Řidiči versus cyklisté. Průzkum ukázal, co jim navzájem na sobě vadí

  • 173
Kola proti autům. Na internetu se cyklisté a motoristé dokáží pohádat do krve, jedni druhým podle nového průzkumu vyčítají například telefonování za jízdy, z druhé strany jde zase kritika na nenadálé změny směru nebo na jízdu dvou kol vedle sebe. Více než polovina z dotazovaných také nezná rozdíl mezi cyklopruhem a cyklokoridorem.

Vztahy mezi cyklisty a motoristy se zhoršují, podle sociologických průzkumů ho více než polovina populace považuje za nepřátelský, přitom je v populaci přibližně 64 procent lidí, kteří jsou zároveň cyklisty i motoristy. Podle expertů je to hlavně tím, že v Česku narostl počet cyklistů, mimo jiné kvůli koronavirovým opatřením. Například v Praze se od roku 2002, kdy je hlavní město začalo počítat, jejich počet zdvojnásobil.

O zvýšení ohleduplnosti mezi všemi účastníky silničního provozu svými aktivitami od roku 2019 usiluje iniciativa Dám respekt. Ta zorganizovala ve spolupráci s firmou Wolt anketu mezi dvěma tisíci kurýrů, kteří po Česku rozváží jídlo autem nebo na kole. Kurýři hodnotili prohřešky kolařů z pohledu řidičů a naopak.

Fakta o cyklistech v provozu

V Česku dochází podle policejních statistik přibližně ke 4 tisícům nehod cyklistů ročně.

Jen třetina cyklistů se cítí v silničním provozu bezpečně.

„Kurýr, víc než kdokoliv jiný, potvrzuje známou pravdu – na silnicích jsme stále stejní lidé, jednou za volantem, jindy v sedle,“ říká Michaela Kreuzigerová, spoluzakladatelka iniciativy Dám respekt.

Z ankety vyplynulo mimo jiné to, že více než polovina (51,2 %) kurýrů se domnívá, že cyklokoridor, který je pouze informativním značením, poskytuje cyklistovi vyšší ochranu než vyhrazený cyklopruh.

Motoristům kolaři nejčastěji vyčítají telefonování za jízdy (20,2 %), nedodržování přednosti v jízdě (18,5 %), vysokou rychlost (18 %) a nedostatečnou boční vzdálenost při předjíždění (16,1 %).

Naopak řidičům na cyklistech vadí především jízda po chodníku, změna směru jízdy bez signalizace a projíždění na červenou. Za častý nešvar považují také jízdu cyklistů vedle sebe. Častým prohřeškem lidí na kole je podle loňského průzkumu alkohol – přibližně třetina cyklistů si někdy dopřála před jízdou či při ní alkoholický nápoj.

Přibližně 4 procenta lidí na kole jezdí pod vlivem pravidelně. „Přitom v Česku je nulová tolerance alkoholu. Na tohle se chceme více zaměřit, jezdit na kole na pivo nebo víno není v pořádku, naopak je to hazard se zdravím i životem,“ podotýká Roman Kreuziger, zakladatel iniciativy a jedenáctinásobný účastník Tour de France.

Podle dopravního experta Romana Budského je alarmující hlavně nedostatečná znalost dopravních předpisů týkajících se cyklistiky. Potvrzuje tak slova kurýrů, kteří si dopravní značení na silnici podle svých odpovědí pletou.

Cyklisté autům metry neberou, problém je jinde, říká pražský cyklokoordinátor

Co je pruh a co koridor

„Mnoho lidí si plete cyklopruh a cyklokoridor a neví, kdo má povinnost nosit cyklistickou přilbu. Přibližně třetina respondentů nedokázala správně určit požadovaný boční odstup při předjíždění cyklisty, který činí 1,5 metru,“ popisuje Budský.

Rozeznat cyklokoridor od cyklopruhu lze podle Budského tak, že prvně jmenovaný je označován piktogramem cyklisty a pod ním jsou dvě šipky.

Vyhrazený cyklopruh.
Cyklistický piktokoridor

Lidé si často pletou vyhrazený cyklopruh (vlevo) a cyklokoridor (vpravo).

„Naopak cyklopruh je označen příslušnou vodorovnou dopravní značkou a na silnici symbolem jízdního kola. Kromě toho mívají barevně odlišný povrch – mnohdy červený,“ vysvětluje Budský.

Respondenti průzkumů se shodují, že by vztahy mezi řidiči a cyklisty narovnala lepší cyklistická infrastruktura, následně více vzájemného respektu a větší znalost dopravních předpisů, a to jak u řidičů, tak u cyklistů. Naopak represe zmiňují v menší míře.

Kdo vás v silničním provozu víc vytáčí?

celkem hlasů: 1275
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 3. dubna 2024. Anketa je uzavřena.

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video