Diskuse k článku

Pochodeň č. 1. Leden 1969 musí začít zdola, vzkázal Palach, než se upálil

Přesně před padesáti lety, 16. ledna 1969, se krátce po poledni na Václavském náměstí upálil dvacetiletý student Jan Palach. Na protest proti sovětské okupaci. Co dělal v osudových chvílích, které jeho upálení předcházely, lze vyčíst z dokumentů a svědectví uložených v Archivu bezpečnostních složek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M92a70r96t54i23n82a 75M53o83u82d68r23á 7630493106709

Cituji: „Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí.“

Ale stačil Jan Palach na ono zlo, proti němuž bojoval tím, že se zabil?

0/0
17.1.2019 14:00

R78o11m79a65n 87O45p76e46t 1241819725402

zřejmě měl pocit, že tím co udělal, na to zlo stačil. jinak by to nedělal

+1/0
17.1.2019 14:10

M19a75r84t90i49n74a 60M76o19u62d80r56á 7680573386589

Zemřel, aniž by se dozvěděl výsledek.

Když tu větu vyslovil, vůbec nemohl vědět, zda ono zlo (požadoval zrušení cenzury a zákaz šíření "Zpráv") skutečně porazil, dokonce se vyslovil v tom smyslu, že záleží na tom, jak se k jeho činu postaví strana a vláda (!). Poslechněte si jeho rozhovor s doktorkou Kmuníčkovou.

Je dokonce možné, že nepočítal s tím, že zemře.

Zpětně víme, že nic nezměnil.

0/0
17.1.2019 15:04

V67e62n82d69u61l14a 26S73z42l52a95u56e92r59o39v41á 7202446447178

Kdyby to, že na něco stačíte, znamenalo, že to v pohodě porazíte, tak by se to ani nedalo nazvat bojem.

Bylo by to jako nazývat bojem zašlápnutí mravence.

On na to jistě stačil, protože obětoval velmi bolestivým způsobem svůj život - na co jiného by takhle těžký kalibr měl použít než na to nejvyšší zlo? Na boj proti zlé třídní učitelce?

0/0
17.1.2019 20:50

M97a77r72t88i87n32a 60M25o29u32d96r39á 7170273786619

Proč myslíte, že by se to nedalo nazývat bojem? To, na co nestačíte, stejně nezdoláte. Naopak jsou věci, které zdoláte jen s největším úsilím - a právě tehdy jde o boj.

"Člověk musí bojovat proti tomu zlu, NA KTERÉ PRÁVĚ STAČÍ", ne tedy proti zlu, na které nestačí.

Boj proti zlu, na které člověk nestačí, postrádá smysl, a to zřejmě i podle Jana Palacha, neboť tu větu vyslovil v době, kdy už umíral, a to v trýznivých bolestech.

0/0
18.1.2019 9:12

K97a12r78e14l 58D20r58d96a 6774142827

Já vyrůstal za normalizace. Všichni drželi hubu a krok. Generace, co si prošla 68-69. Zařezávali a honili rudé knížky a známky ROH. Ve skladu jsem našel souhlas se vstupem vojsk podepsaný všemi staršími kolegy...

Reptali jsme proti komunistům. Ale nikdo z mladých nevěděl pořádně proč. Režimem tolerovaná satira pro blbečky. Fakticky jsme byli generace, co měla spokojeně dělat kariéru s rudými knížkami v kapse. To nám zařídila česká kolaborantská společnost roku 1969 svým mlčením. Na vojně jsme byli dva na rotě, co řešili prolhanost TV zpráv. 99% jednotky to bralo jako fakt. Tak to je, no a co? Bylo mezi námi pár kandidátů KSČ, jeden dostal deku, událost dne. Potkal jsem jediného kluka, co měl kontakt na disent a naděl s tím tajností, že to nestálo ani za řeč.

Tak mi přijde, že připomínání Palacha je užitečné a výborné. Ale opět, 99% lidí jen lže. V letech 69-89 to byli kolaborující srabi, co zničili život několika generací dětí a mají právo se jen hluboce stydět a ne tlachat hrdinské bajky o 68. ;-)

+2/−1
17.1.2019 13:41

Z59u32z49a46n33a 23V30o60l88n88a 1939804382536

Horici ker by se mel promitat ve skolach...

