"Jdeme tahat letadlo. Pojďte kluci, kupředu," pobízí kolegy pilot Miroslav Kolář. Piloti se opřou do dolnoplošníku Morava a vytlačí ho z hangáru. V letadle, kde může pohodlně sedět pět lidí, už jsou všichni na místech. "Připněte si pásy, ať nikdo nevypadnete," upozorňuje další pilot Karel Kulhánek. "Kdyžtak můžeme k letadlu přivázat člun, kdybychom spadli do řeky," směje se Kolář.
Startujeme přesně v osm
Motory jsou zapnuté, může se letět. Je přesně osm hodin. Řízení se ujímá Kulhánek. "Já nejsem úplně fit, tak raději nechávám řízení kolegovi," vysvětluje Kolář, proč si zrovna dnes nesedá za řídicí páky. Zatímco Kulhánek kontroluje palubní přístroje, jeho kolega se spojuje s policií, od které dostává nové zprávy. "V Uhříněvsi došlo k dopravní nehodě," zapisuje si Kolář.
Letadlo už stojí na ranveji. Pilot se prudce rozjíždí a stroj s posádkou vzlétá do výšky čtyř set metrů. Obloha je zatažená, ale už nesněží. Oba piloti pozorně sledují, co se děje v pražských ulicích. Kulhánek sklápí letadlo ostře doleva, aby měl jeho kolega lepší výhled a mohl si situaci pořádně prohlédnout. "Dneska je to celkem klidné," říká Kolář. "Klasika. Ucpaná Jižní spojka a Nuselský most," dodává.
Když letadlo obkrouží celou Prahu, přistane na chvíli na letišti v Letňanech. Během mezipřistání si Kolář připraví nasbírané informace a předá je dispečinku společnosti Global Assistance. Je půl deváté. "Jižní spojka je na stupni tři, u Uhříněvsi došlo k nehodě. Doprava na ostatních příjezdových komunikacích je plynulá," popisuje situaci Kolář. Poté letadlo opět startuje.
Hledají se kradená auta
Ve vzduchu je ještě téměř půlhodinu, při které piloti kontrolují dopravní situaci. Hlídají nejen hlavní tahy, ale i menší silnice. Ze vzduchu mají o všem dokonalý přehled. V letadle je navíc speciální zařízení na vyhledávání odcizených vozidel.
"Je to poměrně nový bezpečnostní systém, který si můžete nechat zabudovat do auta. Když vám někdo vůz ukradne, systém začne vysílat signál, který naše zařízení dokáže zachytit. Není pro nás problém najít auta v garážích, nebo třeba i pod vodou," vysvětluje Kolář.
Veškeré informace o odcizených vozidlech piloti posílají pražské policii. "Za jeden rok se nám podaří najít až dvacet ukradených aut," upřesňuje Kolář. "Jednou jsme například objevili takové auto u Sedlčan. Když na místo dorazili policisté, zjistili, že tam jsou ještě další čtyři ukradené vozy, které bezpečnostní systém neměly. Zloději prostě začínají mít smůlu," směje se pilot letadla.
Let trval téměř hodinu
Za pět minut devět přistává letadlo opět ve Kbelích. Pilot zamíří přímo do hangáru, kde stroj zastaví. "Tak jsme na místě," říká Kulhánek a už otevírá dvířka letadla, aby mohl vystoupit. Druhý pilot se opět spojuje s dispečinkem a připravuje aktuální relaci pro rádio.
"V pražských ulicích se z hlediska dopravy neděje nic mimořádného. Se zdržením počítejte na obvyklých místech – na Jižní spojce před nájezdem na Barrandovský most a před Nuselským mostem směrem do Legerovy ulice," komentuje do rádia Kolář. Teď už zbývá jen letadlo přikrýt. Oba piloti odcházejí do kantýny na svačinu a těší se na další let.