Většina populace leták viděla během průzkumu úplně poprvé. Jen jedno procento lidí, kteří materiál už viděli někdy v minulosti, si jej přečetlo podrobně. K ministerstvu zdravotnictví ho pak správně přiřadila necelá třetina obyvatel.
Výzkumníci účastníkům leták nejdříve ukázali, následně se jich zeptali, zda si ho chtějí přečíst a věnovat mu další pozornost. Až 57 procent z nich však uvedlo, že o prostudování materiálů nemá zájem. Pro účely výzkumu se ale přemohli.
Že se jedná o leták pro očkování, dokáže v prvních pěti vteřinách poznat jen 30 procent lidí. “Časový limit v dotazníku dobře simuluje reálný svět, ve kterém podobným letákům věnujeme nejvýše několik vteřin. Pořádně si je přečteme teprve tehdy, pokud nás opravdu zaujmou. A to nejlépe pozitivně. To se v tomhle případě rozhodně nestalo,” vysvětlil postup ředitel výzkumu Behavio Vojtěch Prokeš.
Leták je nedůvěryhodný a amatérský
Respondenti měli následně přiřadit přídavná jména, která si s letákem spojí. Pro největší počet lidí leták vystihují slova nedůvěryhodný a amatérský. Víc než pětina lidí ho nechápe, necelá pětina je ale také zvědavá a chce vědět víc. 15 procent Čechů tuto práci ministerstva hodnotí dokonce jako nebezpečnou. Pouze čtyři procenta respondentů hodnotí materiál jako originální.
Polovina populace je za určitých podmínek ochotná se nechat proti koronaviru očkovat. Z výzkumu vyplývá, že pouze 15 procent se nechá naočkovat hned, jakmile to půjde. Až 37 procent Čechů vakcínu vyloženě odmítá.
Co si o osvětě ministerstva zdravotnictví myslíte vy?
“Vláda v tomhle směru především zaspala, protože nerozhodnutých už je jen 13 procent. Z behaviorální vědy víme, že měnit názor je daleko složitější, než ho nastavit - takže když už jsme dezinformacemi nechali zaplavit veřejný prostor, měnit to kampaní bude hodně složité,” doplnil Prokeš.
O vakcínu není velký zájem
Lidé, kteří očkování neodmítají, chtějí stejnou měrou chránit sebe i ostatní, jsou to prakticky stejně silné motivátory, ochrana sebe jen o něco málo převládá. Polovina odpůrců očkování je přesvědčena, že je nebezpečné, 15 procent z nich se míní, že nefunguje. 47 procent Čechů má pro svůj zamítavý postoj jiný důvod.
Vakcíny dorazí do Česka 28. prosince, tvrdí expertní společnost |
Průzkum zároveň ukázal, že důvěra ve vládu a její schopnost řešit současnou krizi dramaticky klesla. Ještě v březnu měli lidé ke zvládání koronavirové krize jen drobné výhrady. V říjnu už se většina přesunula ke kritičtější pozici.
Vláda prý situaci nezvládá
Nyní se nejvíce lidí shodne na tom, že vláda situaci vůbec nezvládá. Takový postoj v březnu zastávalo jen 11 procent, v říjnu 35 procent a v prosinci už 44 procent.
Podle průzkumu jsou lidé v současné době výrazně víc naštvaní. Zároveň ale 41 procent respondentů uvedlo, že je „v pohodě“. Strach cítí 21 procent Čechů. Na jaře byl ve společnosti ještě silný pozitivní postoj, že krize je výzva - takový názor zastává už jen 16 procent lidí.
To si ještě řádně rozmyslíme, řekl Filip k prodloužení nouzového stavu |
Vládní nařízení v lidech nejčastěji vzbuzují vztek. Ten kvůli nim cítíaž 42 procent populace. V otevřených otázkách nejčastěji zaznívá vysvětlení, že “levá ruka neví, co dělá pravá,” nařízení jsou “chaotická, nelogická, diletantská” a mění se moc často.
Velká část populace je ale k opatřením naprosto vlažná, buď se k nim nepojí vůbec žádný pocit, nebo je toto téma pro lidi dokonce nudné – to platí dohromady pro 44 procent lidí. Pozitivně postup vlády hodnotí jen 14 procent respondentů.
S větší kampaní počítá Ministerstvo v lednu
Ministr zdravotnictví Jan Blatný v minulosti řekl, že kampaň budí i pozitivní ohlasy. „Slyšel jsem i pozitivní hodnocení, že to sice není nejhezčí obrázek, ale že je dobře, že se něco děje. Držel bych se spíše tohoto hodnocení,“ uvedl Blatný.
Podle tiskové mluvčí resortu Barbory Peterové se nejedná o jediný způsob komunikace ministerstva zdravotnictví na podporu vakcinace proti covid-19. Ministerstvo spolupracuje s různými médii a grafické zpracování se vždy liší s ohledem na typ inzerce. Do reklamní kampaně jsou zapojeny zpravodajské i odborné servery.
„Kampaň je tedy nutné brát jako celek a také s ohledem na to, že se zatím jedná se o první, menší část mediální kampaně zaměřené na podporu očkování proti COVID-19. S rozběhnutím „velké“ intenzivní kampaně počítáme v lednu příštího roku. Jejím cílem bude především podpora zájmu o očkování proti onemocnění COVID-19, vyvracení dezinformací nebo osvěta ohledně onemocnění COVID-19,“ uvedla Peterová.
Mluvčí zároveň dodala, že ministerstvo důkladně monitoruje dezinformace, které se v souvislosti s nákazou objevují. „Činíme tak prostřednictvím mediálních výstupů nebo skrze webové stránky, kde jsme zřídili speciální záložku s názvem Dezinformace o COVID-19, která je pravidelně aktualizována a doplňována. K vyvracení dezinformací používáme také sociální sítě, např. na Twitteru sdílíme příspěvky, které se právě vyvracení fake news věnují,“ uzavřela.
K intenzivní kampani proti dezinformacím vyzývá i opozice.