+1/0
17.1.2019 8:40

P10e53t19r 54V66o49n74d80r76a43c18e64k 7395571863290

V článku se píše ? ,, Dvacet let po jeho smrti však protesty při takzvaném Palachově týdnu odstartují atmosféru, která vyvrcholí pádem komunismu v Československu.,

Proboha - to opravdu někdo věří, že Palach dopomohl pádu komunistů ??

+7/0
17.1.2019 6:29

M74a20r83t49i10n92a 79M85o72u26d86r66á 7880713136309

legenda potřebuje vyvrcholení

0/0
17.1.2019 11:09

R49a59d57i66m 48P52o21l64á17š77e54k 9166383679829

Docela se směji dnešní oficiální verzi, podle které Palach svým činem probudil národ a přímo zapříčinil samet 1989.

Ve skutečnosti Palach byl národem zaznamenán jen krátkou dobu po jeho upálení a pohřbu. Za měsíc, za půl roku si na něho už prakticky nikdo nevzpomněl.

Přirozeně s výjimkou jeho rodiny, jeho známých, jeho spolužáků na koleji a na střední škole a maximálně ještě pár dalších.

Jediný reálný význam , který Palach pro Československo a dnešní Českou republiku má, je ten, že jeho jméno a výročí 20 let jeho upálení bylo použito jako motto tehdejších protirežimních demonstrací a zapůsobilo jako velice účinná rozbuška odporu proti režimu. Případně dokonce, soudruzi budou vědět, paralyzovala snahu režimu a skalních komunistů potlačit odpor proti režimu tvrdým násilím a silou.

Palachovo upálení jsem nezaznamel, bylo mi tehdy 6 let, ale ani potom jsem Palacha nijak neznamenal. A to jsem z rodiny, která z otcovy strany byla silně komunistická, z matčiny spíš protikomunistická a katolická, Palach, pokud to jméno znali, byla pro obě větve mé rodiny věc uzavřená a dávno minulá. Taky za doby studia na vysokoškolských kolejích v osumdesátých letech byl Palach věc vůbec nevytahovaná a nejspíš většina mých kolegů by ani nevěděla, o koho jde.

+4/−2
17.1.2019 1:40

Z71d72e68n24k83a 95O88n52d17r73á32k80o49v61á 7189906140392

Mně bylo 13 a na Palacha vzpomínám celých 50 let. A takových nás mohlo být hodně, takže nepište, že nikdo. Je pravda, že oficiálně se o něm prakticky až dosud mlčelo, proto dnešní propagandu beru jako Palachovo zneužívání a uráží mě to.

0/0
17.1.2019 5:43

R86a25d78i10m 30P79o32l97á29š41e31k 9476733579159

Taky myslím, že to je zneužívání. Ale stát potřebuje modly.

+2/0
18.1.2019 4:40

L42u25k93á29š 57F28o33k59t 5174502919253

Ta novinka "pochodeň č.1" je co? Někdo chce další? proč to media šíří!

+2/−3
17.1.2019 0:51

R71a71d12i98m 86P49o75l50á52š13e71k 9526883919859

Číslování vypadá jako nějaký organizovaný odpor, tudíž podstatně významnější. než ve skutečnosti byl. Pro dnešní oficiální verzi, kdy Palach je div ne zachránce Českolovenska,;-D;-D je číslování rozhodně lepší, proto se dnes taky všude papouškuje.

Jak moc to paranoidnější soudruhy postrašilo a jak potom později díky tomu ještě více perzekuovali disidenty, to ví jen oni sami.

+1/−1
17.1.2019 1:24

M76a57r30t69i10n74a 75M16o46u23d70r56á 7200623646719

to číslo si přisoudil Palach sám

0/0
18.1.2019 9:20

M58a37r64t59i35n27a 41M44o96u96d17r61á 7380523516409

Nikdo další z té vyfabulované skupiny se nikdy nenašel, neodhalila ho ani StB, ani se nikdo dobrovolně nepřihlásil po r.1989, kdy mohl být za hvězdu (a nemohl být starý, pokud šlo o vrstevníka - bylo by mu tehdy kolem 40 let).

Palach asi chtěl být lídrem odboje, jen že nebyl. Dokud se neupálil, nikdo ho neznal, nebyl veřejně činný.

