| foto: Mediahub

Bohdan Škoda: Proti pomluvám Mimibazaru jsme se bránili i s pomocí právníků

Otec „českého Facebooku“, tedy komunitního webu Mimibazar.cz, Bohdan Škoda včera vystoupil na konferenci Czech Internet Forum. Mimo jiné přiznal, že po půl roce práce na webu chtěl všeho nechat a utéct pást ovce.

Bohdan Škoda je bez nadsázky český Mark Zuckerberg. Podařilo se mu totiž vybudovat dlouhodobě nejúspěšnější českou sociální síť a navíc ji postavit na zdravém a fungujícím byznysmodelu. Ostatně díky tomu web Mimibazar.cz nedávno koupil mediální dům Czech News Center. Na konferenci Czech Internet Forum vzpomínal na své začátky.

„S manželkou jsme čekali dítě a ona byla přesvědčená, že budeme mít holku. Měli jsme tak haldy růžových dupaček a dalšího oblečení, ale narodil se nám kluk Vojta. Žena to tedy zkusila prodat přes různé tehdy existující platformy na internetu, ale vždycky narazila na nějaký problém. Tak jsme se v pátek rozhodli, že vytvoříme web, kde by to šlo hladce a bez problémů a nabídli na něm funkce, které dosud na trhu nebyly. V pátek jsme to vymysleli a v pondělí jsme měli první verzi,“ vzpomínal na konferenci Bohdan Škoda.

Zdůraznil, že nikdy neměl rád dlouhé a složité plánování a když na to přijde, jde si rychle za svým a tak to fungoval i v případě vzniku Mimibazaru, do kterého investoval jenom své vlastní prostředky a hlavně pak práci.

Byznys model přišel postupně

Mimibazar byl z počátku hlavně nápad za kterým nestál žádný byznysmodel. Uživatelé za jeho využívání neplatili a neměl také žádné příjmy z inzerce. „Placení za prémiové služby vymysleli samotní uživatelé, kteří chtěli mít možnost, jak mít díky platbám navrch, tedy přednostní umístění svých inzerátů. Navíc, a toho si dodnes cením nejvíc, chtěli svými platbami naši práci podpořit, investovat do nás,“ uvedl včera Škoda.

Podle něj se sice na Mimibazaru pohybují i muži, převážně tedy z firem, které prodávají zboží pro děti, web ale stojí hlavně na ženách matkách.

„Ty jsou velmi konzervativní a nemají rády změny. Třeba na hlavní stránce jsem měli fotky miminek. Jedno z nich byl můj syn a po čase mě požádal, že by tam být nechtěl. Tak jsme jej vyměnili za fotku z fotobanky a uživatelky z toho byly dost smutné,“ prohlásil Škoda. Věkové rozpětí uživatelek je dnes podle něj převážně od dvaceti do padesáti let.

Nejhorší byl podle Škody první půlrok, kdy se Mimibazaru věnoval po práci a pracoval dlouho do noci a pak zase šel do práce. Dostal se do situace, kdy měl pocit, že už nemůže dál a všechno zruší a půjde někam pást ovce. Nakonec ale odešel ze své původní práce – rozhodl se totiž vrhnout jenom na Mimibazar, kterému věřil, že se rozjede, což se nakonec stalo.

Neurážejte bydlenky!

Během diskuse na konferenci Czech Internet Forum mluvil zakladatel Mimibazaru i o kritice a výsměchu, které se na jeho projekt v posledních letech snesly. Nejslavnější byla zřejmě kauza se slavným youtuberem Kovym, který udělal parodické video na uživatelky Mimibazaru a pan Škoda a jeho tým na youtubera dokonce poslali právníka.

„Některé věci se nám v tom videu prostě nelíbily a tak jsme na to reagovali přes advokáta. To další video už jsme pak neřešili, pro nás bylo hlavně důležité zastat se našich uživatelek a říct mu, že překročil mantinely,“ vysvětloval Bohdan Škoda.

Podle něj se do Mimibazaru mnozí strefovali a strefují právě proto, že je populární a tudíž se tak dá z toho vytěžit zájem diváků nebo čtenářů. „A samozřejmě vždycky každý vytáhne nějaké extrémy jako slang, který některé uživatelky používají jako bydlenka a mimísek, ale prostě nedělají to všechny. To je stejné jako s recepty. Na Mimibazaru jich je na 140 tisíc a vždycky se vytáhne pár špatných. My jsme naopak sestavili kuchařku z těch nejlepších a měla velký úspěch a mnohé naše kritiky překvapila,“ tvrdil Bohdan Škoda.

I na Mimibazaru je třeba mazat

Mimibazar měl před prodejem mediálnímu domu CNC prakticky sedm zaměstnanců včetně jeho majitele. Jednou z důležitých náplní jejich činnosti bylo mazat závadné příspěvky, třeba prodej padělků známých značek, proti kterému v Mimibazaru napjali všechny síly. Stejně tak se hlavně v letech 2004 a 2005 pustili do mazání různých choulostivých fotek dětí. Fotky nahých malých dětí se totiž začaly objevovat na „podivných“ serverech a proto lidé z Mimibazaru začali i intenzivně v té době spolupracovat s policií. Teď jsou kontrola a monitoring na velmi vysoké úrovni a k podobným problémům už nedochází.

Cena, za kterou mediální dům CNC Mimibazar koupil, zůstala tajná. Bohdan Škoda však uvedl, že je s ní spokojen. „Ta cena byla velmi férová. Nešlo ale jenom o ni, ale i to vizi, se kterou ze CNC přišli, tedy s nápady jak Mimibazar posunout dál a rozvíjet ho. To je vůbec potřeba, protože i když Mimibazar funguje, pořád je tu konkurence jako Facebook, ve které musí i do budoucna obstát,“ uvedl. Také přiznal, že si teď po třinácti letech budování Mimibazaru bude užívat dovolenou a čím se bude zabývat dál, vůbec netuší.


Video