„Výcvik byl náročný. Vrtulníky platformy H-1 jsou klasické koncepce, to znamená s jedním hlavním nosným rotorem a vyrovnávacím rotorem, čímž veškerá podobnost s vrtulníky řady Mi končí. Největší rozdíly jsou v moderním multifunkčním displeji (takzvaný full glass cockpit), levotočivém nosném rotoru a lyžinovém podvozku,“ popisuje Marcel Kica, velitel výcvikové skupiny H-1.
Po úvodní teoretické přípravě, kterou ukončily testy, následoval letecký výcvik. Nejprve na simulátoru, později ve vrtulníku.
Výcvik se zpočátku zaměřil na základní manévry a pokračoval lety podle přístrojů, ve skupině, v přízemních výškách, na přepravu nákladu v podvěsu a jeřábování. Vyvrcholením byly bojové lety se střelbou na pozemní cíle kanonem a neřízenými raketami a také lety v noci s brýlemi pro noční vidění. Palubní technici si vyzkoušeli střelbu z dveří vrtulníku lafetovanými zbraněmi (minigun a 50 caliber).
Letovou část ukončilo přezkoušení, u nějž celá skupina uspěla a všichni piloti následně obdrželi certifikát PQM (Pilot Qualified in Model). Celkově každý pilot nalétal přibližně 80 hodin.
Mariňáci školí Čechy na vrtulníky Viper a Venom. Piloti dostanou helmy na míru |
Výcvik se odehrával v Jižní Kalifornii. Převážně pak ve vzdušném prostoru Campu Pendleton a jeho přilehlém okolí a čtrnáct dní také na pouštní základně El Centro nedaleko hranic s Mexikem.
Kromě běžných letových situací vojáci trénovali například nouzové opuštění vrtulníku a přežití na vodní hladině v případě pádu do oceánu.
Kvalifikace PQMV podmínkách USMC opravňuje piloty k převzetí vrtulníku od technické směny a provedení základního letu ve funkci velitele vrtulníku. Rozsahem se jednalo o základní část výcviku pilotů, který v totožné formě plní všichni piloti vrtulníků USMC u výcvikové letky HMLAT-303 Pokračující výcvik pak absolvují u svých bojových letek stejně tak, jako naši piloti. |
„Spolupráce s americkými kolegy byla na velmi vysoké úrovni, instruktoři dělali maximum pro předání všech svých znalostí a zkušeností našim pilotům v nadstandardním rozsahu. Při výcviku byl jejich přístup spíše na úrovni kolegů, nikoliv učitel-žák, neboť si uvědomovali, že s létáním nezačínají, ale že se jedná o přeškolovací výcvik, který přizpůsobovali jejich potřebám,“ hodnotí Kica.
Největším přínosem výcviku v Campu Pendleton byl fakt, že probíhal přímo u největšího a nejzkušenějšího provozovatele platformy H-1 na světě. Po návratu na domovskou základnu budou piloti pokračovat ve výcviku s americkým mobilním výcvikovým týmem (MTT).