Reklama na alkohol ovlivňuje mladé. Čím více reklamy vidí, tím více jej konzumují

  11:38aktualizováno  30. října 9:00

Čím více reklamy na alkoholické nápoje vidí děti a mladí lidé v televizi, tím více je konzumují. Studie prokázaly nejen to, že televizní reklama ovlivňuje výběr alkoholu, ale i to, že pod vlivem této reklamy se až několikanásobně může zvýšit počet vypitých sklenek.

Mezi spotřebou alkoholických nápojů a reklamou na ně existuje přímá souvislost. Špatný vliv reklamy na nezletilce prokázala americká studie. Pokud se chlapec dívá například na reklamu na pivo, která se objeví při fotbalové zápasu, vede ho to k tomu, aby nejen dával přednost značkám, které viděl v televizi, ale také k tomu, aby pil více.

Výzkum vedl profesor Timothy Naimi z americké Bostonské univerzity a publikován byl na stránkách Journal od Studies on Alcohol and Drugs. Sledováno bylo více než 1000 mladých lidí ve věku od třinácti do dvaceti let z různých částí Spojených států.

Mladí lidé, kteří se nedívali na reklamu s alkoholickými nápoji, uváděli, že se napijí v průměru čtrnáctkrát za měsíc. Tento počet vzrostl na 33 drinků za měsíc u těch, kteří sledovali reklamy na alkohol vysílané při televizních pořadech. Zaznamenáno bylo dokonce i několik případů, kdy mladí lidé zkonzumovali za měsíc 200 drinků. Byli to právě ti, kteří sledovali programy, kde se hojně objevoval tento typ reklamy.

Obrázek je ucelenější, jestliže přihlédneme k tomu, že podle další studie preadolescenti ve věku jedenáct až čtrnáct let mohou ve Spojených státech vidět dvě až čtyři reklamy na alkoholické nápoje denně.

Ilustrační foto (Zdroj: Pixabay)

Podle zprávy GfK Roper Youth z loňského roku se ale také ukázalo, že na tendenci mladých lidí popíjet alkohol mají rodiče jednasedmdesátkrát větší vliv než reklama. Dvě třetiny nezletilců ve věku od deseti do osmnácti let uváděly rodiče jako ty, kdo ovlivňují jejich rozhodnutí, zda budou pít alkohol, či nikoli. Za rodiči následují přátelé, sourozenci a další členové rodiny.

"Jedním z ponaučení pro celou naši společnost je to, že teď máme jen minimální kontrolu nad televizní reklamou na alkoholické nápoje a že tato kontrola je založena pouze na vlastní regulaci. Myslím si, že je potřeba tu kontrolu zpřísnit," říká profesor Naimi, jehož citoval server italského deníku Corriere della Sera.

Podle amerických zákonů mají výrobci alkoholických nápojů vlastní předpisy a jejich porušení se netrestá pokutami. V Itálii zákon o vlastní regulaci v televizi stanoví, že reklama nesmí ukazovat nezletilce, jak se oddávají popíjení alkoholu. Od 16:00 do 19:00 se televize musí vyhnout reklamě na alkoholické nápoje, zejména pak na ty, které mají vysoký obsah alkoholu.

Autor:

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

  • Nejčtenější

Skončíte s rozdrceným tělem a roztříštěnými kostmi, hrozí čínský prezident

Čínský prezident Si Ťin-pching na návštěvě Nepálu pohrozil, že kdokoliv se pokusí rozdělit Čínu, skončí s "rozdrceným...

Syrská armáda se přesouvá k severním hranicím, aby odrazila turecký útok

Jednotky syrských vládních vojsk se přesouvají na Kurdy ovládaný sever země, kde mají "čelit turecké agresi vůči...

Zeman nastoupil v doprovodu dcery do nemocnice, zůstane tam do neděle

Prezident Miloš Zeman přijel v doprovodu ochranky a své dcery Kateřiny na interní kliniku Ústřední vojenské nemocnice v...

Johnson neprosadil dohodu s EU. Pak si řekl i neřekl o odklad brexitu

Dolní komora britského parlamentu na sobotním mimořádném zasedání neschválila návrh dohody o brexitu. Vláda premiéra...

Pusťte mě ven, volal mrtvý muž z hrobu. Pozůstalí se jen smáli

Pohřeb irského vojáka Shaye Bradleyho byl v mnoha ohledech velmi neobvyklý. Po umístění rakve se z hrobu začal ozývat...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Maraton pod dvě hodiny. Homoláč vysvětluje, proč Keňané umějí běhat

Je to týden, co první člověk na světě doběhl maraton pod dvě hodiny. Keňan Eliud Kipchoge měl sice kolem sebe armádu...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Začerněný text a razítko tajné. Australská média upozorňují na změnu zákonů

Se začerněným textem na titulních stranách a červeným razítkem tajné. V takové podobě vyšly v pondělí australské...

iDNES Premium už používá 150 tisíc lidí. Cena nebude mít konkurenci

Unikátní služba iDNES Premium funguje měsíc. Už bezmála sto padesát tisíc čtenářů oslovil mix exkluzivního čtení a...

Média mají odposlechy ze slovenské korupční kauzy Gorila, trvají 39 hodin

Do médií unikla nahrávka z korupční aféry, která se týká podezření z uplácení politiků a vysokých úředníků finanční...

Mluvčím roku je Kavka od pražských hasičů, nejlepší PR tým má letiště

Nejlepším tiskovým mluvčím ve veřejném sektoru je Martin Kavka, který hovoří za pražské hasiče. Ocenění v Praze...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz