Česká obchodní inspekce provedla jen za letošní první čtvrtletí 1 838 kontrol zaměřených na účtování správných cen a v 714 případech našla nedostatek. A rozdala 499 pokut za celkem šest milionů korun.
„Česká obchodní inspekce dlouhodobě u slev a akčních cen zjišťuje pochybení u dvou z pěti kontrol. Stav se nelepší, a proto děláme kontrol víc,“ uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Že ceny ne vždycky souhlasí, se přesvědčil i reportér MF DNES. Kuřecí řízky, které koupil před týdnem v Kauflandu v Praze-Horních Měcholupech, měly na obalu cenovku 53 korun. Na účtence u pokladny se objevila částka o 24 korun vyšší - tedy 77 korun.
„Měl jste se dívat na cenu regálovku. To tam zbylo z akce,“ přesvědčovala zákazníka pracovnice u informačního pultíku, kam ho poslal pokladní. Ten se z odpovědnosti vyvlékl jednoduše tak, že se řídí kódy na zboží, a reklamaci neřešil.
Jak je možné, že obchody mají dvojí ceny? Jedním z vysvětlení je, že řetězce prodávají stále víc zboží v akci a kvůli pohybu cen nahoru a dolů mají v oceňování zmatek. Každopádně mnohem častější je změna ceny v neprospěch zákazníka. Jestli jde o omyl, nebo úmysl, se však těžko dokazuje.
Zákazníka to nemusí zajímat, má právo na jasnou cenu a Česká obchodní inspekce za tyto prohřešky uděluje pokuty.
Nejčastěji se klamavé ceny objevují u potravin, občas i u jiného zboží, třeba oblečení.
Až absurdní případ z nejmenovaného obchodního řetězce popsala MF DNES předsedkyně Sdružení na ochranu spotřebitelů Gerta Mazalová. „Jedna zákaznice objevila rifle pro dcerku. Byly ve slevě za 150 korun. Když přišla k pokladně, tak jí řekli, že cena je 450 korun. A paní tvrdila, že ji přece viděla u regálu. Oni se bránili tím, že mezitím, co paní chodila po obchodě, se cena změnila, což je úplná pitomost,“ zdůrazňuje Mazalová.