Cyklisté na Velké Javořině.

Cyklisté na Velké Javořině. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Kola jsou nedostatkové zboží jako za socialismu, vybírat není z čeho

  • 19
Kamenné prodejny i e-shopy jsou zahlceny denně desítkami dotazů na dostupnost jízdních kol. Některé modely jsou beznadějně vyprodané, většina dodávek letošních modelů se přesunula do příštího roku. Jízdní kola jsou nedostatkovým zbožím stejně jako za časů bývalého Československa.

„Trh s jízdními koly i náhradními díly se kvůli pandemii koronaviru zhroutil,“ hlásí prodejci.

Pokud jste muž vysoký 180 centimetrů a máte představu o značce, narazíte na problém. Ve většině prodejen, které MF DNES oslovila, není ve vaší velikosti L a cenové relaci od 10 do 25 tisíc korun v nabídce jediný stroj.

„Poslední kolo Scott si můžete koupit za 30 tisíc. Kolo stejné značky za 22 tisíc máme zadané a stroj za cenu 80 tisíc pak máme jeden,“ říká majitel zlínské společnosti Cyklo Elem Miloš Macík. Jeho firma vyprodala většinu modelů už loni a v současnosti má k dispozici desetinu z objednávek plánovaných na letošní rok. 

Propady jsou také v cyklodoplňcích. „Pamatuji si, když mi otec koupil první kolo. Psal se rok 1982, bylo mi třináct a dostal jsem modré dámské kolo Eska. Bylo bez štangle, ostatním jsem byl k smíchu,“ vzpomíná Jindřich Pokorný ze Zlína. Jeho slova přesně ilustrují situaci, která po 39 letech panuje na trhu. Pokud si chcete z prodejny odvézt kolo, musíte se spokojit s aktuální nabídkou

„V cenovém rozmezí mezi 10 a 15 tisíci korun, kde je poptávka tradičně největší, máme spíš jen dámská kola. Solidní výběr je také u dětských modelů. Ale díky výpadkům dodávek se situace i tady rychle obrací k horšímu,“ říká prodavač z Cyklosportu Slavičín. Podle něj si zákazník nemůže dlouhou vybírat. Pokud se nové kolo objeví na skladě, nevydrží tam ani den.

„Všechno nové zboží je okamžitě pryč. Výjimkou jsou jen elektrokola,“ konstatoval prodavač. Všiml si rovněž, že lidé slevili také z nároků na doplňky, značku či barvu kola.

„Trh se bez nadsázky zhroutil. Výroba nestíhá, chybí jí komponenty, cykloprůmysl je v hluboké krizi,“ popisuje Miloš Macík. Do jeho zlínské prodejny volají lidé z celé země. „Dotazy přišly z Prahy, Mělníka, Mikulova…,“ poznamenal podnikatel. Podle Macíka pocítí výpadky světových i domácích výrobců kol i největší hráči na trhu.

Lidé se chtějí hýbat a být na čerstvém vzduchu

Ve Zlínském kraji k nim patří uherskohradišťská společnost Juvacyklo. „Samozřejmě jsou modely, které se momentálně nedají objednat, ale stihli jsme se velmi slušně předzásobit, takže potíže nemáme,“ říká prodavač Martin Pernička a ujišťuje, že obchod dokáže poptávku alespoň prozatím z větší části uspokojit.

V uherskohradišťské prodejně je v aktuální nabídce přes sto jízdních kol i strojů na elektrický pohon. Poptávka stoupla ještě před rozvolněním o polovinu.

„Lidé se chtějí hýbat a být na čerstvém vzduchu. Bohužel jim často nemáme co nabídnout, nedostatek je i použitých kol,“ říká Jan Volek, prodejce z internetového bazaru. Podnikatel uvažuje nad změnou obchodní strategie – do nabídky zahrne i nová kola.

„Objednávat přes velkosklady ale začíná být problém. Zboží je nutné naskladnit s několikaměsíčním předstihem, jenomže nikdo neví, který model bude k dispozici,“ poznamenal.