MF DNES jako první upozornila už v létě, že právě struska může například za devastaci vstupní haly do hlavní budovy fakultní nemocnice, problémy ve starší části Avion Shopping Parku i zvlnění části ostravské dálnice mezi Rudnou ulicí a Hrušovem.
Odborníci totiž teprve letos odhalili, že struska, která byla desítky let považovaná za vhodný stavební materiál, ve vlhku bobtná a ničí stavby.
Přečtěte si o problémech se zánovní dálnicí u Ostravy |
"Stejné problémy má řada novostaveb na Ostravsku z posledních asi dvaceti let," potvrdil Radim Čajka, šéf katedry konstrukcí na stavební fakultě VŠB-TU Ostrava.
Fakultní nemocnice musela kvůli tomu už před dvěma lety uzavřít samostatný objekt, ve kterém fungovala oblíbená restaurace, samoobsluha i jiné služby. "Máme potvrzeno, že příčinou je bobtnající struska. Hledáme způsob, jak halu opravit a zpřístupnit. Protože je dávno po záruční lhůtě, musíme to udělat za své peníze," říká náměstek ředitele nemocnice pro techniku a provoz Ivo Žolnerčík.
Podle něj se asi před pěti lety zárubně dveří křivily do tvaru lichoběžníku a z popraskaných trubek ve zdi tryskala voda. "Udržovali jsme vstupní halu v provozu, dokud to šlo. Ale když se zvedly podlahy v restauraci, obchodě i atriu, hrozilo lidem nebezpečí úrazu. Proto jsme museli budovu zavřít a vybourat příčky, aby se tlak nepřenášel do dalších pater nemocničního pavilonu," líčí Žolnerčík.
Nemocnice má projekt celkové rekonstrukce haly asi za 80 milionů korun, ale protože by stěží sehnala tolik peněz, pracuje teď na levnější variantě za 20 až 30 milionů. "Atrium bychom rádi opravili příští rok. V místech, kde struska zvedala podlahu nejvíc, bude oddechová zóna s posezením. Restauraci už neotevřeme. Pacientům nabídnou občerstvení obchůdky, které nebudou odděleny příčkami, ale lehkými roletami," vysvětlil.
Problémy má i obří obchodní centrum
Problémy novostaveb z posledních let se snaží investoři řešit na náklady stavebních firem. Některé spory ale musí řešit soudy.
Soudí se například společnost Inter IKEA Centre, která provozuje i ostravský Avion Shopping Park. Nechce o tom ale mluvit. "Vedeme arbitrážní řízení s firmou Skanska. Protože není ukončené, nemůžeme se k tomu vyjádřit," uvedl generální ředitel firmy pro Českou republiku a Slovensko Pavel Hradec. Vzhledem k tomu, že obě firmy mají své centrály ve Švédsku, proces se koná tam - ve Stockholmu.
Zvlnila se i silnice do průmyslové zóny v Hrabové
Problémy s podložím vedly i ke zvlnění příjezdové silnice do průmyslové zóny v Ostravě-Hrabové, kterou si nechalo postavit město. Stavebních závad tam je celá řada. Firma STAVIA - silniční stavby Ostrava se ale v reklamačním řízení zavázala jen k opravám asi za dva miliony korun, kdežto město bude muset vydat na opravy a rozšíření dvou kruhových objezdů v ulicích Na Rovince a Podnikatelské téměř sedm milionů korun. Ukázalo se totiž, že část závad jde na vrub přetížení silnice nákladními auty.
"Je tam větší dopravní zátěž, než s jakou počítal projekt," říká mluvčí města Andrea Vojkovská. "Nákladní auta měla podle předpokladů jezdit po nových silnicích, které měl vybudovat kraj. Třeba ulice Mostní měla být hotová už před dvěma lety, ale stále není," vysvětluje ostravský náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč.
O opravě dálnice D1 se hádá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s firmou Eurovia. Firma sice opravuje zvlněný úsek na své náklady a zároveň soudně vymáhá 30 milionů korun po dodavateli strusky, jenže stát teď žádá větší rozsah oprav. Šéfové Eurovie se brání a chystají další žaloby - na šéfa ŘSD Reného Porubu, ministra dopravy Pavla Dobeše i další lidi - kvůli poškozování dobrého jména.