Těžké vrtulníky Mi-171Š jsou pro záchranu lidí nevhodné a někdy dokonce nebezpečné.

Těžké vrtulníky Mi-171Š jsou pro záchranu lidí nevhodné a někdy dokonce nebezpečné. | foto: Lubomír Světnička, natoaktual.cz

Letci žalují velení armády kvůli šikaně a diskriminaci

  • 88
Piloti armádních vrtulníků se odhodlali k nejriskantnější "válečné" akci svého života. Podávají trestní oznámení za šikanu. A ne na ledaskoho – přímo na nejvyšší velení armády.

"Jsme sice jen čtyři, ale souhlasí s námi mnohem více letců, ty mladší nevyjímaje. Zatím ale nechtějí vystupovat veřejně, aby je nepotkal stejný osud jako nás," říká kapitán vrtulníku Petr Havala.

Kapitán a další tři piloti byli odstaveni od létání proto, že napsali dopis ministryni obrany. V něm zpochybnili rozkaz velení armády, podle něhož měly vrtulníky W-3A Sokol začleněné do letecké pátrací a záchranné služby (SAR) v Přerově skončit.

K dopisu letci přiložili i podrobnou ekonomickou a technickou analýzu, z níž vyplývá, že těžké vrtulníky Mi-171Š, které měly sokoly nahradit, jsou pro záchranu lidí nevhodné a v jistých situacích dokonce nebezpečné (i proto nebyly přivolány k železničnímu neštěstí ve Studénce). O nesrovnatelně vyšších nákladech na provoz nemluvě.

Vedení armády se však pilotům vrtulníků "pomstilo" a ze základny v Přerově je převelelo do Prahy. Z velmi zkušených pilotů-instruktorů, za jejichž výcvik armáda zaplatila desítky milionů, se tak ze dne na den staly nejlépe honorované "sekretářky" na generálním štábu.

Placeni jsou totiž jako piloti, na štábu se však věnují již jen papírům. - čtěte Armáda převelí k administrativě čtyři piloty. Nechtěli se prý školit pro Afghánistán

Jde o mstu generálů?
Ministryně Vlasta Parkanová dala po přečtení dopisu pilotům za pravdu a rozkaz generálního štábu zrušila – vrtulníky Sokol tak v Přerově zůstávají. Rebelující piloti se však k vrtulníkům vrátit nesmějí a zůstávají v kancelářích.

"Z armády odcházíme. Jsme piloti, a ne papíroví kancelářští čerti," říká jménem nespokojených pilotů Petr Havala. "Nechceme sloužit v organizaci, kde síla rozkazu a hlasu vítězí nad rozumem a logickými argumenty," dodává s tím, že za přeřazením na kancelářskou práci vidí jen uraženou ješitnost a odplatu generálů za to, že napsali ministryni a ona jejich argumenty uznala.

Po rozprášení pilotů je na několik měsíců paralyzována i záchranná služba přerovské základny. Vniveč tedy přicházejí stovky hodin výcviku na záchranu lidí v horách či při povodních.

Mladým pilotům, kteří vrtulníkáře z letky SAR mají nahradit, potrvá podle hrubých odhadů měsíce, než dosáhnou úrovně odcházejících zkušených pilotů. Náčelník generálního štábu Vlastimil Picek po svém pobočníkovi MF DNES vzkázal, že o trestním oznámení nic neví, takže jejich jednání nebude komentovat.

. Co je to služba SAR

Ze zákona ji musí držet každý stát, přes jehož území létají stroje civilních aerolinek. Letecká pátrací a záchranná služba SAR drží čtyřiadvacetihodinovou pohotovost, aby v případě havárie dopravního letounu v co nejkratší době místo neštěstí vypátrala, navigovala k němu další záchranáře a poskytla pomoc raněným.

O něco málo hovornější je velitel společných sil generál Jiří Halaška, pod něhož letecká základna v Přerově bezprostředně spadá: "Uděláme vše, aby byla letecká pátrací a záchranná služba i po odchodu nejzkušenějších pilotů zajištěna. Částečně i s pomocí těžších vrtulníků Mi-171Š. Celá ta situace mne netěší. Piloty ztrácím nerad. Teď mne ale upřímně řečeno zajímá hlavně to, jak je plnohodnotně nahradit."

S rebelanty raději pryč!
Spolupracovníci ministryně Parkanové nezastírají, že dopis pilotů byl hlavním impulzem k rozsáhlé diskusi, zda nebylo rozhodnutí generálního štábu o zrušení vrtulníků Sokol v Přerově unáhlené.

"Jeden vrtulník Sokol tam nakonec zůstává. Ostatní letci musí přesto odejít do Prahy, kam tyto stroje stahujeme," vysvětluje poradce Parkanové David Rožánek.

Jenomže vojáci to podle něj odmítli, přestože jsou placeni, aby sloužili tam, kde to armáda potřebuje. Vojsko se nyní rebelantů raději předčasně zbavuje, aby nedemoralizovali další letce. "A zase špatně! Dokud by za sebe nevycvičili náhradu, tak je neměli pouštět," namítá jeden z odborníků.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video