Kolmé stěny v tunelech jsou riziko, úpravy by ale byly drahé a náročné

  13:24aktualizováno  13:24
Následky úterní nehody ve švýcarském tunelu mohly být mnohem méně tragické, kdyby stěna nouzové odstavné plochy nebyla přímo kolmo proti směru jízdy. Shodují se na tom experti, které redakce oslovila. Stavitele ale nic nenutí, aby tunely budovali bezpečnější. Navíc, jakékoli změny už postavených tunelů jsou neúměrně drahé a technicky náročné.

Autobus narazil čelně do stěny nouzového parkoviště. | foto: Reuters

Zahraniční média i čtenáři v diskusích si po nehodě, při níž autobus plný belgických dětí havaroval ve švýcarském tunelu, často kladou otázku, proč odstavná nouzová plocha v tunelu končila kolmou stěnou. Právě do ní autobus narazil a nehodu nepřežilo 28 lidí, z toho 22 dětí (více o nehodě čtěte zde).

Fotogalerie

"I já se ptám, proč jsou odstavné plochy řešeny takto. Je to hrubá chyba a standardy by na tuto tvarovou podmínku měly pamatovat. V takřka všech evropských tunelech najdete únikové zóny, které mají podobně hloupý tvar," řekl iDNES.cz dopravní expert Petr Moos z pražské ČVUT. Normy pro tunely podle něj vyžadují, aby v dopravní cestě nebyly překážky. Nouzové stání je však už mimo jízdní pruh.

Nehoda autobusu

Přitom by podle Moose stačilo, aby před kolmou stěnou byl retardér nebo nějaká jiná zábrana, která by vůz směřující čelně proti zdi svedla stranou. Nebo aby zeď byla šikmá, ne kolmá. Náraz by pak nebyl zdaleka tak ničivý.

"Šikmá stěna není špatný nápad, následky té nehody by byly méně tragické," domnívá se i specialista na dopravní nehody Jindřich Šachl. Upozorňuje ale, že v obousměrném tunelu by taková stěna svedla vůz do protisměru.

Výklenky s kolmou stěnou se objevují i na českých dálnicích. "Situace v celé Evropě je obdobná. České normy jsou kompatibilní s evropskými, které byly od dob tunelových havárií v Alpách výrazně zpřísněny," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Správce dálnic však tvrdí, že české tunely jsou v porovnání se zahraničními bezpečné, protože jsou nové, a vyhovují proto nejnovějším směrnicím.

Problém? Peníze

Jakékoli bezpečnostní úpravy mnohdy desítky let starých tunelů naráží na zásadní problém: peníze. "Náklady na zřízení takové šikminy by byly obrovské. Výklenek se dodělává zvlášť a je narušením klenby tunelu. Je to staticky náročná věc," řekl šéf Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. 

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Nehoda belgického autobusu ve Švýcarsku. Ilustrační schéma

Podle něj je ale možné, že se v daném tunelu v budoucnu objeví třeba svodidlo. "Po jakékoli závažné nehodě se vždy vyhodnocuje, čím to bylo a zda se tomu nedalo zabránit. Je možné, že experti přijdou na to, že by se jinou úpravou výklenku to riziko snížilo," dodal Pospíšil. 

Na finanční stránku věci upozorňuje i znalec Ivo Drahotský. "Stávající tunely se dají v současnosti těžko nějak razantně měnit kvůli enormně vysokým nákladům," domnívá se. 

Přesto by podobné změny nejspíš pomohly zachránit lidské životy. "Z hlediska působení na posádku a na ty děti, cokoli jiného kromě přímého čelního střetu by mělo daleko menší následky," konstatuje Drahotský.

Volby do Evropského parlamentu proběhnou v České republice 24. - 25. 5.
Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00.


Hlavní zprávy

Nejčtenější

Šesťačka vrazila učiteli facku, spolužáci útok podporovali a bavili se

ZŠ Za Chlumem Bílina

Fyzický útok proti jednomu z učitelů řeší od pátku vedení základní školy Za Chlumem v Bílině. Žákyně šesté třídy dala...

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne vydatný déšť

Obec Janská u České Kamenice

Česku hrozí povodně. Některé kraje zasáhne velmi vytrvalý déšť. Český hydrometeorologický ústav vydal v úterý dopoledne...

Ženy v ponorce. Námořníci si o nich vedli seznam plný sexuálních oplzlostí

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Pouhé čtyři měsíce trvalo, než došlo na první problémy integrace žen do amerického námořnictva. Na palubě ponorky USS...

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Zemřel Niki Lauda, trojnásobný šampion formule 1 a idol generací

Rakouský jezdec Niki Lauda (vpravo) a britský závodník James Hunt na velké ceně...

Trojnásobný vítěz mistrovství světa formule 1 Niki Lauda zemřel ve svých 70 letech. Rakouská tisková kancelář citovala...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Soudy nevidí špinavé peníze. Prokazování praní se nedaří

Ivo Rittig před začátkem jednání Městského soudu v Praze (24. dubna 2019)

Česko je v boji proti praní špinavých peněz v Evropě na druhém místě. Jeho prokazování před soudy se však ve velkých...

Příspěvky na brýle končí. Peníze půjdou na pomoc vážně nemocným

Ilustrační snímek

Příspěvek na brýle či vložky do bot bude brzy minulostí. Nový zákon totiž změní úhradu zdravotních pomůcek a peníze se...

Šichta silničářů začíná o hodinu a půl později, než by mohla. A kdy končí

Ilustrační snímek

Na českých dálnicích probíhají rekordní opravy. Jak taková práce dělníků vypadá? Redakce MF DNES nyní měsíc sledovala...

Rodičák se zvýší, návrh konečně míří do Sněmovny
Rodičák se zvýší, návrh konečně míří do Sněmovny

Vláda dnes potvrdila, že od 1. ledna 2020 zvýší rodičovský příspěvek z 220 tisíc na 300 tisíc. Na vyšší sociální dávku se mohou těšit novopečení rodiče i ti, kdo příspěvek v současnosti pobírají.

Najdete na iDNES.cz