Zdeněk Neusar

Zdeněk Neusar - Mluvčí inspektorů Zdeněk Neusar odpovídá čtenářům iDNES.cz (30. srpna 2007) | foto: David Votruba, iDNES.cz

Trať je sice rizikovější, ale chyboval zřejmě řidič tramvaje, míní mluvčí inspektorů

  • 34
Páteční střet tramvají na jednokolejné trati v Ostravě skončil tragédií. Podle mluvčího Drážní inspekce Zdeňka Neusara je to první nehoda po 60 letech od doby, kdy trať získala současnou podobu. Uznal, že úsek je rizikový, ale chyba je podle dosavadního vyšetřování na straně jednoho z řidičů.

"Provoz na trati je plně v souladu s našimi právními předpisy a Dopravní podnik Ostrava tedy nic neporušil. Kdyby řidič jel, jak měl, k nehodě by nedošlo," uvedl Zdeněk Neusar v on-line rozhovoru iDNES.cz.

Čtenáři se ho ptali, kolik podobných jednokolejných tratí v  Česku funguje.

"Co se týká podobných jednokolejných úseků v ČR, existuje v současné době jen jediný, a to mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou. Tam je ovšem trať zabezpečená tak, že tramvaje, které vjedou do obsazeného úseku, jsou zastaveny vypnutím elektrického proudu," odpověděl Zdeněk Neusar.

Za jednokolejnou trať by podle něj mohl být považován i krátký úsek na Malostranském náměstí v Praze, který řídí semafory.

Nechyběl ani dotaz na to, které místo v tramvaji je při srážce bezpečnější, zda za řidičem nebo na zadní plošině.

"To záleží na konkrétní situaci. Když například stojíte u řidiče, můžete pozorovat provoz na trati. Ideální je zřejmě stát někde uprostřed vozu, držet se madel a dávat pozor. Čímž bych však nerad vzbudil dojem, že doprava v tramvaji je jakkoli nebezpečná," zněla odpověď mluvčího inspektorů.

Většina dotazů směřovala přímo na tragickou nehodu. Zemřeli při ní tři lidé, dalších skoro čtyřicet se zranilo, z toho někteří těžce. V neděli ostravské nemocnice ohlásily, že nikdo z nich už by neměl být v ohrožení života. - čtěte více o nehodě zde

"Doprava na této trati se řídí jízdním řádem, kterým je přesně určeno, kde se budou tramvaje křižovat. Pokud by mělo dojít ke změně křižování, musí řidič kontaktovat dirigujícího dispečera," uvedl Neusar.

"Konkrétně u této nehody jela kloubová tramvaj směrem z výhybny Vřesina včas a protijedoucí tramvaj složená ze dvou vozů měla zpoždění. Řidič kloubové tramvaje měl na tuto tramvaj počkat - a v případě zpoždění většího než 3 minuty měl kontaktovat dirigujícího dispečera a vyžádat si případně změnu křižování. Dispečer by mu v tom případě nadiktoval rozkaz, řidič by jej zaznamenal a zopakoval... Vše by mělo být zaznamenáno v jízdním výkazu. Tato komunikace s největší pravděpodobností nenastala,"  vysvětlil Neusar.

. Odpovědi najdete zde

Zdeněk Neusar odpovídal zde

Drážní inspekce nyní na místě provádí rekonstrukci. Zjišťuje například, co řidiči viděli, kdy mohli začít brzdit a další okolnosti nehody. - čtěte: Na rekonstrukci tragické srážky tramvají dorazil i jeden z řidičů 

Ve středu pak inspektoři prověří obě tramvaje, které byly podle předběžných závěrů technicky v pořádku.

Inspekce také bude navrhovat, jak zajistit ostravskou trať, aby k podobnému neštěstí už nemohlo dojít.

Drážní inspekce má jako nezávislý orgán na starosti hlavně vyšetřování nehod, ke kterým dojde na železnici, v metru, drahách tramvajových, trolejbusových a lanových.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video