"Tunely v Praze jsou nastaveny na bezpečnostní režim. Ten funguje tak, že ve chvíli, kdy se tunel začne rychle plnit auty, zastaví systém dopravu, aby do něj žádná další auta nevjela. Auta se dají znovu do pohybu až ve chvíli, kdy se tunel vyprázdní," vysvětluje ředitel pražských dopravních policistů Pavel Švrčula.
Podobné řešení je podle jeho slov běžné i jinde ve světě a jeho hlavním úkolem je zabránit neštěstí. "Kdyby v úplně ucpaném tunelu například vypukl požár, mohlo by být obětí mnohem více než ve chvíli, kdy auta mohou plynule jezdit," vysvětluje policista.
Vzápětí ale dodává, že za současné čekání v kolonách může hlavně nový školní rok. Není to však jediný důvod.
Prší? Víc lidí pojede autem
Po prázdninách se do ulic metropole vrátily tisíce aut. Nejhorší situace je tradičně v pondělí.
"Pondělní dopoledne je o něco horší než jiné pracovní dny. Je to logické, protože do Prahy se sjíždějí lidé za prací chataři a chalupáři. Ale zas o tolik víc než po zbytek týdne to není," říká ředitel Ústavu dopravního inženýrství hlavního města Prahy Ladislav Pivec.
Nehod výrazně přibylo
Množství kolon podle něj závisí na více věcech, než jestli je zrovna pondělí, nebo čtvrtek. "Důležité je i počasí. Jakmile začne pršet, je hned aut v ulicích víc, než když je obloha bez mráčku," popisuje chování řidičů Pivec.
Hlavní zádrhel je ale v tom, že do ulic se vejde jen jejich určitý počet, než se ucpou a doprava zkolabuje.
"Kapacita pražských komunikací je konečná. Silnice ve městě jsou využívány na hranici svých možností. Stačí jedna nehoda a část Prahy se v tu chvíli úplně ucpe," tvrdí Pivec.
Jeho slova potvrzuje i ředitel pražských dopravních policistů Pavel Švrčula. "Se začátkem školního roku přibylo i nehod. Teď jich denně řešíme kolem sto třiceti, což je o čtvrtinu víc než o prázdninách. A i když se často nejedná o nijak závažné srážky, kolona se u nich vytvoří velmi rychle," přitakává Švrčula.
Dopravu komplikují i velké stavby. "Pokud někde vyroste bankovní centrála s dvěma tisícovkami zaměstnanců, dá se předpokládat, že tak polovina z nich do práce pojede autem. A takový počet lidí za volantem navíc může v ranní špičce znamenat velký rozdíl. Totéž se týká nejen kanceláří, ale i velkých nákupních center," vysvětluje Pivec.
Jak dopravě v metropoli ulehčit? Ředitel Ústavu dopravního inženýrství apeluje na selský rozum každého Pražana.
"Když někdo denně stojí v zácpě a přitom má před domem metro, pak nechápu, proč ho nevyužije raději než auto," podivuje se Pivec.
Vezměte do auta kolegy
Řešení má i pro ty, kteří se jízdy autem vzdát nechtějí. "Není přece takový problém se domluvit se dvěma, třemi kolegy z práce, auta nechat na záchytném parkovišti a do centra jet jen jedním z nich. Kdyby to dělalo víc lidí, hned by se ve středu města lépe parkovalo a ulice by byly prázdnější," popisuje Pivec a dodává, že tento způsob cestování je oblíbený například v některých městech sousedního Německa.
"Za pár dní začíná Evropský týden mobility, během něhož bude město propagovat šetrnější způsoby dopravy, než je jízda autem. Mezi ně patří cestování městskou hromadnou dopravou, na kole nebo právě spolujízda s kolegy do zaměstnání," připomněl Pivec.
Žádnou další kampaň zatím město neplánuje. "Myslím, že další způsoby dopravy propagujeme dost – například zaváděním přednosti pro autobusy a tramvaje na křižovatkách," dodává ředitel.
UZAVÍRKY V PRAZERašínovo nábřeží (Výtoň–Trojická)
(K Vodojemu–Kurtvirtova)
(Vltavská–Na Valentince) Zdroj: www.praha-mesto.cz |