ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zlínský kraj začne od prosince prodávat svoje jízdenky na regionální vlaky

  • 6
Od poloviny prosince začnou s novým jízdním řádem v osobních a spěšných vlacích uvnitř Zlínského kraje platit jízdenky od hejtmanství. O tyto spoje se budou nově dělit státní České dráhy se soukromým dopravcem Arriva vlaky. Pro cesty rychlíkem budou jízdenky nadále prodávat České dráhy.

„Nechceme lidem nic komplikovat, ale rozhodli jsme se zavést vlastní krajský tarif. Rizika a příležitosti vlakové dopravy teď budou na kraji a obrazně řečeno, dopravci konečně uvidíme do kuchyně,“ naznačil krajský náměstek pro dopravu Pavel Botek.

K revolučním změnám přistoupilo více krajů v Česku, protože končí desetileté smlouvy s monopolním státním dopravcem Českými dráhami (ČD).

Dosud to bylo tak, že rizika z nízkého prodeje jízdenek nebo ze zdražování pohonných hmot a elektrické energie nesl dopravce. Objednatel, v tomto případě kraj, mu pouze doplácel rozdíl mezi očekávaným výnosem z prodeje jízdenek a předpokládanými náklady na provoz.

Nové smlouvy se některé kraje rozhodly nastavit jinak. V některých regionech si cestující bude muset koupit více jízdenek v případě, kdy bude na trase kombinovat krajské a dálkové spoje. V jiných si bude moci vybrat.

Ve Zlínském kraji diskuse s dráhami ještě není ukončená a v tom, jak bude doprava po změnách vypadat, zůstává mnoho otazníků. Některé novinky jsou ale jasné už nyní.

Krajská jízdenka

Na vnitrokrajských spojích u osobních a spěšných vlaků bude platit jízdenka, kterou bude prodávat a její cenu určovat Zlínský kraj. Měla by být levnější. K dispozici budou i časové jízdenky pro lidi, kteří vlakem jezdí často. Konkrétní tarify bude kraj schvalovat začátkem listopadu.

„Například základní jízdné je nastavené tak, že se blíží čtvrtinové slevě Českých drah,“ řekl Botek.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Také je jisté, že při cestování rychlíkem nebo expresem zůstane vše při starém. Bude v nich platit tarif ČD, tudíž jízdenku si člověk koupí u této společnosti – buď na internetu, nebo v pokladně.

Další novinkou je, že v části Valašska, Uherskobrodska a Uherskohradišťska bude cestující v následujících deseti letech vozit nový dopravce, společnost Arriva vlaky.

„Budeme mít deset nízkopodlažních vlaků s klimatizací, které pojedou například mezi Újezdcem u Luhačovic a Luhačovicemi, z Velkých Karlovic do Vsetína nebo ze Starého Města do Bylnice,“ popsal Michal Miklenda, vedoucí provozní oblasti Morava.

Krajské jízdenky bude možné koupit přímo na nádraží. Kde pokladna nebude, tak přímo ve vlaku bez navýšení ceny. Změna si totiž vyžádá uzavření některých prodejen. Jízdenky se pro malý zájem přestanou prodávat v obcích Halenkov, Jablůnka, Kunovice-Loučka, Lhotka nad Bečvou, Osíčko, Valašská Polanka a na zastávce Zlín-Malenovice.

Dalších šest pokladen ČD zavřou proto, že na těchto trasách nastoupí Arriva. Ta některé pokladny převezme, jiné ne. Krajské lístky bude prodávat ve stanicích Vsetín, Horní Lideč, Bylnice, Luhačovice, Uherský Brod, Kunovice a Uherské Hradiště.

Jedna, nebo více jízdenek?

Otázkou zatím zůstává, jak to bude v případě, kdy si cestující najde spoj s přestupem a bude kombinovat více vlaků na jedné trase.

„Vzhledem k tomu, že na části krajských tratí pojede Arriva a na trati Brnp–Ostrava pojede RegioJet, vypadá to, že pro naprosto banální cestu z Huslenek do Brna si člověk bude muset koupit hned tři jízdenky u třech dopravců,“ obává se zmatků vsetínský zastupitel Michal Berg.

Zlínský kraj se proto rozhoduje, jestli v regionu bude kromě svých jízdenek uznávat také tarif Českých drah. Brání se tomu, protože tím by dohled nad tržbami ztratil. Na druhou stranu by však chtěl, aby si cestující mohli krajskou jízdenku pořídit na e-shopu nebo v mobilní aplikaci ČD. Tomu zase není příliš nakloněný dopravce.

„Dopravu si objednává kraj, a pokud se rozhodne, že ve svých vlacích nebude na vnitrokrajských cestách v osobních a spěšných vlacích uznávat naše jízdenky, pak si jejich jízdenku cestující nemůže logicky koupit na našem e-shopu,“ vysvětlil postoj Českých drah jejich mluvčí Radek Joklík.

Dohoda by měla být uzavřená v nejbližších týdnech. Vlastní vlakový tarif zavádí Zlínský kraj také proto, že chce spustit plošný integrovaný dopravní systém. Jeho smyslem je, aby lidé uvnitř regionu platili podobnou cenu za dopravu autobusem i vlakem nebo aby jim na jednu cestu stačila jedna jízdenka do vlaku i autobusu. Kdy začne systém fungovat, zatím není jasné.