Pád letadla zapříčinil pilot, tvrdí specialista

- Příčinou pondělního pádu ultralehkého letadla v Olomouci, při níž zanynuli dva lidé, nebyla podle ředitele technického úseku Letecké amatérské asociace Václava Chvály technická závada, ale hrubá chyba pilota.
Pilot nezavřel vztlakové klapky, které byly maximálně otevřeny, v této poloze mají brzdit stroj při přistání. Pilot však vzlétl, letadlo nemělo rychlost a spadlo.

Už znáte příčinu pondělní tragédie?

Nebyla to technická závada, ale hrubá chyba. Letadlo pětkrát vzlétlo a přistálo. Potom pilot nezavřel vztlakové klapky, které mají několik poloh. Maximálně jsou otevřeny, aby brzdily stroj při přistání. Když byly v této poloze, pilot opět vzlétl. Letadlo nemělo rychlost a spadlo.
Klapky nebyly zaseknuté, je to jednoznačně hrubé přehlédnutí pilota, i když dnes už nemůžeme říct, co se vlastně v kabině odehrálo, ani který z obou mužů v okamžiku havárie právě pilotoval.

Nemáte pocit, že podobných, byť ne tak tragických nehod, je v posledním čase poněkud mnoho?

Podle toho, jak se na věc díváte. Denně se na silnicích zabije pět lidí, a to nemluvím o zraněných. Ale když spadne letadlo, je z toho humbuk. Havárií ve skutečnosti tolik není. Je to jako u každého sportu, například i při plavání se můžete utopit.

Neměli by budoucí piloti nalétat více hodin, aby získali průkaz?

Jsou různé kvality letadel, pro některá průkaz bohatě stačí, pro jiná se musí pilot přeškolit. Právě v Olomouci se pilot pod dohledem instruktora přeškoloval na náročnější typ letadla.
V asociaci je zapsáno tisíc letadel a šest set rogal. A naši piloti nalétají hodně hodin. O armádních pilotech se říká, že nalétají 40 až 80 hodin ročně. Naši členové létají minimálně 40 hodin za rok a většina ještě víc. Já létám 130 až 140 hodin.
Do znalostí a zkušeností ale vstupují občas i další vlivy, jako je lidská nezodpovědnost nebo touha se předvádět.

Je podle vás tohle příčina těchto nehod?

Lidský činitel hraje velkou roli. Měli jsme letos jednu nehodu u Brna, kdy se pilotovi po startu přidřel motor. Špatně zareagoval a spadl do vývrtky. Dva mrtvé měla za následek další nehoda motorového rogala. Kluci ale neměli technický průkaz, letadlo nebylo schválené. Neměli ani pilotní průkaz a dělali akrobacii se strojem, který to absolutně nemůže dělat. Olomoucká nehoda je však nejtragičtější.
Technický stav letadel tedy nemá na počet havárií vliv?
Tato kategorie letadel je konstruována tak, aby pilot měl šanci přežít nehodu s minimálními důsledky. Nepamatuji nehodu, kterou by zavinila větší technická závada. Nepočítám do toho vysazení motoru.
Každé letadlo bez motoru naprosto bez problémů přistane, dokonce se v přesnosti přistání bez motoru i závodí. A piloti musí vždy letět tak, aby za každé situaci dokázali bezpečně přistát.

Letoun, který se zřítil do pole nedaleko olomouckého letiště.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video