Policisté elektronické doklady začali používat již nyní, ač i pro ně platí povinnost až od července. „Policie tak učinila dříve než ji to ukládá zákon, za což ji velmi děkujeme,“ sdělil Martin Mesršmíd, ředitel Digitální a informační agentury (DIA), která má eDoklady na starosti.
Informaci potvrdil také Ondřej Moravčík, mluvčí policejního prezidia. „Ano, potvrdit to můžeme a nemám žádné informace o tom, že by byly nějaké problémy,“ řekl pro iDNES.cz Moravčík.
Redakce iDNES.cz se rozhodla otestovat, jak se zatím úředníkům daří s eDoklady pracovat v praxi. Úterý odpoledne je na ministerstvu vnitra poměrně malý provoz, někteří pracovníci už pomalu odchází z práce domů, redaktor iDNES.cz se na vrátnici pokouší identifikovat občankou v mobilu místo klasické kartičky.
eDoklady v datech (k 1. 4.)
|
„Jasně, není problém,“ sdělí mladý policista na recepci a vytáhne několikastránkový vytištěný tahák. Po několika minutách listování ale nadšení opadá.
K recepci přichází na pomoc starší kolega, překvapivě po redaktorovi nechce QR kód z telefonu, ale naopak naskenovat kód z ministerského taháku. A celá akce nakonec opravdu funguje, i když s velkým zpožděním.
„Kdybychom takhle kontrolovali každého, máte frontu až na zastávku,“ poznamenává starší policista.
Také na jiných úřadech nešlape vše bez chyby, pracovnice na ministerstvu financí si musela dojít pro nerozbalený chytrý telefon, ve kterém měla aplikaci nainstalovanou. Identifikace tak opět zabrala takřka deset minut. Na ministerstvu zemědělství se zase aplikace nejdříve nespárovaly a naskenování se povedlo až napodruhé. „Denně se takhle prokáže asi jeden člověk,“ informuje úřednice.
Chyby jsme měli čekat, zájem o eDoklady byl obrovský, říká ředitel DIA |
Od července soudy, příští rok banky
Redakce zaslala dotazy také na další úřady, které mají od ledna ze zákona povinnost eDoklady akceptovat. To znamená ústřední správní úřady, tedy zejména ministerstva. Z odpovědí vyplývá, že technicky jsou všichni připraveni, v praxi se ale digitálně, kromě několika úřadů v Praze, nikde zatím lidé moc neprokazují.
„Praktické zkušenosti zatím nemáme, protože této možnosti dosud nikdo nevyužil,“ uvádí například Jarmila Daňková z Českého úřadu zeměměřičského a katastrálního. Stejně odpověděli mluvčí několika krajských úřadů.
Na příjímání se připravují také ve Středočeském kraji, kde v tuto chvíli dokončují implementaci. Úředníci již mají nastaveny účty a postupy a úřad nyní dokončuje nastavení pro externí bezpečnostní službu.
„Předpokládáme, že náš úřad bude připraven během příštího týdne. Samotná aplikace a použití je velmi jednoduché. Nekomfortní je tisk a správa ověřovacích QR kódů, s ohledem na správu úřednic a úředníků,“ říká Jan Louška, ředitel Krajského úřadu Středočeského kraje.
Od 1. července 2024 budou digitální občanku akceptovat všechny kraje, obce s rozšířenou působností, celá policie, soudy, úřady práce, finanční, živnostenské, katastrální či matriční úřady nebo ČSSZ. V příštím roce budou smět identitu přes digitální občanku ověřovat ostatní orgány veřejné moci a soukromé osoby. Půjde mimo jiné o okrskové volební komise, školy, zdravotní pojišťovny, banky, obce nebo pošty.