Dubajská SPZ za 315 milionů korun. Seznamte se s drahými značkami

  • 3
Jedno písmeno a jedna číslice, P7. Za patnáct milionů dolarů, tedy 315 milionů korun. Nejdražší poznávací značka na světě se prodala za rekordní sumu na charitativní aukci v Dubaji.

P7

Společnost Emirates Auction prodala v sobotu v Dubaji během charitativní aukce poznávací značku P 7.

Arabská metropole je tradičním místem konání dražeb výjimečných poznávacích značek. Z mnoha důvodů. Prvním, doširoka propagovaným, je charita. Výtěžek z prodeje značky „P7“ poputuje na konto globálního projektu premiéra Spojených arabských emirátů Muhammada bin Rašída Al Maktúma na jídlo pro chudé.

Další důvody jsou však velmi přízemní. V zemi se neplatí daně z příjmu, bohaté třídy tedy mají „peníze navíc“. Vydražení unikátní poznávací značky, čím kratší, tím výraznější, je velmi působivou cestou, jak dát najevo svůj sociální status. Jak ve světě zlata a bohatství vyniknout. A nakonec mohou být ony značky i investicí, komoditou, kterou je možné prodat.

Totožnost vydražitele značky „P7“ není známa. Už se však dočkal zápisu v Guinessově knize rekordů.

1

Emiráty vydražily nejdražší poznávací značku (2008)

Doteď se v ní skvěl obchod, který nezastíral jméno svého aktéra. Předchozí rekord držela poznávací značka „1“.

V roce 2008 ji získal na aukci Saeed Abdul Ghaffar Khouri. I tehdy to bylo v Dubaji. Aukci pořádala tatáž dražební společnost Emirates Auction Company, vydražitel musel vyplatit celkem čtrnáct milionů dolarů, v dnešním přepočtu tedy 294 milionů korun.

F1

Afzal Kahn zatím svou značku F1 prodat nechce.

I další poznávací značky mají za sebou velké cifry. Za téměř dvanáct milionů dolarů koupil v roce 2008 písmena „F1“ britský automobilový konstruktér Afzal Kahn.

Listu Economic Times přiznal, že před aukcí unikátní značku již nějaký čas sháněl. I on ji našel na dražbě pro dobročinné účely, hrabství Essex výtěžek použilo pro lepší výuku mladých řidičů.

Někteří majitelé drahocenné značky používají v praxi, zdobí si jimi luxusní vozidla. Jiní je jenom schraňují, poznamenává magazín Smithsonian.

Kahn obdržel návrh na odprodej značky F1 za dvacet milionů dolarů, tedy dnešních 420 milionů korun. Odmítl.

MM

Velké ambice si dělá řada dalších značek. Zmínku si jistě zaslouží dvě písmena „MM“, iniciály současného majitele značky Michaela Modeckého. Ty se na trhu OpenSea nabízejí za 24,3 milionu dolarů.

Desátý fotoduel vyhrála značka MAM V0LN0. Karkulka porazila Hellboye

Modecki není amatér ani pouhý nadšenec, byznysu s unikátními značkami se věnuje obchodně. A jeho „MM“ je podle magazínu Luxe Digital nejvýše ceněná značka na trhu, byť stále neprodaná.

New York

Za dvacet milionů dolarů, tedy 420 milionů korun, se nabízí modrý kombík Volvo V70. Je obstarožní, ošuntělý, jenže to není na závadu. Prodejní cenu nedělá vůz, ale jeho poznávací značka.

Pochází ze sedmdesátých let dvacátého století, kdy New York začal prodávat personalizované značky, vysvětluje server AutoBlog. Je skutečně unikátní, je na ní „New York“.

D5 a O9

„Dubaj je město zlata,“ řekl serveru Bloomberg obchodník Balvinder Singh Sahni, „je to město velkých lidí, movitých lidí, krásných lidí. Každý tu chce ukázat své postavení.“

Ví, co říká, je totiž jedním z nich. Vlastní hned několik drahocenných značek. Za označení „D5“ dal v přepočtu přes 178 milionů korun. Měl k tomu velký důvod, jeho šťastným číslem je prý devítka. A protože písmeno „D“ je čtvrté v abecedě, s číslicí pět dá jeho magické číslo dohromady. Značka putovala na jeho Rolls Royce.

Další položkou jeho sbírky je značka „O9“, ta ho přišla na dnešních více než 119 milionů korun.