Dráhy tak reagují na tragickou událost, kdy v sobotu vypadl třicetiletý fanoušek Jiří Bělák při projíždění osady Bezpráví ve východních Čechách z vlaku a zahynul. K takovému opatření chtějí dráhy vyzvat i sami policisté, kteří zajišťují doprovod ve speciálních vlacích pro fanoušky.
Vrchní komisař severomoravské správy policie Milan Klézl řekl už v neděli večer, že severomoravští policisté byli v osudném vlaku pouze v takovém počtu, aby tam byli schopni zajistit pořádek.
"V naší moci není hlídkovat u každých dveří vagonů," upozornil Klézl. "Jsme si však vědomi, že se stala tragédie, při níž byl zmařen lidský život. A proto budeme navrhovat, aby České dráhy v budoucnu při podobných speciálních vlacích pro fanoušky nasadily vagony, ve kterých nepůjdou dveře během jízdy otevřít," prohlásil vrchní komisař.
Dráhy nechtějí dát modernější vagony
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský řekl, že problém, který v sobotu vyvrcholil smrtí jednoho z fanoušků, budou železničáři řešit na jednání se zástupci policie a fotbalových klubů.
"Ale v žádném případě nepůjde o náhradu starých vagonů modernějšími, protože ve vlacích s fanoušky dochází pravidelně k neúměrnému ničení a znečišťování vlaku," řekl Šťáhlavský.
Uvedl, že staré vagony, které železničáři do těchto rizikových vlaků poskytují, nemají blokování dveří a lze je během jízdy otevřít.
"Jediné starší vagony, které toto blokování dveří mají, jsou vagony s kupé, ale takové zase nechtějí z bezpečnostních důvodů policisté, kteří fanoušky doprovázejí. Naopak, žádají především vagony bez kupé," řekl Petr Šťáhlavský.
Vagony s kupé zase nechtějí policisté
Policisté totiž ve vagonech bez kupé mají přehled, co se ve vlaku děje. Fanoušci se také před nimi nemohou v kupé například zamknout nebo schovávat za závěsy. Jeden box se čtyřmi sedadly u dveří je přitom vyhrazen pro policisty. Přesně tak jeli v sobotu i fanoušci Baníku Ostrava.
Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský řekl, že je možné jednat o tom, že by staré vagony určené pro přepravu fanoušků mohly být dodatečně vybaveny blokováním dveří.
"Tady je ale otázka, kdo takové opatření bude financovat. To musí řešit policie či fotbalové kluby. My přednostně modernizujeme vlaky, kterými lidi jezdí do práce a děti do školy. Nikomu bychom nevysvětlili, že chceme přednostně modernizovat vagony, kterými jezdí fanoušci na fotbal," řekl Petr Šťáhlavský.
Na dveřích vagonů jsou varovné cedulky
Přesto dodává, že zástupci Českých drah pokládají za důležité, aby i fanoušci byli při jízdě v bezpečí. Případ, který stál jednoho fanouška život, však nepokládá za žádné provinění na straně Českých drah.
"Na dveřích vagonů jsou cedulky, že je nikdo nemá před zastavením vlaku ve stanici otevírat. Pokud je člověk rozumný, tak dveře nikdy při jízdě neotevře. Neměl by je otvírat ani při neplánovaném zastavení někde v poli, neboť neví, kdy se zase vlak náhle rozjede," upozornil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Řekl, že technici Českých drah okamžitě po dojetí vlaku do Prahy prozkoumali dveře, z nichž třicetiletý fanoušek z Bolatic vypadl. "Dveře byly v pořádku, šly normálně uzavřít a někdo je prostě při jízdě otevřel. Kdo to byl, musí vyšetřit policie," řekl mluvčí Českých drah.
Dveře byly pootevřené, tvrdí fanoušci
Někteří spolucestující Jiřího Běláka ale tvrdí, že dveře byly už při jízdě z Ostravy pootevřené.
"Několik lidí se je sice snažilo zavřít, ale vždy tam zůstala asi pěticentimetrová škvíra. Viděli jsme to na vlastní oči. Teprve, když se to stalo, chodili policisté a dveře zamykali klikou, pak už i tyto dveře držely v zavřené poloze," shodují se nejbližší kamarádi Jirky.
"Není pravda, že by jej policie několikrát u dveří napomínala. Dvě hodiny před tou událostí prospal na sedadle," dodávají.
Někteří fanoušci namítají, že pokud by železničáři dovolili ve vagonech fanouškům kouřit, neštěstí by se nestalo.
Kouření ve vagonech dráhy povolit nechtějí
To mluvčí Petr Šťáhlavský striktně odmítá. "Nemůžeme dovolit kouření ve vagonech, byť pětatřicet let starých, protože bychom souhlasili s porušováním zákona. Zákon mluví jasně, že ve vlacích se nesmí kouřit, a fanoušci tento zákon porušovali i tím, že kouřili na WC," řekl mluvčí.
Uvedl, že pokud by ale železničáři chtěli striktně dodržovat zákon, museli by okamžitě každého, kdo otevře dveře vlaku, vyloučit na další stanici z jízdy. A každého, kdo si zakouří, by museli pokutovat, případně ho také vysadit.
"Ovšem v takové situaci, kdy je ve vlaku čtrnáct set fanoušků, se snažíme o jakousi toleranci a necháváme je kouřit na záchodech. Pokud bychom totiž striktně dodržovali zákon, mohli bychom vzbudit emoce fanoušků a mohlo by dojít až k eskalaci násilí. Proto se snažíme o určitou mez tolerance, ale dál nemíníme jít," řekl mluvčí Českých drah.
Pitva odhalí případný alkohol v těle mrtvého
Policejní mluvčí z Ústí nad Orlicí Eva Sichrová řekla, že v úterý se uskuteční pitva zemřelého fanouška. "Do středy bychom měli mít výsledky," řekla a na otázku, zda lékaři zjišťovali i případnou přítomnost alkoholu v krvi zemřelého, odpověděla, že soudní lékaři provádějí standardní prozkoumání těla mrtvého, které má prověřit veškeré okolnosti případu.
Přestože mluvčí Eva Sichrová řekla, že technické zabezpečení vlakové soupravy není v kompetenci policie, podle názoru ústeckých policistů by blokování dveří mělo být dnes standardem i pro přepravu fanoušků.
Mluvčí fotbalového klubu Baník Ostrava Bruzl řekl, že o možném financování úpravy dveří ve speciálních vagonech pro fanoušky slyší poprvé, a proto se k tomu nechce zatím vyjadřovat.
"Ale klub by se jistě nebránil jednání o tomto problému a chce samozřejmě pro své fanoušky to nejlepší," řekl Igor Bruzl.