kolegům z logistického týmu, kteří podle toho určili, kdy se naloží náklaďáky a vyrazí směrem k městu,“ říká Ishan.

Válka v Sýrii

Po pečlivém vyhodnocení situace dostal logistický tým zelenou, aby vyslal očekávanou zásilku. Nákladní auta byla z bezpečnostních důvodů řízena lidmi z místní partnerské neziskové organizace Basamat.

„Jezdíme lehčí, abychom ujeli“

Ještě před uzavřením silnice vedoucí logistického týmu Člověka v tísni Mahmoud vysvětlil, s čím se tito odvážní řidiči musí potýkat.

„Nejnáročnější úsek, který bývá často terčem útoků, má asi čtyři kilometry. Občas tam jsou zasaženy i autobusy s civilisty. Pak je tam ještě jeden velmi nebezpečný úsek, který bývá bombardovaný provládními silami,“ popsal trasu Mahmoud a doplnil: „Každé auto nakládáme pouze 14–15 tunami, přestože má kapacitu až 20 tun. Náklaďák pak může jet rychleji v nebezpečných částech. Když je lehčí, tak ani motor není tolik slyšet a auto s nákladem může nepozorovaně projet. Řidiči často musí z bezpečnostních důvodů zastavovat v přilehlých vesnicích a čekat, až budou moci opět pokračovat v cestě. Jízdu jim komplikuje také stav silnice, asfalt je rozbombardovaný a válí se na něm trosky rozbitých aut.“

Humanitární organizace působící v těchto oblastech se už dlouho připravovaly na nejhorší. „Snažíme se dopravovat do města potraviny na jeden až dva měsíce dopředu, dokud je to ještě možné. Díky tomu můžeme ve městě připravit potřebné zásoby, které mohou být využity v případě obléhání a úplného odříznutí města,“ vysvětluje koordinátorka programů Pavlína Millionová.

Uzavřením Castello Road se naplňují největší obavy obyvatel Aleppa. Očekává se, že se v následujících týdnech bude humanitární situace zhoršovat, až postupně začne docházet jídlo, pitná voda a pohonné hmoty. Člověk v tísni je schopen v obležených částech města ze současných zásob poskytovat potraviny a chléb 3 000 rodinám do konce července. Pokud se ale situace nezlepší a přístupová cesta do města bude i nadále odříznuta, přijdou tito lidé o svou nyní jedinou pomoc.

Mapa Aleppa a silnice Castello road. Povstalecká území jsou vyznačena zeleně:

11.července 2016 v 23:29, příspěvek archivován: 21.července 2016 v 13:13

Er is een 2de front geopend door SAA richting Castello road. pic.twitter.com/Qfcs1iXQKW

Autoři:

  • Nejčtenější

Ve Wu-chanu lidé kolabují v ulicích. Nová nemocnice musí stát do šesti dnů

Lidé omdlévající na ulici, přeplněné nemocnice a těla zesnulých ležící na chodbách. Kvůli nebezpečnému koronaviru už v...

Zemřel předseda Senátu Jaroslav Kubera, bylo mu 72 let

V nedožitých 73 letech zemřel předseda Senátu a člen ODS Jaroslav Kubera. V letech 1994–2018 stál coby starosta a...

Kubera zkolaboval v kanceláři, zemřel po převozu na urgentní příjem

Předseda Senátu Jaroslav Kubera zemřel v pondělí dopoledne. Politikovi se podle zdroje MF DNES udělalo nevolno v...

Ve Vejprtech vzplál domov pro mentálně postižené. Osm lidí zemřelo

Při tragickém požáru v neděli ráno ve Vejprtech na Chomutovsku v domově pro lidi s mentálním postižením zemřelo osm...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Předseda sociálních demokratů Jan Hamáček se po třinácti letech rozvádí

Manželství místopředsedy vlády, ministra vnitra a šéfa ČSSD Jana Hamáčka končí. „Ano, mohu potvrdit, že jsme společně s...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Sčítači mešit v Indonésii mají herkulovský úkol, už jich evidují půl milionu

Zatímco páteční modlitba pomalu končí, věřící pozorují Fakhryho Affana, jak řídí nad jejich hlavami dron a fotografuje...

Premium

Lék na požáry? Malé ohně. Dnes jim brání ekologické náboženství

Plameny zničily tisíce domů, zasáhly území větší než Česko, o život přišly tři desítky lidí a miliony zvířat....

Korektnost vítězí. O příští německé miss poprvé rozhodnou pouze ženy

V porotě letošní soutěže Miss Germany zasedne například přebornice v karate, televizní hlasatelka či bývalá politička....

Džihád požírá další zemi Sahelu, Francie zabředá do války bez konce

Vlnu islamistického extremismu v západní Africe se přes snahu Francie nedaří zastavit. Kritická situace je nejen v...

Najdete na iDNES.cz