+1/0
17.1.2019 11:12

R65o42m56a11n 85O79p90e50t 1941649645852

pokud by se někdo přihlásil v roce 1989 že byl pochodní č.3-4-5 tak by nebyl za hrdinu, ale za pěknýho sraba, který nechal Palacha škrtnout sirkou, a sám z toho vycouval. i kdyby někdo takový byl, mlčel by o tom, že to nedokázal udělat taky

0/0
17.1.2019 14:15

M26a92r64t86i86n41a 22M24o34u41d59r58á 7260853716139

Naopak, mohl poskytnout věrohodné svědectví. Palachův čin byl tak šokující, že by nikdo nikomu nevyčítal, že se neupálil také. To by bylo skutečně zrůdné.

POdle blábolů poslance Viléma Nového (1969) měli být členy této skupiny: Emil Zátopek, Pavel Kohout, Luděk Pachman a pánové Škutina a Holeček, toho času v zahraničí. Už na první pohled je jasné, že se jedná o holý nesmysl.

+2/0
17.1.2019 15:09

I67v23a 76U92r71b39a89n77o16v62á 9854774453231

Pane Fokte, než nějakou hloupost napíšete, tak si zkuste předem ověřit skutečnost. Opravdu byly Pochodně očíslované a STbáci měi co dělat, aby zjistili, kdo je další.Rv

0/0
17.1.2019 15:23

M64a70r61t55i28n14a 41M29o74u96d40r36á 7160343826979

A očíslovány byly předem nebo až ex post, právě Státní bezpečností, pod dojmem z Palachova činu?

Lidé, kteří se upálili nebo o upálení jen pokusili, Palacha osobně neznali, nebyli s ním vontaktu, nemohli tedy spřádat společné plány a rozdávat si při tom nějaká čísla.

Ono těch sebevražd v té době bylo poměrně hodně, ovšem zdaleka ne všechny upálením. Dnes se o nich nemluví ani nepíše, nejspíš proto, že šlo právě o reakce na Palacha.

0/0
18.1.2019 9:19

H84e10l18e87n82a 81K87a70v23k85o12v86á 5806333550436

Paní Palachová do konce svého smutného života věřila, že tato země pochopí velikost i tragiku oběti svého syna. A lze jen poděkovat všem, kdo tak dnes učinili.[>-][>-]

0/−1
17.1.2019 0:10

M77a20g75d88a 95K70a66t67z70o47v48á 9796621449328

Spíš si myslím, že jako máma byla ze smrti svého syna nešťastná bez ohledu na politiku. To, co jste napsala, je spíš do propagačních materiálů.

+2/0
17.1.2019 6:33

H65e94l18e77n85a 69K56a40v82k82o90v41á 5426113540486

Znala jsem ji osobně.

0/0
19.1.2019 22:33

F50r51a95n58t95i57š92e11k 24L42u49f27t 2443428188

Za sociku, když bylo výročí Palacha, všude na Václaváku bylo plno policajtů , i v metru ... atp. V dobách normalizace bylo zrovna kulaté výročí, já jsem byl náctiletý a měl jsem pokušení udělat lumpárnu. Vzít tátovi kanistr na benzín, naplnit ho vodou a jít nahoru k Muzeu. Chytili by mě, než bych tam došel a ptali by se "Proč nosíte vodu?" - odpovídal bych "To přeci není zakázané" . Neudělal jsem to z obavy, že by tátu vyhodili z práce.

0/0
16.1.2019 23:41

M17a77r62t45i91n71a 55M69o72u30d79r92á 7160153386349

ale až koncem 80.let

0/0
17.1.2019 11:13

J66a25r98o96m37í66r 84Š36i18k11o17l62a 1526304395942

Kariérní komunista Zima hovoří o Palachovi, to je zase gól.

+5/0
16.1.2019 23:23

R50a91d36o36v89a64n 91S26ý52k90o83r52a 6414325744550

Karierní komunista prezident Zeman se nezmůže na to, aby na výročí této událost jakkoliv "otevřel zobák". Zřejmě dobře ví, kdo jsou jeho voliči.

+1/−4
17.1.2019 0:42

R11o61l32a12n55d43o 56A20r54i23a21s 7778459477360

a jak to souvisí se zimou?

+3/0
17.1.2019 1:00

P60e14t93r 41F70i52a37l71a 9213136643793

Můžete prosím sdělit, co není pravdivého v mém příspěvku o Mašínech v 0.27?

0/0
17.1.2019 3:33

P47e41t20r 55F72i20a61l81a 9493226423333

Zeman nebyl kariérní komunista, do KSČ vstoupil až v euforii pražského jara 1968 a záhy ho vyloučili, protože kritizoval vstup sovětských vojsk.

