Migy

Migy | foto: public domain

Vpád rakouských stíhaček byl unikátní. Piloti skončili na poli u Prahy

  • 39
Před pětapadesáti lety přistály s problémy na lánech u Ořecha dva rakouské letouny. Jeden z nich se převrátil v příkopu a nedalecí přihlížející pomohli pilotovi vyprostit se z kabiny. Druhý letoun dopadl o něco lépe a pilot nezraněn vystoupil. Oba piloti vyvázli bez zranění a i se svými letouny se vlakem vrátili zpět do Rakouska.

Oblačno, přeháňky přecházející v trvalé srážky předpovídali meteorologové v úterý 20. října 1964. Média tehdy mimo jiné optimistické zprávy nabídla informaci, že na tisíc obyvatel v ČSSR existuje 891 vkladních knížek, rozhlas ráno vysílal přímý přenos fotbalového utkání z olympijského Tokia, kde se Československu postavil výběr NDR.

Na počátku slavné éry československého letectví stála Bohemia B-5 z Plzně

Napilno měli i družstevníci na lánech u Ořecha, přibližně čtrnáct kilometrů od tehdejší hranice československého hlavního města. „Nějak před polednem se ozval hukot leteckých motorů, a to dost nízko,“ vzpomínal jeden z pamětníků. K nesmírnému údivu rachot letadel, stále skrytých v mracích, narůstal, místo aby se ztrácel směrem k pár kilometrů vzdálené ranveji ruzyňského letiště.

Dva neznámé bachraté proudové stroje s výsostnými znaky v podobě bílo-červených trojúhelníků, dosedly na zem a rozstřikovaly okolo sebe hlínu, jednomu z nich se stal osudným příkop, kde se převrátil. „Pod kabinou, zabořenou do země, lidé vykopali jámu a umožnili pilotovi vystoupit,“ uvedla zpráva o nehodě.

Naslepo v oblacích

Vyproštěným letcem byl sedmadvacetiletý Vídeňan, štábní strážmistr Adolf Erdler. Z kabiny druhého stroje, taktéž nezraněn, vylezl šestadvacetiletý rodák ze Salcburku, strážmistr Johann Kemettinger. Oba prožili dobrodružství, po kterém určitě netoužili. Ráno 20. října po osmé hodině v operační místnosti základny Hörsching u Lince přijímali rutinní úkol, navigační let v nízké výšce. 

Dvakrát sestřelené americké eso před Němci zachránila spolujízda

Jako číslo „jedna“ let vedl zkušený Erdler, jeho „katchmarka“, „dvojku“ dělal Kemettinger. Před devátou hodinou je mechanici upoutali do švédských Saabů J-29. Erdler startoval jako „Žlutá L“, jeho parťák jako „Červená E“.

I v Rakousku panovalo mizerné podzimní počasí. Saaby J-29 rakouští piloti přezdívali „fliegende tonne“, létající sudy, či hanlivěji popelnice. „První prototyp byl zalétán roku 1948, sériové letouny dosahovaly cestovní rychlosti 800 km/h, nejvyšší 1 060 km/h, dolet dosahoval 800 kilometrů,“ popsal saaby historik Václav Němeček.

Erdler s Kemettingerem ve výšce 1 780 metrů zaměnili radiomaják a „zakufrovali“ do ČSSR. Operátoři protivzdušné obrany je zachytili a pokusili se s nimi spojit rádiem, ale marně. Pro špatné počasí nemohl operační důstojník do vzduchu poslat hotovostní letoun. Což možná pro Rakušany bylo štěstí. Českobudějovický 1. stíhací pluk tehdy přebíral stroje MiG-21 PF, tedy soudobou špičku, ve výzbroji měl i starší, leč vysoce výkonné MiG-19.

„Československé úřady udělají všechno pro to, aby se rakouští letci mohli vrátit co nejdříve domů,“ prohlásil ministr zahraničí Václav David. Po dohodě s rakouskou ambasádou dostali 21. října piloti pasy a jízdenky na expres Vindobona. I rozebrané saaby odjely po kolejích.

Výstřely v oblacích

Nad Prahou šlo ten rok o druhé drama vojenských letadel, v dubnu se v ČSSR odehrávala prověrka sil protivzdušné obrany za účasti polských a sovětských letounů. Narušitele představoval bombardér Il-28 polského letectva. Proti němu startoval MiG-19 z Českých Budějovic, nad oblaky u Prahy došlo ke střetu. 

„Příď migu byla rozťata levou polovinou křídla bombardéru,“ popsal kolizi historik Libor Režňák. Stroje dopadly na jihozápadní okraj nynější Prahy. Zemřel český stíhač i dva Poláci z „ilu“.

Na podzim 1959 si na slepou bábu nad západními Čechami hrála protivzdušná obrana s dvěma piloty letky 34. západoněmecké Luftwaffe na strojích F-84F Thunderstreak. Němci se zřítili u Dyleně, z vraků vyvázli nezraněni.

O prázdninách 1973 se drama odehrávalo nad rakouskou hranicí na Moravě, podzvukový letoun L-29 Delfín startoval proti sportovnímu letounu. Nad „čárou“ došlo k manévrovému střetu. „Bylo vidět, že jde o zkušeného pilota,“ uvedl letec delfína. Během potyčky se letouny zřítily, Rakušané pád u Šafova nepřežili. Jeden z posledních střetů studené války proběhl v září 1988 na jihu Moravy. Na rakouský letoun Pilatus-PC-6 startoval vrtulník Mi-24. Po úporné potyčce se Rakušanovi podařilo vrátit.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video