Zákazníci nejčastěji reklamují elektrospotřebiče a boty

- Z více než 150 podání zákazníků nespokojených s vyřízením reklamace, které za půldruhého měsíce letošního roku zaznamenaly tři pražské poradny Spotřebitelského informačního centra, bylo nejvíce stížností na nekvalitní elektrospotřebiče a špatnou obuv.

"Pětina stížností, 19 procent, je na elektrospotřebiče, zejména na televizory, magnetofony a ledničky, 14 procent na obuv, po devíti procentech na textil či oděvy a na automobily či jejich příslušenství. Řada problémů souvisí i se sjednáváním oprav staveb, trvají i stížnosti na služby čistíren," upřesnil František Lobovský, předseda republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů ČR, které má poradny vedle Prahy také v Brně, Ostravě, Plzni a nově i ve Zlíně. Mezi klienty poraden výrazně převažují ženy. 

Sdružení zveřejňuje rady také na Internetu (použijte náš link na web). Náměty občanů, jak upravit či doplnit právní normy v oblasti ochrany spotřebitelských práv, přijímá v takzvané schránce důvěry (P. O. Box II/7, 76502 Otrokovice). Na základě podání zákazníků sdružení zpracovává rejstřík firem, s nimiž nejsou lidé spokojeni. "Poradny nemají kouzelný proutek, aby řešily vleklé spory, nemohou ani zastupovat zákazníky v soudním sporu, mohou pouze radit," podotkl Lobovský.

Pro lepší orientaci občanů v právních předpisech sdružení v dubnu uspořádá seminář, v němž přiblíží tvorbu technických norem. Pro školáky, studenty a učně vyhlásilo sdružení soutěž Spotřeba pro život, v níž účastníci tvoří vzorové číslo spotřebitelského časopisu pro mládež. "Chceme tak motivovat mladé lidi k sebevýchově v poznávání a využívání práv spotřebitelů a k uvědomění si důsledků svých spotřebitelských rozhodnutí," vysvětlil Lobovský. Uzávěrka soutěže je 31. května.