Ministr chce dostat opilé řidiče do vězení

  • 45
Opilý řidič patří k soudu, případně i za mříže. Taková je podstata nového paragrafu, který chce ministr dopravy Milan Šimonovský narychlo dostat do nového trestního zákona. Ten je už téměř hotový a původně s postihy opilých řidičů vůbec nepočítal.

Spěch ministra Šimonovského je motivován přibývajícími tragickými haváriemi, které se nemusely stát, kdyby řidiči neusedli za volant s alkoholem v krvi.

Trestní zákon by se měl na stůl vlády dostat už počátkem příštího roku. O tom, jak velké tresty by za opilost hrozily, zatím není rozhodnuto. Experti o tom budou teprve jednat.

"Mluvil jsem o začlenění řízení s alkoholem jako trestného činu do chystaného zákona s ministrem spravedlnosti Karlem Čermákem. Souhlasil. Myslím, že stihneme ještě změny do současného návrhu zapracovat," prohlásil Šimonovský. Dalším trestným činem má být jízda bez platného řidičského průkazu.

Ministr dopravy mluvil o možnosti považovat alkohol za volantem za trestný čin zatím jen obecně. Pod vlivem posledních nehod však změnil názor. Při neštěstích způsobených opilými řidiči zemřelo letos už více než sto lidí.

Počet řidičů, kteří řídí s alkoholem v krvi, se podle ministerstva dopravy zvětšuje. I kvůli tomu se rozbíhá v Česku dosud největší kampaň proti alkoholu za volantem.

Vypil jsem pět panáků a pětkrát naboural

Hodina zmatené jízdy plná nehod. Tak vypadal test, ve kterém jsem zkoušel, jak se řídí automobil minimálně s půl promile alkoholu v krvi.

Pomáhá malá dávka alkoholu v koncentraci při řízení auta? Někteří řidiči tvrdí, že ano. V mém případě rozhodně ne. Podstoupil jsem hodinový test řízení na trenažéru pod vlivem alkoholu. Během něj jsem několikrát vyjel mimo silnici, dostal jsem asi třikrát smyk a asi s pěti auty jsem se čelně srazil.

Čelní srážka a řada smyků
Sedím v kabině malého vozu a na plátno přede mnou promítají kamery trojrozměrný obraz fiktivního města. Před hodinou jsem držel v ruce skleničku a vypil během krátké doby asi pět velkých "panáků" vodky.

Asistentka mi přeměřila hladinu alkoholu v krvi - přístroj ukázal téměř jedno a půl promile. Během půl hodiny se hladina alkoholu snížila, na trenažér i tak nasedám s necelým promile.

Trenažér je poměrně realistický. Jeho kabina se naklání i na několik stran a třese se, když vůz projíždí třeba přes koleje. "Nejdřív si vyzkoušejte, co ten vůz dělá. Nespěchejte, nejste přece závodník," uklidňuje mě instruktor, který test kontroluje a postupně přidává na obtížnosti úkolů, jež mám pod vlivem alkoholu vyřešit.

Stojím s autem v kopci. Musím mít zataženou ruční brzdu. Mám se rozjet a rychle přejet horizont, přes který není vidět. Z protisměru se najednou přibližují dvě auta. Jedno z nich v mém pruhu. Zkouším se vyhnout, mám však zpomalené reakce a čelně se s vozem srážím.

Účastník testu, který jde po mně, si vede lépe. Podaří se mu před protijedoucím autem zabrzdit, kus vycouvat a vyhnout se. "Udělal bych to i normálně na silnici," ujišťuje instruktora. Také na něm je však vidět, že pil, a poté několikrát vyjede mimo vozovku.

Alkohol řidiče ovlivňuje vždy
Odborníci jednoznačně alkohol za volantem zavrhují. "Alkohol má na řidiče vždycky negativní vliv a nezáleží na tom, kolik se ho vypije. U každého člověka je jiné, jak na něj alkohol působí. Avšak u řady řidičů i malá dávka vzbuzuje například pocit vlastní nezranitelnosti," konstatuje Vlasta Rehnová, dopravní psycholožka z Centra dopravního výzkumu.

Na to, aby se řidič dostal do takzvaného "superman-syndromu" tedy stavu, kdy se člověk přestává ovládat - stačí přitom jen málo. U mužů třeba tři velká desetistupňová piva.

Test je součástí projektu Evropské unie nazvané Immortal - Nesmrtelný. Zkoušky se konají ve všech členských státech unie a zároveň i v těch, které budou teprve do unie přijaty.

"Máme vyzkoušet padesát střízlivých lidí a stejný počet těch, které předtím opijeme. Jde o srovnání, jak lidé jezdí pod vlivem alkoholu. U těch podnapilých nesmí během hodinového testu klesnout hladina alkoholu pod 0,5 promile," říká Robert Kotál, prezident Dopravní akademie České republiky, která má v tuzemsku test na starosti.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video