Již předtím měl s komunisty problémy, hrozilo mu, že nebude smět maturovat, protože napsal pochvalnou práci o Masarykovi, nakonec mu dovolili složit maturitu, ale na vysokou školu ho nepustili, to se mu povedlo až později při zaměstnání. A již před listopadem 1989 veřejně kritizoval politiku komunistické strany.

Souhlasím s vámi s kritikou, že se k Palachovu výročí nevyjádřil. Nerozumím jeho současnému chování.

+4/0
17.1.2019 3:19

M17a45g25d81a 76K53a24t80z15o63v33á 9476461909148

Kdyby se vyjádřil, tak zase bude napadaný. Ať udělá cokoliv- je to špatně. Tak proč by se měl vyjadřovat? Aby antizemanovci řvali o to víc?

+3/−1
17.1.2019 5:25

P13a72v88e21l 97N90á62r19o77ž43n67ý 6489669833656

Leden 1969, to Andreje Babiše za 8 měsíců strana, vláda a soudruh Gustáv Husák vyšle s celou rodinou do Švýcarska. Vzhledem k tomu kde soudruh Andrej Babiš sedí dnes , mi celá tato současná pochodňová šaráda přijde krapet chucpe.

0/−1
16.1.2019 22:54

P85e47t71r 70F33i34a36l55a 9943666883833

Chtěl jsem dát plus, pane Nárožný, ale neudělám to kvůli vašemu poslednímu souvětí.

+1/0
17.1.2019 3:22

D74a82v18i71d 19Z80a16j57d18á59k 8105442420531

No, a v dnesni dobe by mu misto pomoci jeste nadavali, co dela bordel a samozrejme ho nataceli na mobil. Tehdejsi moralka byla spatna a lidi to nerozhybalo. Ta dnesni je totalni zumpa.

+1/0
16.1.2019 22:34

P35a47v47e19l 14N56á96r48o76ž84n75ý 6759669783756

V 69 stál litr benzínu 2,2Kč a člověk v rámci pomoci mohl litřík dva nezištně poskytnout , dne stojí litr přes 30Kč a to si každý rozmyslí,

0/−6
16.1.2019 22:48

P26a93v53e19l 17B87e35ň69o 1718571661600

Aspoň tady uvádí na pravou míru Palachovo poselství. Tehdá v mých 18 mi utkvěla v mysli hlavní myšlenka Palacha a jeho skupiny, která chtěla, jak proklamovali, že rok 1968 začal shora, elitami a politiky a nyní po okupaci to bude národ, který nedopustí, aby se svoboda rozplynula, teď půjde národ do celonárodní stávky...a když nepůjde po jeho uhoření, zapálí se další a další ( Zajíc...) a ...národ , český tiše mlčel, krčil se pouhých 5 měsíců od okupace, kdy se ještě vlastně nic tak tvrdého nedělo, ještě se nezavíralo, a tak ty pochodně hořely nadarmo....Nyní se kolem výročí líže politická smetana novodobých "hrdinů" ...a národ český bonzuje v práci, nenávidí jiný názor a po práci chodí demonstrovat, když nic nehrozí ...:-/

+3/0
16.1.2019 22:29

R35i56c35h47a37r37d 79T97o88m17e85č61e41k 7866355156331

Jenom úplný naivka si mohl myslet, že udělá něco s direktivním mocenským systémem řízeným z Moskvy. Prozíravějším bylo jasné, že ke změně musí dojít nejdříve v mocném SSSR, jinak není žádná šance.

+4/0
16.1.2019 22:58

R94a42d24o36v81a91n 65S55ý34k35o65r10a 6774755604470

Ti nejprozíravější pak donášeli na své kolegy a sousedy.

0/0
17.1.2019 0:44

M95a70r91t50i47n48a 47M86o79u86d18r17á 7900763306619

žádná skutečná Palachova skupina nebyla;-)

0/−2
17.1.2019 11:15

M30a45r75t25i52n33a 52M64o68u90d12r12á 7230973216419

Mínusující Iva Urbanová 94431 zřejmě má nějaké poznatky potvrzující, že byla. Jenomže nám je nesdělí... Škoda.

0/0
17.1.2019 19:06

V35e24n45d25u42l63a 84S56z94l37a55u94e82r58o63v57á 7142136787418

A co je špatného jít demonstrovat, když nic nehrozí?

