Vyhnout se nárazu bránilo vedle jedoucí vozidlo, tvrdí obžalovaný řidič

- Soudní projednávání loňské tragické havárie kladenského autobusu u obce Středokluky, při níž zahynulo deset lidí, začalo výslechem jedenačtyřicetiletého řidiče Luďka Černého. Ten se brání tím, že vyhnout se nárazu do stojícího nákladního vozu mu bránilo vedle jedoucí auto. Černému hrozí trest od tří do deseti let.
Největší autobusové neštěstí na území republiky za poslední desetiletí se stalo loni 2. února po osmé hodině ranní.

Černý před soudem uvedl, že brzdy razantně nepoužil s ohledem na zdraví cestujících, neboť se obával, že by proľetěli předním sklem. Do poslední chvíle přitom doufal, že neštěstí zabrání.

Černý čelí obžalobě z obecného ohrožení z nedbalosti a soud mu dává za vinu, že při objíždění stojícího nákladního vozidla Tatra nedodržel boční odstup. Hrozí mu trest od tří do deseti let.

Autobus s 57 cestujícími narazil přibližně v devadesátikilometrové rychlosti do stojícího automobilu Peugeot a nákladního vozu Tatra 148. Tatra, jedoucí původně také od Kladna, zastavila pravděpodobně kvůli technické závadě. Za ní přijel osobní vůz stejné firmy. Bezprostředně poté autobus do obou aut narazil a skončil v poli.

Řidič u soudu uvedl, že stojící tatru uviděl až v okamžiku, kdy nemohl zareagovat jinak než stržením volantu. Podotkl, že Tatra nebyla řádně osvětlena a na silnici nebylo umístěno výstražné znamení, byť navíc osudného ráno nebyla dobrá viditelnost.

Černý popřel, že by se v průběhu jízdy snažil ovlivnit jízdu vedle jedoucí řidičky, s níž měl podle anonymního dopisu v době jízdy laškovat. Dopis, ve kterém se mimo jiné uvádí, že šofér závodil s mladou ženou, která jej chtěla předjet, byl podepsán jménem Helena Daňková. Policie údajnou autorku dopisu nenašla. Předsedkyně senátu Kateřina Hykešová označila svazek týkající se anonymního dopisu za kuriózní, neboť je velice objemný a nic v něm není.

Černý před soudem několikrát zopakoval, že neví, v jaké vzdálenosti stojící nákladní vůz zpozoroval. Prohlásil, že za jízdy s nikým nemluvil ani neposlouchal rádio. "Do levého pruhu jsem nemohl úplně vjet, neboť tam byla jiná vozidla," doplnil k situaci před nehodou s tím, že se díval vpravo i vlevo do zpětných zrcátek.

"Nebrzdil jsem prudce, neboť bych jednal nebezpečněji než při objetí vozidla," upřesnil. Podotkl, že víc vlevo se vyhnout nemohl, protože v levém jízdním pruhu jelo vozidlo. Tvrdí, že také řidič osobního automobilu Škoda, který jel před ním, najednou prudce vybočil doleva.

Jeden z pozůstalých, který přišel při nehodě o matku, po delší době ticha nakonec na řidičovu adresu řekl: "Taková věc se stát může každému, ale měl by se k tomu postavit čelem."

Sedm lidí při nehodě zahynulo na místě a další tři podlehli zraněním v nemocnici. Ze 27 zraněných bylo 15 zraněno těžce, řidič autobusu vyvázl zdráv. Při nehodě zemřeli či byli zraněni převážně lidé, kteří v autobusu seděli na pravé straně.

Na místě tragédie zasahovalo asi 40 zdravotníků, stejný počet policistů a přibližně 30 hasičů.

Jedenačtyřicetiletý řidič Luděk Černý, který loni podle obžaloby zavinil největší autobusové neštěstí desetiletí, vychází ze soudní síně, 22. 5. 2000

Policie na místě autonehody u vraku havarovaného autobusu

Trosky havarovaného autobusu

Detail z autobusu

Požárníci odnášejí jednu z obětí nehody

Požárníci odnášejí jednu z obětí srážky autobusu s nákladním autem nedaleko Středokluk

Požárníci a policisté na místě nehody

Záchranáři odnášejí raněného

Záchranáři a policie na místě autonehody

Policie při ohledání místa nehody

Požárníci při zneškodňování nafty

Místo srážky autobusu s nákladním autem u obce Středokluky na dálnici mezi Kladnem a Prahou


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video