Dopravní podnik nutně potřebuje nové autobusy, kvůli nedostatku peněz ale jejich nákup asi odloží.

Dopravní podnik nutně potřebuje nové autobusy, kvůli nedostatku peněz ale jejich nákup asi odloží. | foto: Tomáš Zámostný, iDNES.cz

Dopravnímu podniku chybí peníze, zvažuje i tramvajenku za deset tisíc

  • 282
Pražský Dopravní podnik možná dostane miliardovou injekci od města, která by mu pomohla překonat tíživou ekonomickou situaci. Finanční výbor zastupitelstva schválil, že mu pošle peníze, které město loni ušetřilo. Dopravce má ale v záloze i krizové scénáře. Počítají třeba i s tím, že by roční jízdenka stála deset tisíc.

Podle ředitele Dopravního podniku Martina Dvořáka se zatím nejedná o žádné konkrétní změně. "Přednesli jsme informace o financování provozu MHD, jak by se dala doprava financovat mimo dotace města," sdělil iDNES.cz.

Potvrdil, že jedním z několika modelů je změna tarifních pásem a roční jízdenka za deset tisíc korun. "Inspirujeme se v zahraničí," dodal.

K výraznému zdražení ale nakonec nemusí dojít, metropole totiž slíbila, že MHD pomůže. "Až bude uzavřen účet za hospodaření města v roce 2008, tak se případný přebytek prioritně použije pro potřeby podniku," potvrdil po jednání výboru radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Vzhledem k tomu, že usnesení ve výboru podpořili členové ODS, dá se předpokládat, že městské zastupitelstvo převod peněz schválí. Očekávat se dá až miliarda korun. Podle opozice by se měl změnit systém dotací, aby se letošní potíže při financování MHD neopakovaly.

Dopravní podnik musí razantně šetřit

Když před šesti lety vyjela na svou trasu tramvaj, souprava metra nebo autobus, podnikoví ekonomové věděli, že každý najetý kilometr bude stát 87,70 koruny. A to bylo hodně, protože magistrát tehdy dotoval kilometr 63 korunami.

Dopravní podnik proto začal lépe plánovat opravy vozů či nákup nových, aby ušetřil. Loni už ekonomové počítali cenu jednoho najetého kilometru na 75 korun a 6 haléřů.

Jenže ani přes pokles nákladů nemůže podnik nic ušetřit. Snížila se totiž i dotace. V roce 2005 se pohybovala těsně nad 50 korunami, letos to bude kolem 41 korun. To proto, aby to největšího "žrouta" obecních peněz donutilo hledat úspory.

Jenže firma část nákladů nemůže ovlivnit. Cena nafty a elektřiny se totiž pohybuje podle poptávky trhu. Dopravní podnik navíc tratil na projektu karty Opencard, jež slouží jako tramvajenka.

Magistrát chtěl kartu hromadně rozšířit, a tak cestující lákal na slevu. Dopravce ji musel poskytnout všem majitelům karty Opencard, kteří o ni požádali do loňského září a pak si přišli pro roční kupon MHD.

Obchodní trik vyšel - kupon se slevou 475 korun si koupilo 130 tisíc držitelů karty. A dopravce na slevách přišel o 61,7 milionu korun. Město mu přitom uhradilo jen 38 milionů.

A výsledek všeho? Jeden příklad za všechny: Dopravní podnik vypsal výběrové řízení na nákup nových autobusů, teď mu ale hrozí, že smlouvu neuzavře. Na zakázku za čtyři miliardy nemá podle generálního ředitele Martina Dvořáka firma peníze.

Opozice chtěla proto na posledním jednání prosadit přímou investici. "Navrhujeme, aby město dalo podniku 1,5 miliardy, která je letos určena na výstavbu tunelu Blanka a která nemůže být do konce roku proinvestována," uvedl předseda výboru Petr Hulinský (ČSSD). To však výbor neschválil.

,

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video