"Pokud bude zavedené elektronické jízdné, určitě se nepočítá se čtvrtletními nebo měsíčními kupony," řekl iDNES.cz Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která organizuje dopravu a stanovuje tarify v Praze a okolí.
Zatím se dají koupit papírové kupony například na květen nebo druhé čtvrtletí. Zároveň jsou v platnosti třiceti a devadesátidenní klouzavé kupony k dobití na Opencard i v papírové podobě. Díky nim odpadají fronty na konci měsíce, argumentuje Ropid.
Devadesátidenní neznamená čtvrtletní
Redakci iDNES.cz se ozval čtenář, který upozornil na nevýhodu elektronického "kuponu" oproti papírovému. Kdo si pořídil Opencard už teď, nepovinně, nemůže si ji nabít čtvrtletním kuponem, ale devadesátidenním.
Na první pohled není rozdíl zřejmý. Současný papírový, čtvrtletní, ale nabízel cestujícím třídenní překryv se začátkem dalšího období. Devadesátidenní nebo třicetidenní elektronický kupon platí přesný počet dní, bez překryvu. Cena je stejná u elektronického i papírového jízdného.
Ještě větší paradox je u "měsíčních" jízdenek. Tomu, kdo si dobije Opencard hned na začátku ledna a pak každý měsíc, přestane jízdenka platit už pět dní před Silvestrem.
"Pokud nabiji Opencard od 1. ledna měsíčním kuponem, platí pouze do 30. ledna, přestože leden má 31 dní," zlobí se čtenář. "Nejhorší situace nastává ve třetím čtvrtletí, které má 92 dny. Pokud chci nabít čtvrtletní kupon 1. července, platí mi pouze do 28. září, zákazník je oproti papírové variantě okraden o dva dny platnosti, přitom platí stejnou cenu."
Ďábel je skrytý v označení. "Cestující si kupuje devadesátidenní kupon, nikoli čtvrtletní," podotkl mluvčí pražského Dopravního podniku Ondřej Pečený.
"Čtvrtletí se mění, je fixované na kalendářní měsíce. Pokud to vezmeme do detailů, dochází každý měsíc ke znevýhodňování cestujících," řekl Pečený s nadsázkou. "Tedy kromě těch, kteří si koupili roční kupon," dodal.
Na elektronický kupon nebudete stát frontu
Elektronický kupon podle dopravce i organizátora dopravy nabízí plusy v tom, že kupony mají volitelné datum začátku platnosti, cestující si je mohou pořídit kdykoli během roku a bez čekání v dlouhých frontách.
"Klouzavé kupony jsou daleko variabilnější," myslí si mluvčí Drápal. "Dříve nešlo na papírové kupony tisknout variabilní datum platnosti," vysvětlil. "Dnes je možnost si takový kupon koupit až 60 dní dopředu. Cestující si může přesně určit den, odkdy má kupon platit," upozornil na výhodu Drápal.
Konkrétní datum, kdy plastové kartičky s čipem nahradí papírové kupony s třídenním přesahem (papírový kupon platil ještě první tři dny v novém měsíci) a pokrývající celý kalendářní měsíc či čtvrtletí, zatím nepadlo.
VÝMĚNA DOSLUHUJÍCÍCH OPENCARDKoncem dubna končí platnost prvních Opencard vydávaných v dubnu roku 2007. Starší karty mají (na rozdíl od těch s datem platnosti po 30. 8. 2008) kratší dobu platnosti. Lidé při výměně nemusejí znovu vyplňovat žádost, stačí jen přinést fotku pasového formátu na kontaktní místo ve Škodově paláci nebo v Adrii. "Výměna z důvodu konce platnosti je zdarma," potvrdil mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný. Další možností je vydání karty na počkání. "V závislosti na frontách trvá expresní výdej zhruba 10 minut a je zpoplatněn částkou 400 korun," dodal Opatrný. |