Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Jan Karásek, MAFRA

České dráhy zaplatily 24 milionů, ale nevědí za co

  • 85
Bývalé vedení Českých drah zaplatilo téměř 24 milionů korun firmě spojené s privatizátory svazáckého majetku za poradenství a personální audit. Jaké byly výsledky těchto rad a auditu? To je zatím velká neznámá. Současný management Českých drah "tuto položku prověřuje" a mluví i o tom, že se případně obrátí na policii.

U těchto obchodů Českých drah jsou důležitá čtyři jména: podnikatel František Savov, dlouholetý manažer ČD Milan Matoušek starší a jeho syn Milan Matoušek mladší, který na drahách pracoval na personálním odboru. A také Josef Bazala, který dnes vede dceřinou společnost Českých drah ČD Cargo a v minulosti byl generálním ředitelem drah.

Bazala šéfoval Českým drahám v letech 2005 až 2007. Právě v této době uzavřelo vedení drah smlouvy na marketingové a poradenské služby s firmami, které mají blízko ke skupině „svazáckých podnikatelů“, o nichž MF DNES již několikrát informovala.

Pozemky a nemovitosti po bývalém SSM výhodně nakoupily v roce 2004 tři neprůhledné firmy, k nimž mají blízko podnikatelé Savov a Matoušek mladší. - více o kauze majetku SSM čtěte zde

Platíme, inkasujeme, nekomentujeme

Jedna ze smluv byla uzavřena se společností Garris. Za svou práci firma od drah inkasovala necelých 24 milionů korun v letech 2005 až 2007, tedy v průměru okolo 670 tisíc měsíčně.

Garris je podle svých internetových stránek, které má v několika jazycích včetně čínštiny, přední poradenskou firmou. Předsedou představenstva je František Savov - byznysmen, který mimo jiné jedná za vydavatelství Mladá fronta (nemá nic společného s MF DNES).

S Garrisem spolupracuje také Milan Matoušek mladší, syn vlivného drážního manažera. Co přesně společnost Garris drahám v době Bazalova vedení poskytla a jaké byly výstupy její činnosti? Na to nechce odpovídat ani Bazala, ani Savov.

Bazalův mluvčí Zdeněk Větrovec jen vzkázal, že „k dotazům, které se týkají Českých drah, se bohužel společnost ČD Cargo nemůže vyjadřovat, obraťte se na České dráhy“.

Savovův mluvčí Tomáš Jelínek zase uvedl, že „Garris nezveřejňuje jména svých klientů a již vůbec není možné komentovat služby, které jsou jim poskytovány“. Současný management Českých drah tvrdí, že nemá podrobné informace o smlouvách uzavřených za bývalého vedení.

„Vedení proto uloží úseku interního auditu jeho prověření. V případě zjištění, která povedou k podezření z trestné činnosti, podáme oznámení na policii,“ uvedl drážní mluvčí Petr Šťáhlavský.

Mojmír Bakalář, bývalý ředitel personálního odboru Českých drah za Bazalova vedení, si vzpomněl, že společnost Garris skutečně pro dráhy nějaký personální audit dělala. „Výstupy tam byly, projednávaly se na představenstvu, ale nevzpomenu si, jak dalece byly realizovány,“ uvedl Bakalář. Pamatuje si však, že materiál od Garrisu byl „tlustý několik centimetrů“.

Proč si bývalé a současné vedení drah neumí předat informace o radách za desítky milionů? Mluvčí to vysvětluje tím, že se management kompletně obměnil.

Desetimilionová loterie

Vedle poradenství má stejná skupina podnikatelů s dráhami ještě další obchody. Například pozoruhodnou železniční loterii. Provozuje ji společnost Gamestar, za niž rovněž vystupoval podnikatel František Savov.

A kontrakt s dráhami také vznikl v době, kdy je vedl Bazala. Loterie je postavena na tom, že se na všech nádražních pokladnách prodávají losy soukromé firmy Gamestar. Tržby z prodaných losů pak dráhy firmě posílají a část výtěžku by měla jít také do dvou nadací.

MF DNES zjistila, že v letech 2007 až 2009 poslaly České dráhy společnosti Gamestar částku přesahující deset milionů korun. Zda to bylo za prodané losy, dráhy odmítají komentovat s odkazem na obchodní tajemství.

Naopak ani jedna z nadací prý dosud nedostala ani korunu. Skupina privatizátorů svazáckého majetku uzavřela podle informací MF DNES v letech 2005 až 2007 s Bazalovým vedením drah smlouvy, na základě kterých dráhy už vyplatily více než 110 milionů korun. Z toho zhruba polovinu tvořila reklama, kterou si dráhy zadávaly v časopisech, za které opět jedná František Savov.

kdo je kdo

FRANTIŠEK SAVOV
Podnikatel, který v roce 2001 sehnal neznámé investory na nákup vydavatelství Mladá fronta (nemá nic společného s MF DNES). Ti je koupili pod cenou od Fondu dětí a mládeže, který spravoval svazácký majetek.

Savov říká, že dnes se svou poradenskou firmou Garris ve vydavatelství zastupuje zájmy hlavního akcionáře. V prodeji vydavatelství figurovali i otec a syn Matouškové.

Savov má blízko i k dalším firmám, které výhodně skupovaly svazácký majetek. Za tyto prodeje je nyní obžalován likvidátor majetku SSM.
Figuruje také jako jeden z hlavních aktérů v případu, kdy z České konsolidační agentury zmizelo 500 000 000 korun. Bývalé vedení ČKA na Savova podalo trestní oznámení, policie jej neobvinila, v případu figuruje jako svědek.

Společnost, z níž byla půlmiliarda „vytažena“, je dnes ve stoprocentním vlastnictví státu a její vedení Savova z účasti na vyvedení majetku stále podezírá. Nedávno na něj podalo žalobu.

JOSEF BAZALA
V Českých drahách pracuje od 80. let  - nejprve v Olomouci, od 90. let působil na generálním ředitelství v Praze.

V roce 1995 se stal generálním ředitelem, ve vedení s ním působil i Matoušek senior.

Poté odešel do soukromé sféry, založil společnost Spedi-Trans (provozovala nákladní dopravu na železnici), v roce 2003 se na dráhy vrátil jako první náměstek generálního ředitele a v letech 2005 až 2007 byl generálním ředitelem znovu. Roku 2007 přešel jako generální ředitel do dceřiné společnosti ČD Cargo.


Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

Video