Dvojice malých kluků se bezhlavě vrhá na betonovou plochu vojenského letiště. "Trochu doleva," diriguje je přísně otec a srovnává oba hochy tak, aby v hledáčku fotoaparátu měl za jejich obličeji i jednu ze stíhaček F-16 s belgickými znaky.
Den Vzdušných sil České armády na vrtulníkové základně v Bochoři u Přerova právě vrcholí. "Je tady asi osm tisíc lidí," konstatuje spokojeně mluvčí základny Milan Kouřil.
Dlouhé šňůry návštěvníků lemují letiště. V sobotní dopoledne je sem přilákali piloti tygřích letek NATO hned z pěti zemí a hlavně jejich stroje. Pestrými barvami pomalovaný letoun Tornádo svítí daleko přes letištní plochu. Netradiční žlutočerná kamufláž má připomínat tygra.
Podobně si zdobí své letouny i vrtulníky další takzvané tygří letky, které ve svých zemích platí za elitu vojenského letectva.
Letos do Bochoře dorazili Belgičané se stíhačkami F-16, němečtí piloti s Tornády, na vrtulnících Puma Britové a Italové na vrtulnících Augusta 212. Každý ze strojů má někde namalovaného tygra nebo jinou kočkovitou šelmu.
- Tradice tygřích letek vznikla za druhé světové války v americkém letectvu. - V šedesátých letech minulého století se piloti tygřích letek armád členských států NATO začali scházet, aby společně procvičili nové způsoby leteckého boje. - V roce 1961 se tehdejší francouzský ministr obrany Pierre Messner pokusil upevnit vojenskou spolupráci s USA a doporučil svým jednotkám vytvořil mezinárodní spojenectví letek. - Další impuls vyslala 79. taktická stíhací letka americké armády působící v britském Woodbridge, která měla ve znaku velkou kočku. S podporou ministra Messnera velení americké letky hledalo francouzskou jednotku, která by měla stejné logo. Tou byla Escadron de Chasse ze základny Cambrai Epinoy pyšnící se znakem s tygří hlavou. - V červenci 1961 pak piloti uspořádali první setkání letek, takzvaný Tiger Meet. Tradice setkání pokračovala a v roce 1977 vyrobili londýnští řemeslníci trofej - sošku Silver Tiger Trophy pro neprofesionálnější letku. Postupně se do skupiny tygřích letek zapojili piloti z dalších členských zemí NATO. - V současnosti má asociace tygřích letek 17 řádných členů z jedenácti členských zemí aliance a neutrálního Švýcarska. Další letky pak mohou využívat čestného či zkušebního členství v NATO Tiger Association. Tygří setkání probíhá každoročně a vítěz cvičení získává na jeden rok putovní sošku tygra. Žádné elitní letce se doposud nepodařilo prvenství v soutěži obhájit. |
Na leteckou přehlídku u Přerova přiletěli až ze Severního Irska. Přední část vrtulníků zdobí obrovská tygří hlava.
Stejným honosným přívlastkem 'tygří' se pyšní i čeští piloti 321. letky z domovské vrtulníkové základny v Bochoři. Předloni na strojích Mi-24 porazili v pravidelné soutěži tygřích letek všechny ostatní.
"Musíme ukázat lidem, co naši piloti umí," říká velitel Vzdušných sil Ladislav Minařík. Jeho slova ale přehlušuje nízký průlet dvojice stíhaček Mig-21 z výzbroje české armády.
"Pořád někde čtu o našich, chtěl jsem je vidět," tvrdí pětačtyřicetiletý Petr Malý, který přijel na přehlídku z Ostravy. Přímo před diváky vrcholí mistrovská ukázka Přerovských na bitevnících Mi-24.
Dvojice "pluje" po obloze naprosto shodně, když se jeden otočí doleva, druhý v tu samou chvíli točí stejným směrem. "Dolů, průlet...," pouští občas do reprobeden moderátor přehlídky autentické rozhovory mezi oběma piloty.
"Musí být naprosto synchronní a to představuje hodně cvičení," komentuje výkon svých kolegů kapitán Martin Vaniš. Předvést své umění na leteckých dnech podobných tomu v Bochoři není podle něj vůbec jednoduché. "Nesmíte nad diváky, ale zase nesmíte být od nich moc daleko, aby vůbec něco viděli," vysvětluje Vaniš.
Návštěvníci Dne vzdušných sil v Přerově si prohlížejí armádní speciál Tu-154, který převáží české vojáky do misí nebo ministra obrany při jeho cestách v zahraničí. |
Armádní nákladní letoun An-26. |
Stíhací letoun F-16 belgické tygří letky ze základny v Kleine Brogelu. |
Letoun Tornádo německého letectva v tygřích barvách. |
Britští piloti s vrtulníkem Puma přiletěli na přehlídku do Bochoře u Přerova až ze základny v Severním Irsku. |
Nadšenci vojenské techniky mohli usednouti do kokpitů jednotlivých letounů. |
Obligátní tygří hlava na přední části britského stroje Puma. |