Technikům vládní letky se v noci na čtvrtek nepodařilo opravit letoun, s nímž ve středu večer nouzově přistál v Mauritánii, a ministr s celou delegací byl proto nucen přenocoval v malém hotýlku v pozapomenuté africké zemi.
I Vietnamci mají lepší letadla
Porucha stroje TU-154, kterému nad Saharou selhal jeden z hydraulických systémů, byla další z dlouhé série obtíží českých letadel, a ministr proto včera razantně tvrdil, že je tomu třeba udělat přítrž.
"Stroje se už dávno měly koupit nové, země jako Vietnam létá v letadlech Boeing, letadla Tupolev jsou již opravdu věcí minulosti," rozčiloval se Svoboda poté, co se ukázalo, že zastávka bude delší, než se čekalo.
Ministr z Prahy mířil spolu se skupinou podnikatelů na desetidenní cestu do Latinské Ameriky. Asi půl hodiny před plánovaným mezipřistáním v Dakaru však kapitán oznámil, že letoun musí nouzově přistát v sousední Mauritánii.
"Situace je pod kontrolou," prohlásil a letoun začal klesat k dokonalé pustině pouště Sahary.
Z mraků vystoupila pohádková krajina písku, kamení, osamělých stromů a nakonec i domků v ní roztroušených. "Krásné místo," poznamenal kdosi. Jenže pouze z letadla, které funguje, poznamenal někdo jiný.
Nakonec se Svobodovo letadlo zastavilo na samém konci přistávací dráhy, jen několik metrů od kamenů pouště.
Dlouho se nedělo nic. Situaci komplikoval "banální" fakt, že v Mauritánii nefunguje roaming žádného z českých operátorů, a tak česká delegace v letadle "zaseklém" na konci dráhy dlouho nebyla schopna navázat kontakt s blízkým či vzdáleným světem - vše vyřešil jeden z členů podnikatelské delegace, který měl s sebou "španělský" mobil s místním roamingem.
A kontakt s Prahou byl tak alespoň provizorně navázán. Pak se zase dlouho nedělo nic, část delegace začala hrát mariáš a zkušení členové podobných výprav vzpomínali na mnoho různých "leteckých historek" v minulosti: dvakrát za letu prasklo například sklo v letadle Challenger a přednedávnem se v Černé Hoře porouchaly dveře u stroje Antonov.
K tomu je možné přičíst i to, jak před několika týdny uvízl přes noc ministr obrany Karel Kühnl v Afghánistánu - za to však nemohlo české letadlo, zavinilo to prasklé kolo tureckého dopravního stroje.
Aznalci též zavzpomínali na Svobodovu cestu po jihovýchodní Asii, kdy uvízl s lodí na mělčině v Thajsku, neboť lodivodi si spletli cestu, a ministra musel vylovit domorodý člun jménem HC Sparta, věnovaný místním obětem tsunami českými hokejisty.
Později byly - patrně poprvé v historii - navázány vysoké českomauritánské vztahy: asi hodinu po nouzovém přistání se po přistávací dráze přiřítila kolona blikajících černých mercedesů. K letadlu dorazil ministr zahraničí Mauritánie Muhammad Valíd Belel a ze ztroskotání se rázem stala státní návštěva.
"Víme někdo něco o česko-mauritánských vztazích?" ozvalo se polozoufalé zvolání z řad ministrova doprovodu.
Celník znal Klause i Paroubka
Oba ministři spolu více než hodinu rokovali v salonku malého letiště, což Svoboda zhodnotil konstatováním, že česko-mauritánské vztahy "jsou nyní mimořádně dobré", a navlékl si na sebe dlouhý splývavý hábit, který dostal darem.
Poté se do diskuse vložil místní celník Cheikh Saadbouth, který se u delegace objevil a plynulou češtinou pravil, že studoval několik let v Brně strojní fakultu.
"Tehdy byl prezident Havel, nyní je prezident Klaus a premiér Paroubek," řekl, a když byl poněkud zaskočenými členy výpravy dotázán, jak to vše dokáže na tu dálku sledovat, odvětil, že se dívá na satelitní televize a že dříve znal nazpaměť skoro celou českou vládu.
A pak už následovaly hodiny čekání na zprávu, zda se povede letoun TU-154 opravit.
"Myslím, že to dopadne dobře, jeden místní chlapík říkal, že tahle letadla zná ze SSSR a že se dají opravit vždy a všude," poznamenala v žertu jedna členka delegace. Oprava se však do půlnoci nepodařila.
A delegace vyrazila tmou do poklidné africké noci a malého hotýlku nedaleko letiště...
Ani včera nebylo o mnoho jasněji.
Podle techniků nebylo TU schopné letu ani po očekávané pomoci z Prahy, a tak si ministr a jeho doprovod začali mezitím hledat cestu, jak se dostat do nedalekého Dakaru a odletět odtud.