Není sporu o tom, že pád stromu způsobil vykolejení vlaku, upozornila soudkyně Lucie Laura Penn z Obvodního soud pro Prahu 1. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nicméně podle ní svou povinnost neporušila, protože nemohla následky prudké bouře předvídat.
Kdo může za vykolejený vlak? České dráhy se soudí se správcem železnice |
Stromy se nacházely mimo průřez trati a byly zdravé. „K vyvrácení zcela zdravých stromů došlo důsledkem mimořádné a nepředvídatelné události a nebyl tedy důvod očekávat, že by se za normálních okolností vyvrátily a padly do kolejiště,“ uvedla Penn s tím, že soud žalobu jako nedůvodnou zamítl.
Podle soudkyně SŽDC svou povinnost splnila. Její pracovníci zkontrolovali trať a její okolí pár dní před nehodou a žádné závady nezjistili. „Ani strojvůdce, který naposledy projel trať předchozího večera, na žádné nebezpečí žalovanou neupozornil,“ konstatovala soudkyně. Případný spor mezi oběma stranami by se tedy měl řešit podle obchodního zákoníku.
Právního zástupce Českých drah Leoše Görnera verdikt nepřekvapil. Připomněl, že podle nezávislého šetření drážní inspekce příčina nehody nespočívala v silném větru nebo mimořádné povětrnosti, ale především v neodstranění stromů, které do kolejiště mohly spadnout. Provozovatel o tom podle něj věděl.
Görner dodal, že si počkají na písemné vyhotovení rozsudku a podle toho zváží případné další právní kroky.
České dráhy chtěly od SŽDC jako náhradu škody zhruba 1,1 milionu korun. Částka měla pokrýt náklady na opravu vlaku, trati a odstranění dalších škod. Nehoda se odehrála před čtyřmi roky. Čtvrtého února kolem šesté hodiny ranní, ještě za tmy, narazil vlak jedoucí z Jindřichova ve Slezsku do spadlého dubu a následně vykolejil.