Velká část ordinací praktických lékařů za pandemie nepřijímala neobjednané pacienty, aby se nepotkávali v čekárnách. Někteří lékaři stejný systém zachovávají i dál, bez telefonické domluvy nebo online formuláře se tak lidé na prohlídku nedostanou. Zejména senioři přitom byli dříve často zvyklí dorazit přímo do čekárny, upozorňuje Rada seniorů ČR.
Jděte se očkovat, vyzval Válek seniory při představování vakcinační strategie |
Její předsedkyně Lenka Desátová tvrdí, že více než tři čtvrtiny seniorů stále používají tlačítkový telefon. „Pod vlivem covidu jsme získali dojem, že každý se naučil s počítačem a má internet,“ říká.
Mezi muži nad 65 let používá internet 47 procent, žen 39 procent. Mezi mladšími 74 let je uživatelů internetu 56 procent, mezi staršími jen 23 procent.
Jen každý čtvrtý český senior se očkuje proti chřipce. V EU to řeší víc |
Nejčastěji přitom podle Desatové senioři používají internet pro čtení zpravodajství a e-mailů. Mobil používají hlavně k posílání zpráv přes WhatsApp. Aplikace, které umožňují například objednání k lékaři, pro ně mohou být příliš složité.
Objednáváte se k lékaři on-line?
Náročný je pro některé starší občany i systém elektronických receptů. Za výhodu Desatová považuje fakt, že kromě SMS zprávy a speciálního kódu může lékárna načíst i občanský průkaz.
„Je potřeba na tuto část populace myslet tak, aby nebyli diskriminováni, aby i oni dostali výbornou péči, která je dostupná všem ostatním,“ upozorňuje předsedkyně Rady seniorů ČR. Dodala, že u praktického lékaře trvá obvykle návštěva seniora v ordinaci delší čas, běžně i déle než 30 minut.