Průměrná naplněnost kapacity středních škol činila ve školním roce 2013/2014 62,4 procenta
Nejhorší je situace v Ústeckém kraji, kde byly v minulém školním roce střední školy zaplněny z 58,6 procenta. Více než čtyřicet procent volných míst měly také školy ve Středočeském, Libereckém, Karlovarském a Královéhradeckém kraji. Relativně nejlepší je situace v Praze, kde jsou střední školy naplněny z 67,8 procenta.
Inspekce ve výroční zprávě připomíná, že kvůli velkému převisu nabídky většina škol v uplynulých letech přijímala žáky bez přijímacích zkoušek. Některé kraje z pozice zřizovatele doporučily středním školám, aby do maturitních oborů konaly přijímací zkoušky od komerčních subjektů.
Ani ty však zpravidla neznamenaly síto. „Hranici úspěšnosti stanovovali ředitelé škol, takže většina škol přijala všechny žáky až do naplnění plánované kapacity bez ohledu na výsledek přijímací zkoušky,“ poznamenala inspekce.
Ministerstvo věří v účinek jednotných přijímaček
Ministerstvo školství plánuje od roku 2016 plošně spustit kontroverzní povinné přijímací zkoušky na všechny maturitní obory. Měla by být přitom stanovena minimální hranice úspěšnosti, od čehož si ministerstvo slibuje, že se na obory zakončené maturitou nebudou dostávat žáci bez studijních předpokladů (více čtěte zde).
Obdobně jako ministerstvo považuje inspekce za nutné zvýšit kvalitu žáků přijímaných na maturitní obory. „Mnohaleté studium žáků, které není završeno dosažením očekávaného stupně vzdělání, je značně neefektivní,“ zopakovala postoj, který už dříve vyjádřil ministr školství Marcel Chládek. Navíc podle inspekce ekonomickou zátěž znamenají také žáci, kteří propadají nebo v průběhu střední školy mění obor vzdělání, což bývá spojeno s nástupem do nižšího ročníku.
Počet středoškoláků soustavně klesá od školního roku 2005/2006, od té doby se propadl o 22,3 procenta. Za poslední dva roky sice ubylo 62 středních škol na 1 331 ve školním roce 2013/2014 a počet tříd klesl o zhruba 1 600 na 18 823, ale zaplnění kapacity se meziročně snížilo o 1,7 procentního bodu.