ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Příjmy PR agentur loni vzrostly na téměř 700 milionů korun

  • 3
Příjmy PR agentur na českém trhu loni meziročně vzrostly o 3,5 procenta na 699 milionů korun. Agenturám přibývají zakázky zejména z digitálních médií a sociálních sítí. Příjmy loni vzrostly téměř polovině agentur. Vyplývá to z oborového průzkumu, který zpracovala společnost STEM/MARK mezi členskými agenturami Asociace PR agentur (APRA).

Tuzemské PR agentury loni zaznamenaly výrazný růst zakázek z digitálních médií. Zatímco v roce 2017 byl jejich podíl 19 procent, tak v roce 2018 to už bylo 39 procent. Průzkum také ukázal nárůst poptávky klientů v oblasti krizové a interní komunikace. U krizové komunikace se podíl meziročně zvýšil o 15 procentních bodů na 24 procent. Interní komunikace pak loni v rámci služeb PR agentur zaujímala podíl 22 procent, což znamená meziroční nárůst o 14 procentních bodů.

„V posledních letech prochází obor public relations velmi dynamickým vývojem. Naprostou samozřejmostí už jsou integrované kampaně, ve kterých roste význam digitálních a sociálních médií. Tento trend se logicky promítá také do personálního složení agenturních týmů, které musejí být připravené na nové příležitosti. Lze předpokládat, že si do budoucna PR agentury ukousnou na trhu ještě větší část marketingového koláče,“ popsal člen výkonné rady APRA Petr Lesenský.

Vývoj trhu směrem k digitálním a sociálním médiím potvrzují data o požadovaných dovednostech uchazečů o práci v oblasti public relations. Zatímco dříve jednoznačně dominovala media relations, v současnosti PR agentury od budoucích zaměstnanců očekávají znalost sociálních médií.

Promítá se to i do změny prostředí, odkud PR agentury rekrutují nové spolupracovníky. Ještě v roce 2017 agentury lovily talenty v 56 procentech případů mezi absolventy žurnalistiky. V loňském roce však jejich podíl činil pouze 35 procent.

Mzdy i ceny v oblasti PR v roce 2018 meziročně mírně narostly. Hodinové sazby se zvýšily v řádu stokorun. Navýšení mezd, které bylo do deseti procent, ale neodpovídá obecné představě dramatického zvyšování platů zaměstnanců.

,

Video