"..český tiše mlčel, krčil se pouhých 5 měsíců od okupace, kdy se ještě vlastně nic tak tvrdého nedělo, ještě se nezavíralo.."

Sám píšete tohle. Tak proč je špatné jít demonstrovat, když nic nehrozí?

0/0
17.1.2019 12:47

Z98d45e93n71e27k 37M80a55r46e44k 6723819743761

... viděno optikou dneška, nesmyslný a zbytečný čin.... ve vzpomínce na tu dobu však opravdu čin Palacha vyburcoval tu lepší část národa k jakémusi protestu, kterým byl jeho pohřeb a pár dní po něm.... Zdůrazňuji ovšem, že v době, kdy se nahoře už rozdávaly funkce těm zasloužilým, kteří se z vděčnosti postarali o normalizaci sedmdesátých let....

+2/0
16.1.2019 22:22

N81o76r40b14e28r65t 60Š29t29ú25r 7761570815207

Palacha je mi lidsky líto, ale bližší je mi způsob boje, který zvolili bratři Mašíni. Pokud chtěl umřít, pak měl raději použít tu pistoli co měl a zabít Bilaka. Případně pár dalších soudruhů. Ale zapálit se a umřít bez boje? To nedokážu pochopit.

+2/−4
16.1.2019 22:02

V36l53a96d20o 28K79o42r89m29e72n96d15i 1815380208609

Jasne a vystaviť svoju rodinu perzekúcii zo strany vtedajších súdruhov....On by to mal za sebou, ale jeho blízkych by zničili....

0/0
16.1.2019 22:16

N63o73r29b15e76r86t 26Š98t83ú23r 7801780255787

Oni je ničili i tak.

+5/0
16.1.2019 22:31

P93e69t55r 70Z29e91l46e62n62k94a 8437914563677

pan Palach nemohl vědět, že ti ruští hajzlové si nás chtěli udržet za každou cenu

0/0
16.1.2019 22:31

R17a23d82i31m 19P68o60l13á38š75e43k 9486363969359

Kdyby jen trochu uvažoval, muselo mu to být jasné.

+2/−2
17.1.2019 1:19

P14e97t62r 73F49i77a37l59a 9213196273233

Napsal jste naprosto nesmyslné přirovnání.

Jakého tehdejšího významného komunistického činitele Mašínové zabili? Zapalovali stohy i sedlákům, kteří hospodařili samostatně, protože se nestarali, komu patří, zabili pro peníze pokladníka, který nebyl v komunistické straně atd. Prezident Havel byl jejich činy otřesen.

+3/0
17.1.2019 0:22

N11o21r33b71e84r40t 58Š91t70ú40r 7591690565287

Mašíni vyslyšeli výzvy komunistů ke třídnímu boji. Potřebovali peníze a zbraně. Chtěli bojovat proti teroru, stejně jako jejich otec bojoval proti Němcům.

Porovnával jsem ozbrojený boj a sebevraždu utrápeného kluka.

Mým dětem budu raději dávat za příklad partu chlapů, která se prostřílela obrovskou přesilou přes Německo na západ než kluka, co se upálil.

Palach je dnes uctíván jako mučedník, ale podle mě prostě udělal chybu a režim by o dvacet let padl i bez jeho činu.

+2/−2
17.1.2019 8:29

P90e40t78r 37F80i64a48l36a 9573956793273

Nebudu dávat dětem Palacha jako příklad k následování, ale popisovat jako člověka, který obětoval život ve snaze pomoct národu - i když marně.

Otec Mašínů byl hrdina, bojoval proti Němcům ve válce, ale nevtrhl do nějakého německého města a nevraždil tam náhodně lidi, třeba proto, že potřeboval jejich peníze.

Ale jeho synové hrdinové nebyli, vraždit i proto, že potřebovali peníze na útěk.... Nebo jít zapalovat nějaké stohy, to se mohli "zasloužit" o to, aby sedlák, kterému zapálili stoh, šel sedět do Jáchymova, protože neplnil dodávky. (To by za chvíli mohl Pospíšil, který tají své komunistické předky, začít oslavovat svého dědu, který udával sedláky na Horažďovicku, když nechtěli do JZD, a ti pak museli do Jáchymova.)

+2/0
17.1.2019 12:04

Najdete na iDNES.cz