"My jsme před rokem nemohli vědět, že se tady bude schylovat ke stávce. Žili jsme v pondělní stávce s tím, že to mistrovství běží od úterka do čtvrtka," vysvětlil rádiu Impuls Jaroslav Pejša, předseda odborového sdružení železničářů.
Předběžné opatření, které jim pondělní stávku zakázalo, dostali odboráři až v sobotu. Stávka se tím přesunula na čtvrtek. "Nemůžeme těch patnáct zahraničních výprav poslat domů," stěžuje si Pejša.
Podle Impulsu je na celé věci zajímavý zejména fakt, že zatímco lidé budou trpět následky stávky a odboráři by měli stávkovat, budou hrát v Poděbradech golf. Šéf Svazu odborářů služeb a dopravy Jaromír Dušek je ale téměř jistě přesvědčen, že nikdo z českých zástupců na turnaji nemá nic společného s odbory.
"Zahraniční účastníci jsou totiž téměř vždy papaláši z managementu, zatímco Češi jako jediní nominují i řadové zaměstnance," uvedl na dotaz iDNES.cz Dušek.
Náklady hradí hlavně mezinárodní organizace
Mezinárodní golfový turnaj železničních odborářů se koná jednou za čtyři roky. Místo a čas konání je potřeba potvrdit alespoň rok dopředu. Akce se platí převážně z peněz mezinárodní sportovní organizace USIC (International Railway Sport Association).
Podle Jaromíra Duška, do roku 2008 prezidenta USIC, přispěje Organizace svazu železničářů řádově desítkami tisíc korun. Odboráři přispívají do fondu jedním procentem ze zdaněného platu měsíčně, tedy cca 200 korun.
Hřiště v Poděbradech také není podle Duška žádným luxusním greenem. "Doporučuji pevnou obuv a repelent," varuje Dušek. Podle něj je to jedno z nejlevnějších golfových hřišť v republice.