Zastupitelé Ústeckého kraje buď podpoří variantu ekologů, podle které má vést pod nejvzácnější částí Českého středohoří tři a půl kilometru dlouhý tunel Kubačka, nebo se přikloní k návrhu investora, aby dálnice v tomto úseku vedla převážně po povrchu.
Jak ekologové, tak investor stavby předložili zastupitelům své posudky, které vysvětlují, proč je jimi navrhované řešení lepší.
Ekologové tvrdí, že při vedení dálnice tunelem zůstanou nedotčené vzácné rostliny a živočichové. Investor argumentuje především tím, že tzv. povrchová varianta je o dvě miliardy korun levnější a bude o dva roky dříve hotova - už v roce 2008 a bude stát 8,5 miliardy.
V úterý však ekologové přišli s přelomovým návrhem. Chtějí, aby zastupitelé rozhodovali s posudkem nezávislé firmy.
"Za současného stavu jednání by bylo dobré verdikt posunout ještě o měsíc. Pracují emoce, nejsou na stole argumenty. Myslím, že bychom se s krajem a oponenty, tedy investorem - Ředitelstvím silnic a dálnic, mohli dohodnout na přizvání nezávislé firmy, která by oba návrhy posoudila. Zastupitelé nyní budou jednat o dvou materiálech, našem a investorově, takže by bylo dobré dohodnout společnou firmu, která by vydala jedno stanovisko," sdělil MF DNES předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
"Podle mě je to jen další pokus o zdržování celého procesu," reagoval na Patrikův návrh hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc. Naznačil tak, že on sám upřednostňuje rychlejší dostavbu trasy a jak by mohl hlasovat.
K dostavbě D8 se měla v minulých dnech možnost vyjádřit i veřejnost prostřednictvím petic. Ty zorganizovaly jak ekologická sdružení Děti země a Přátelé přírody, tak Severočeské sdružení obcí, které propaguje povrchovou variantu. V pondělí obě strany předaly petiční archy krajskému úřadu.
Vítězem "souboje" ve sběru podpisů se stalo Severočeské sdružení obcí, které pod petici nazvanou "Ne dalším průtahům dálnice, ne výstavbě tunelu Kubačka," sehnalo 11 tisíc podpisů. Petici ekologů podepsalo o čtyři tisíce lidí méně.
"Veřejné mínění se obrátilo proti ekologům především kvůli obyvatelům obcí podél silnice E55, kteří nyní kvůli chybějící dálnici trpí," myslí si Šulc.
Ekologové naopak poukazují hlavně na to, že petici organizovanou starosty podepisovali na radnicích jim podřízení lidé, kteří prý nemohli odmítnout. Marián Páleník z Přátel přírody navíc poukazuje na to, že Severočeské sdružení obcí je organizace placená z peněz daňových poplatníků. "Kampaň tedy vedla z peněz i těch, kteří podporují tunel," uvedl.