Hluk aut mučí lidi z domů nedaleko průtahu městem a byl nedávno vyhodnocen jako jeden z největších v kraji. Šance na jeho brzké snížení jsou ovšem mizivé.
Dopisy na všechny strany
Starosta Znojma Petr Nezveda (ODS) poslal dopis se žádostí o vyřešení situace na Ředitelství silnic a dálnic a podobný chce nyní zaslat i krajským úředníkům. "Nějaké rychlé řešení v tuto chvíli neexistuje," shodují se obě strany.
Mezi nejzatíženější znojemské ulice patří Pražská, Sokolská, Coufalova a Havlíčkova po Mariánské náměstí. Dále pak ulice Čermákova a Vídeňská s Dukelskou třídou. Podobně jsou na tom obce Chvalovice či Hevlín.
Každodenní obrázek
Kruhovým objezdem na znojemském Mariánském náměstí se snaží projet tři kamiony. Jeden směrem na Jihlavu, druhý do Rakouska a třetí na Brno. Za nimi se zvolna sunou osobní auta. Kousek dál blokují další těžká vozidla Pražskou ulici.
Problém by měl vyřešit obchvat, ten ale začne fungovat nejdřív za deset let. A tak Znojmem budou i nadále proudit šňůry těžkých vozidel.
Podle posledního měření: 2000 kamionů denně
Kolik přesně jich denně městem projede, nikdo neví. Ředitelství silnic a dálnic naposledy počítalo auta na silnicích před třemi roky. Ze Znojma na Rakousko a v opačném směru na Jihlavu tehdy projíždělo na dva tisíce kamionů denně.
"Doprava neustále stoupá, od té doby tedy mohla narůst až o třicet procent," uvedl náměstek ředitele Jiří Procházka. Další sčítání dopravy by se podle něho mělo uskutečnit v roce 2010.
Co se zvyšující se dopravou, netuší ani na krajském úřadu. "Nyní nedokážu odpovědět. Jestli existuje nějaká odpověď, tak by nám ji měly poskytnou akční plány, které máme podle zákona nechat zpracovat. A podle nich bychom pak s tou problematikou měli zacházet," uvedl jihomoravský radní pro dopravu Jaroslav Pospíšil (ODS).
Znojmo není jediné
Podobně svízelná dopravní situace panuje i v nedalekém Hevlíně. Tam se na zhuštěné nákladní dopravě podepsal vstup země do schengenského prostoru. Zatímco dříve mohla přes tamní hraniční přechod pouze vozidla s hmotností do 3,5 tuny, nyní mohou využít hevlínskou silnici vedoucí do Rakouska i kamiony. A jejich řidiči se novou cestou naučili jezdit rychle.
"Když jsme to počítali, tak za půl hodiny jich projede zhruba osm. A to je pro nás celkem zásadní věc," uvedl starosta Hevlína Drahomír Nosek.
Silnice se navíc nachází u místní školy. "Takže to budeme muset řešit časem zřejmě kruhovým objezdem. A přechody pro chodce osadíme semafory, aby se děti dostaly v bezpečí do školy a zpět," dodal starosta.
Obchvat blokují zahrádkáři
Znojemský obchvat se sice začal budovat, skupině zahrádkářů se však nelíbí, jakým způsobem byla trasa vybrána, a proto jeho stavbu blokují.
Starosta Znojma Petr Nezveda (ODS) po silničářích požaduje alespoň změnu dopravního značení, aby kamiony nemohly projet městem. To však podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jiřího Ruppa nebude možné. "Je to silnice první třídy a ta je stavěná, aby po ní jezdila jakákoliv doprava - pokud není nadměrná," uvedl.
. Kamiony u hranicZřejmě nejhorší situace panuje po vstupu České republiky do Schengenu na Znojemsku. Těžké vozy trápí město a obce poblíž bývalých hraničních přechodů. Řidiči využívají toho, že se zde vyhnou placení mýtného. Navíc po otevření hranic mohou nově kamiony třeba přes Hatě. Zvýšení počtu kamionů se obávali na Břeclavsku, ale nedošlo k němu. Přes Břeclav řidiči kamionů nesmějí, ve Valticích a Mikulově více těžkých vozidel nezaznamenali. Větší problémy nejsou s kamiony ani na česko–slovenském pomezí. |