ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Jaroslav Loskot

Vraky aut si majitelé raději odtahují sami, hrozí jim vysoké poplatky

  • 3
Nepojízdná auta hyzdí ulice měst ve Zlínském kraji, na řadě míst se ale situace po novele zákona zlepšila. Legislativa městům umožňuje vyzvat majitele vozu, který stojí na jednom místě déle než půl roku, aby ho odvezl. Pokud nereaguje, má radnice právo vůz odstranit.

Lidé neváhají cestovat na druhý konec kraje jenom proto, aby se tam zbavili svého starého vozu. Na vyhlédnutém místě ho nechají stát a zpět jedou třeba vlakem.

Nedávný případ z Otrokovic přibližuje problém, se kterým se města potýkají stále častěji. Řidič tam na sídlišti Trávníky odstavil na parkovišti vyhrazeném pro invalidy poškozený vůz Škoda Yeti.

Na výzvu strážníků umístěnou za stěračem sice po několika dnech zareagoval a s vozem odjel domů do obce ve svém okrese, ale nyní čelí správnímu řízení a pokutě za přestupek.

„Jedná se o jeden ze tří letošních případů, kdy řidič dostal strach a raději sám odjel. Dalších pět odstavených vozů jsme nechali odtáhnout specializovanou firmou,“ řekla mluvčí otrokovické radnice Romana Pastuszková.

S bezstarostnými řidiči se v kraji nejvíce potýkají v Kroměříži. Radnice tam od loňského dubna, kdy novela zákona o pozemních komunikacích umožnila městům odtahovat a uskladňovat nepojízdné vozy, řešila celkem 63 případů.

„Až na tři vozidla, která nestojí na pozemcích ve vlastnictví města, všechny ostatní vraky z kroměřížských ulic a parkovišť zmizely,“ uvedla místostarostka Daniela Hebnarová.

O více než čtyři desítky vraků se postarali jejich majitelé. Někteří si obnovili propadlou technickou kontrolu, další předali vozidlo odtahové firmě k likvidaci. Téměř dvacet aut dnes „parkuje“ v areálu technických služeb.

Radnice mohou auta prodat v dražbě

„Jejich provozovatelé mají nyní tři měsíce na to, aby si je vyzvedli. Někteří tak už učinili a zaplatili službám náklady za odtažení,“ popsala vedoucí kroměřížského odboru občanskosprávních agend Ivana Bukovská.

Pokud majitel auta nezareaguje do dvou měsíců na výzvu, aby ho odklidil, radnice má právo vůz odstranit a umístit na vyhrazeném místě. Když si dotyčný auto nevyzvedne ani tři měsíce od doručení oznámení, může silniční správní úřad rozhodnout o jeho prodeji v dražbě.

„V případě, že se auto kvůli nulové hodnotě prodat nepodaří, čeká vrak ekologická likvidace,“ upřesnil kroměřížský mluvčí Vondrášek.

Radnicím pomáhají i obyvatelé, kteří si vraků všímají. V Kroměříži letos nahlásili už přes deset vozů stojících trvale na pozemcích města. Pět si řidiči odvezli, tři skončily v areálu technických služeb, u dvou zatím běží lhůta, během níž si vůz mohou odstranit sami. I tady některé z vozů patřily majitelům z jiných okresů.

Naopak ve Zlíně, Valašském Meziříčí a Vsetíně od začátku roku nemuseli odtáhnout ani jedno auto. Přispěla k tomu nejspíš jedna z hrozeb loňské novely zákona, která umožňuje městům vymáhat za odtah a uskladnění vozu skoro osm tisíc korun.

Lidé mohou autovraky nahlásit přes aplikaci

„Všechny vraky se podařilo vyřešit tak, že odtah provedli na základě naší výzvy samotní majitelé,“ potvrdila Nikola Vaculíková ze zlínského odboru dopravy. „Je ale teprve polovina roku. Obecně touto cestou řešíme ročně kolem pěti vraků,“ dodala.

Odstavené vozy také neustále přidělávají práci majetkoprávnímu i dopravněsprávnímu odboru města. „Letos jsme sice žádný vrak neodtáhli, ale úředníci musí stále hlídat nějaké termíny,“ vysvětlila mluvčí vsetínského městského úřadu Jana Raszková.

Radnice v Uherském Hradišti si pojistila odvoz odstavených vozů smlouvou se specializovanou firmou. Na webu nabízí aplikaci, kde mohou lidé na nové autovraky upozornit. Od začátku roku se ve městě objevilo osmnáct takových aut.

„Jedno se odvezlo na hlídané parkoviště, další do šrotu. Dva vozy zmizely po vyvěšení výzvy, několik jich ještě čeká na vyřešení. Jeden vrak v podobě Renaultu Clio, jenž stál dlouhodobě v Průmyslové ulici, nakonec náhle zmizel a skončil neznámo kde,“ poznamenal mluvčí města Jan Pášma.