- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
„Jednou za mnoho let se pranostika výjimečně naplní, čímž se část lidí utvrdí v její oprávněnosti,“ říká letecký meteorolog Petr Dvořák. | foto: Petr Kozlík, MAFRA
Celý článek jen pro členy
Chcete číst prémiové texty bez omezení?
Loni v létě u nás víc pršelo, v zimě teď častěji sněží. V diskusích amatérských meteorologů jsem narazil i na spekulaci, zda ten nárůst srážek nemůže souviset s útlumem letecké dopravy kvůli koronaviru.
Je to mylný názor. Letecká doprava se před koronavirovou krizí podílela na celkové kontaminaci atmosféry aerosoly a dalšími zatěžujícími příměsemi jen asi ze dvou procent. Mnohem větší zátěží jsou průmysl, z dopravy pak ta lodní a automobilová. Pokud se tedy omezily civilní lety o víc než polovinu, dostaneme se k tomu, že celkový vliv letecké dopravy na kontaminaci atmosféry poklesl ze dvou na necelé jedno procento. A to je tak nepatrný rozdíl, že lze úspěšně pochybovat, zda by se to mohlo nějak významněji projevit na charakteru počasí.
Připojte se ještě dnes a získejte: