Pondělí 12. dubna 2021, svátek má Julius
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 12. dubna 2021 Julius

Lítáme v tom, tvrdí piloti, když po šichtě ve stíhačce udivují akrobacií

  16:45
Oba přes týden oblékají armádní uniformy a pilotují nadzvukové stroje Gripen. Stanislav Čejka a Jan Tvrdík patří mezi elitní vojenské letce. I po službě ale zůstávají na nebi. Patří k aerobatické skupině Flying Bulls, která udivuje svými kousky diváky po celém světě.

Světoznámá skupina létající ve formaci se čtyřmi vrtulovými speciály Xtreme Air XA42 se českým fanouškům znovu představí 25. května na Dni otevřených dveří základny v Čáslavi.

Ta je pro Stanislava Čejku a Jana Tvrdíka domovskou. Sem „chodí do práce“ - chránit vzdušný prostor země v kokpitu nadzvukových strojů JAS-39 Gripen.

Budete na domácím letišti, těšíte se?
Stanislav Čejka (SČ):
Těším se, ale na našem výkonu se to nesmí nijak negativně projevit. Snažíme se do létání nedávat emoce. Ve chvíli, kdy si řeknu, že tady to je něco extra a budu se chtít více předvést, tak to hraničí s bezpečností a ta je pro nás na prvním místě. Až po přistání si můžeme říct, že se nám to povedlo.

Jan Tvrdík (JT): Přesně tak. Budeme se jako vždy snažit předvést bezchybný výkon a věřím, že se to divákům bude líbit.

Jak probíhají přípravy na letecké show, když vystupujete po celé Evropě?
SČ: Zatím to zvládáme po vlastní ose. Jsme schopni uletět na jeden zátah zhruba 1 200 km. Průměrná traťová rychlost je asi 300 km/h, takže čtyři hodiny v letadle. Nejdále jsme byli ve Švédsku, v bulharské Varně, ve Francii u Bordeaux. Dříve skupina cestovala i do Číny, Indie nebo na Střední východ. To už ale byla letadla rozebraná a cestovala v kontejnerech.

Armádní pilot gripenu a zároveň aerobatické skupiny Flying Bulls Stanislav Čejka
Pilot Jan Tvrdík

Stanislav Čejka a Jan Tvrdík

Předpokládám, že je velmi důležitá i fyzická kondice.
SČ: Ano, je. Zátěž pro tělo je enormní. Zejména na krční páteř. V určitých okamžicích díky přetížení váží hlava třeba i 40 kg. Navíc musíme sledovat ostatní ve skupině a hlava je ještě pootočená. Pro tělo to je velká zátěž.

Jaké přetížení na vás působí během vystoupení?
SČ: Když létáme ve skupině, tak je to 6 až 7G a to jak kladných, tak záporných. Jako vedoucí skupiny mám přibližně o 1G méně než ostatní členové skupiny, protože ti musí ještě korigovat směr letu podle mě. Pak se rozcházíme na sóla, a tam je to ještě o něco více.

Základna Čáslav otevře brány

Po dvou letech armáda opět na jeden den 25. května pro veřejnost otevře 21. základnu taktického letectva v Čáslavi.

Na tradiční letecké přehlídce se předvede kompletní tým českých vojenských display pilotů.

K vidění na nebi budou v akčních ukázkách nadzvukový Gripen, bitevníky L-159 i vrtulníky.

Vstupné je zdarma.

JT: Při sólech se dostáváme až na limity letadla, cože je přibližně 10G.

Hledáte před vystoupením klid na soustředění?
SČ: To dělá asi každý pilot, obejde si letadlo, projde si v hlavě vystoupení. Vše musí vycházet přesně a nemůžeme si dovolit udělat chybu.

JT: Míra Krejčí (kolega z Flying Bulls) si hodinu před letem otevře plechovku Red Bullu, já se k němu obvykle přidávám - je to pro nás takový rituál.

Jak jste se dostali k létání?
SČ: Já jsem chtěl létat už někdy od tří let. V dětství mě rodiče vzali do aeroklubu na vyhlídkový let a tam bylo rozhodnuto. V šestnácti letech jsem začal na větroních a pak jsem přešel na motorové létání. Udělal jsem si základní kurz a přemýšlel, co dál, jak navázat. Začal jsem dělat akrobacii, v té době jsem byl již přihlášený na pilotní obor na Vojenské akademii (nyní Univerzita obrany), takže ten souběh civilního a vojenského létání byl vlastně už od začátku.

Fotogalerie

JT: Já jsem tedy nebyl tak uvědomělý, jako Standa. Ve třech letech jsem ještě létat nechtěl, ale až někdy v první třídě základní školy, kdy jsem začal lepit modely letadel. Až při studiu gymnázia jsem začal vážně uvažovat o Univerzitě obrany - oboru vojenský pilot. Létat na motorových strojích armády jsem začal prakticky až po maturitě. Navzdory faktu, že jsem nedokončil plachtařský kurz na letišti v Podhořanech.

A po univerzitě se vaše kariéra vojenského pilota odvíjela jak?
SČ: Po škole jsem nastoupil ke 222. letce v Náměšti nad Oslavou a začal jsem létat L-39ZA Albatros. O tři roky později jsem byl převelen do Čáslavi k 212. taktické letce, která byla vyzbrojena letouny L-159 ALCA. Následně jsem byl vybrán na 211. taktickou letku jako pilot letounu JAS-39 Gripen.

JT: V roce 2008 jsem začal základní proudový výcvik na L-39C Albatros. V roce 2010 jsem se přesunul do Náměšti nad Oslavou na 222.letku a létal pokračovací výcvik na L39ZA. Po přesunu do Čáslavi v roce 2013 jsem zůstal na nově vytvořené 213. výcvikové letce. Létal jsem jak L-39ZA, tak L-159. V roce 2016 následoval přesun na 211. taktickou letku ke Gripenům.

A civilní akrobatická kariéra?
JT: Ve Vrchlabí jsem absolvoval základní akrobatický kurz a začal jsem se věnovat závodnímu létání akrobacie. Odlétal jsem závodně čtyři sezóny a pak mi kluci z Red Bullu nabídli, jestli nechci létat s nimi. No a od té doby v tom s nimi lítám…

Jaká jsou kritéria pro výběr nových členů skupiny?
SČ: Jedna věc je letová stránka. Člověk musí mít nějaké zkušenosti, protože létání ve skupině je velmi náročné. A neméně důležitá druhá stránka věci - musíme si mezi sebou takzvaně sednout. Během roku spolu trávíme spoustu času - asi 15-20 vystoupení za rok, což jsou vlastně celé víkendy a to nemluvím o přípravě a mediálních akcích.

JT: Vlastně téměř každý druhý, někdy téměř každý víkend od května do září jsme někde na leteckém dni.

Neláká vás si vyzkoušet Red Bull Air Race, ve kterém uspěl další někdejší pilot gripenu Martin Šonka?
SČ: Je to úplně jiný svět. Nedá se to srovnávat. Baví mě Flying Bulls, navíc práce v armádě, vůbec mě nenapadá, jak by se to dalo časově skloubit. Takže úplně tak neláká.

JT: Cítím to podobně jako Standa. Navíc pro mě je metou, kterou bych chtěl v akrobatickém létání spíše dosáhnout, například úspěšná reprezentace ČR v sólové akrobacii v kategorii Advanced nebo později Unlimited, ale momentálně na to není samozřejmě čas. Do té doby bych se osobně necítil dostatečně kvalifikovaný.

Autoři: natoaktual.cz
  • Nejčtenější

Blatný a Plaga končí. O ničem nevíme, říkají oba ministři

Dny ve funkci ministra zdravotnictví Jana Blatného a šéfa resortu školství Roberta Plagy jsou sečteny, potvrdil redakci...

Opět chaos a špatná komunikace. Arenberger schytává ostrou kritiku

V sobotu v podvečer nový ministr zdravotnictví Petr Arenberger oznámil, že omezení shromažďování lidí na nejvýše dvě...

Stahují se mračna soudních bitev? Češi se bouří proti Arenbergerovi

Ministr zdravotnictví Petr Arenberger čelí kritice za nejasné informování o omezeních, která začnou platit po skončení...

Pondělní rozvolnění zřejmě dozná změn. Arenberger připustil úpravu setkávání

Ministr zdravotnictví Petr Arenberger bude rozhodovat, zda nevrátit omezení shromažďování lidí na dva, řekl v pátek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nouzový stav skončí 11. dubna, prodlužovat se nebude, potvrdil Babiš

Nouzový stav v Česku skončí 11. dubna, prodlužovat se nebude, uvedl premiér Andrej Babiš. Od 12. dubna tak přestane...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

První romské dítě, které skončilo v babyboxu. Romové zuří, matka ho chce zpět

Premium Je to příběh 217. dítěte, které babyboxy zachránily a prvního romského dítěte, které se v babyboxu ocitlo. Matka...

Fiala politiku dělat neumí a důsledky jsou tragické, hodnotí Klaus dnešní ODS

Premium Za deset dní oslaví ODS třicáté výročí svého vzniku. MF DNES požádala jejího zakladatele Václava Klause, aby...

  • Další z rubriky

Formace ruských letounů kolem Evropy zalarmovaly desetkrát stíhačky NATO

Neobvykle vysokou aktivitu ruských vojenských letounů zaznamenalo v pondělí hned několik evropských spojenců....

Na rychlé přesuny vojsk nestačí opravit silnice, vzkazují Evropě z USA

Sjednoťte a urychlete celní procedury a vojenská povolení pro přejezd hranic, opravte silnice a mosty, zaměřte se na...

Armáda šla skoro celá. Nečekal jsem, až někdo požádá o pomoc, řekl Opata

Za rok od propuknutí pandemie covidu nasadila česká armáda na pomoc se zvládnutím krize na 20 tisíc vojáků. Výsadkáře,...

Centrálu NATO naočkuje proti covidu Polsko. Důležitá mise, říká Varšava

Zhruba dvacítka polských zdravotníků začne od čtvrtka očkovat proti covidu pracovníky v bruselské centrále NATO....

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Jak často se nakazí již očkovaní? Důkladná studie dala skvělé výsledky

Americké středisko pro kontrolu nakažlivých nemocí (CDC) ve svém časopise vydalo průběžné výsledky studie, která je...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Miliardový byznys vyschl, technologický obr Kapsch se stahuje z Česka

V dobách největší slávy šlo o firmu s miliardovými obraty, která se nebála pouštět do slovních přestřelek se členy...

Podstoupím úpravu prsou. Není čas cvičit a chroustat mrkev, říká Kalivodová

Andrea Kalivodová (43) se svěřila s tím, proč se rozhodla podstoupit remodelaci prsou. Operní pěvkyně v rozhovoru pro...