Pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu včera u Rokycan vážili autobusy. Tento se do limitu vešel, další však byl přetížený a jeho jízda skončila.

Pracovníci Centra služeb pro silniční dopravu včera u Rokycan vážili autobusy. Tento se do limitu vešel, další však byl přetížený a jeho jízda skončila. | foto: Jiří Bervida, MF DNES

Rakve na silnicích: staré a přetížené autobusy

  • 48
Český autobus, kterému ve středu zakázali němečtí policisté pokračovat v cestě kvůli extrémně špatnému technickému stavu, ukázal na vážný problém. Někteří tuzemští dopravci si příliš nelámou hlavu s tím, jak vozí své cestující.

Příklad z pátku: policisté na Plzeňsku při kontrole zakázali jízdu autobusu, který směřoval do Andorry v Pyrenejích. Technicky byl sice v pořádku, byl však přetížený o tunu. Policisté proto rozhodli, že plně naložený autobus dál jet nesmí. Zájezd do Andorry tak skončil u Rokycan.

Větší starost dělá policistům i odborníkům stáří autobusů, které v tuzemsku jezdí. V Česku je registrováno 20 tisíc autobusů a jejich průměrné staří je 14,5 roku.

"To, co tu běžně jezdí, by na západě nesmělo na silnice," řekl Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Kvůli vysokému stáří autobusů a nevyhovujícímu stavu dal minulý týden Krajský úřad v Ústí nad Labem pokutu firmám, které pro něj zajišťovaly dopravu na některých linkách. Vedení kraje se nelíbilo, že dopravci posílali pro cestující i autobusy staré dvacet let.

"Hlavně malé firmy jezdí s autobusy, které jiní dopravci dávno vyřadili," uvedl krajský zastupitel Jaroslav Foldyna.

Kontroly auta "omladí"
Ministerstvo dopravy slibuje, že se situace brzy změní. Od září se má spustit tvrdší režim ve stanicích technické kontroly. Všechny mají být propojeny s databází na ministerstvu, do které se budou ukládat veškerá data o kontrolách.

"Bude stoprocentně jasné, zda konkrétní vůz či autobus prohlídkou skutečně prošel. Dnes s tím lze stále podvádět. Těch případů sice ubývá, pořád se ale objevují," řekl Josef Pokorný z ministerstva dopravy.

Odborníci odhadují, že se tím postupně sníží věk aut, která jezdí po Česku. Jinými slovy – nevyhovující auta, jejichž majitelům se nyní daří většinou za úplatek projít znovu technickou kontrolou, by měla postupně zmizet.

"Věřím, že ministerstvo dokáže systém zabezpečit tak, aby znovu nešel nějak obejít," řekl Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu.

Hrozí dopravci stíhání?
Rodiče dětí z autobusu, kterému nedovolili němečtí policisté pokračovat v cestě, stále ještě zvažují, zda na jeho majitele podají trestní oznámení.

"Rodiče se rozhodují, jestli podají trestní oznámení. Kdybych v tom autobuse měla dítě já, určitě bych to udělala," řekla vedoucí brněnského Klubu agility (závody psů přes překážky v doprovodu psovoda – pozn. red.) Dana Lišková.

Právě na závody v agility v belgickém Ostende autobus mířil. MF DNES některé rodiče oslovila, o trestním oznámení zatím nechtěli mluvit. Na webových stránkách klubu se však rozhořela diskuze.

"Myslím, že by se ten dopravce měl každopádně zodpovídat přinejmenším z ohrožení zdraví, ne-li z pokusu o zabití," napsala jedna z diskutujících.

Dopravce Leopold Paďour tvrdí, že autobus nebyl ve špatném stavu. "Ten policista kontrolu přehnal," uvedl.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video