Demonstrace proti sexistické reklamě ve výloze obchodu v Hradci Králové (12. 12. 2012). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Kvůli reklamě „Nejlíp mi to udělá bratr“ lidé v Hradci demonstrovali

  • 91
"Nejlíp mi to udělá Brother (bratr)," sděluje z výlohy s kancelářskou elektronikou brunetka v tílku a kalhotkách, která se opírá o tiskárnu. Na Riegrově náměstí v Hradci Králové ve středu odpoledne demonstrovalo proti sexistické reklamě asi dvacet lidí.

Na titul anticeny Sexistické prasátečko kandiduje i poslanec Vít Bárta, který na svém webu vyvěsil fotografie polonahých žen. Jenže mezi velké favority se zařadil rovněž Hradec a reklama firmy vyrábějící nejrůznější kancelářskou elektroniku.

Trpělivost s pohlednou koketou a incestním dvojsmyslem nedávno došla Jiřímu Kašparovi, který na středeční odpoledne před prodejnu u Riegrova náměstí dokonce svolal demonstraci. Dorazilo asi dvacet lidí, kteří pískali na píšťalky a s hesly požadovali, aby zmizela nevhodná reklama, ale i celý sexismus a vulgarity.

"Já jenom prodávám a nemám s tím nic společného," hájil se muž, na kterého se obořili demonstranti.

"Takové fotografie nedávají vůbec žádný smysl a jen urážejí ženy. Je to jako na počátku 90. let," zlobil se Kašpar, který shromáždění svolal na Facebooku, a dokonce jej ohlásil i na magistrátu.

"Podobně zaměřené akce dělají třeba v Brně. Trochu nás inspirovali," netajil se organizátor, jenž si však není jistý, zda protest přinese nějaký výsledek: "Já doufám, že ano, i když je to spíš takový první pokus. Prostě jsme si řekli, že nebudeme jen nečinně koukat, ale konečně to i řešit."

Vedení firmy o reklamě nic neví

Společnost Brother reagovala překvapeně. O reklamě prý vůbec nic neví, ale připouští, že problémy možná bude mít obchodník.

"Je otázka, zda je to reklama naše, distributora, anebo našeho prodejce. Ty ale samozřejmě zavazujeme jistým etickým kodexem v souvislosti s používáním našeho loga a jména firmy," řekl vedoucí provozního úseku společnosti Brother International Antonín Kouřil.

Kromě reakcí demonstrantů se však nezdá, že reklama budí nějaké pohoršení. "Mně to přijde docela vtipné, vždyť kdo nechce, ať se na to nekouká. Žijeme přece ve 21. století," řekla studentka Nikol Petrová.

"Je mi to jedno, vždyť to děvče je docela pěkné, ne?" komentovala fotografii Růžena Schmiedová, která však zřejmě ne zcela pochopila doplňkový text: "Kdybych na to měla a potřebovala bych ji, tu tiskárnu bych si klidně koupila."

O imunitě Hradečáků svědčí i jiné reklamy v úzkém okruhu od hradeckého Riegrova náměstí, které by mohly aspirovat na ocenění v soutěži Sexistické prasátečko. Tak třeba naproti Tesku si ve výloze posilovny s americkým úsměvem měří bříško žádoucí blondýna jen v podprsence.

U Blažíčkova náměstí zase na fasádě dělá reklamu sprchovým koutům zcela nahá brunetka v životní velikosti a jen o trochu víc je zahalená instruktorka zumby v podchodu mezi Dukelskou a třídou Karla IV.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video