Strany se trumfují, co bude zdarma. Zaplatí to všichni z daní, říká ekonom

  • 624
Slib, že něco bude zdarma, se stal hitem letošních komunálních voleb. Jízda tramvají zadarmo. Bezplatný svoz popelnic. Slevu jedné skupině obyvatel ale zákonitě nakonec zaplatí všichni z daní, varují odborníci. Podle oponentů je navíc placená služba kvalitnější.

Začal s tím kandidát na primátora Prahy Jakub Landovský z ČSSD, který chce zavést bezplatnou hromadnou dopravu pro Pražany (tedy nikoli třeba pro turisty, což ale zavání diskriminací, která by těžko obstála před soudem). Plzeňský primátor Martin Zrzavecký rovněž z ČSSD slibuje odvoz odpadů zdarma, stejně jako lídr ČSSD v Liberci Jan Mečl. Obyvatelé Liberce se ostatně baví billboardem, na němž stojí tři politici tamní ČSSD a vedle je slogan „Odpady zdarma“.

Argumenty pro bezplatné služby se různí: jedni tvrdí, že na to padne jen malý objem peněz ve velkém městském rozpočtu. Jiní se zaklínají podporou nejchudších vrstev, třetí počítají, že „jízda zadarmo“ do ekonomiky města přinese peníze zase jinudy. Třeba si na radnici zařídí víc lidí trvalé bydliště.

Jsou i jiné cesty?

Jiří Pospíšil, který v Praze vede kandidátku TOP 09 a STAN, Landovského odráží argumentem, že on za peníze z lístků a prodaných tramvajenek třeba prodlouží některou z tramvajových tratí a dopravu v Praze zkvalitní.

Landovský nejprve tvrdil, že doprava zdarma by se dokonce ekonomicky vyplatila. Výpadek finančních příjmů z prodeje lístků a lítaček by mohl dosáhnout až čtyř miliard korun. Doplatili by ho ale lidé, kteří v Praze sice žijí, ale nemají tam trvalé bydliště a teď by měli důvod si ho vyřídit.

Jestliže by Praha dostala podle Landovského za každého nového občana 36 tisíc korun z daní, stačilo by zhruba sto tisíc nově nahlášených. Teď už ale lídr socialistů ze svých plánů trochu ustoupil a tvrdí, že město má právo za své peníze lidem něčím přilepšit.

Nic není zadarmo

Z pohledu ekonoma Davida Marka ale není nic „zadarmo.“ „Pomůžeme jedné skupině obyvatel, ale na daních to zaplatí všichni. Ale pokud mají voliči za prioritu snížení nákladů na dopravu, ať hlasují pro politiky, kteří slibují nižší jízdné. Já bych však raději ty komerčně zajistitelné věci přenechal volnému trhu – třeba proto, že teď pražský dopravní podnik bude zvýhodněn na úkor jiných dopravců,“ míní Marek.

„Svět zadarmo“ ovšem není jen doménou levice. Teplický primátor Jaroslav Kubera z ODS poplatky za odpad zrušil už před dvaceti lety. Pravicové hnutí Společně pro Jihlavu tvořené Svobodnými a Realisty má také pro letošek v programu autobusy zdarma.

Liberecký vzor

„Liberec dostává z poplatků za odpad čtyřicet milionů korun a zbytek doplácí. Ona ta služba není stejně stoprocentně hrazená obyvateli. Nemyslím si, že by zrovna ty odpady udělaly do libereckého rozpočtu nějakou velkou díru,“ říká Mečl. Liberecký rozpočet podle něj spíš doplatí na nově zavedené slevy pro děti a seniory, kteří v MHD jezdí za čtvrtinu. V Plzni primátor Zrzavecký raději rovnou do programu napsal, že odvoz popelnic pokryje z dividend Plzeňské teplárenské.

Popelnice, pes i bus

Co kde slibují zdarma

PRAHA

ČSSD v čele s lídrem Jakubem Landovským slibuje MHD zdarma pro všechny lidi s trvalým bydlištěm v metropoli.

BRNO

ČSSD Jednička kandidátky Oliver Pospíšil chce osvobodit od poplatků za odpad děti a seniory.

BŘECLAV

KSČM Kandidátka Dagmar Švendová chce ve městě dopravu zdarma.

PLZEŇ

ČSSD Primátor Martin Zrzavecký slibuje i „psa zdarma“. Seniorům by odpustil poplatky. Za svoz odpadu by v Plzni neplatil vůbec nikdo a pokryly by ho dividendy z tepláren. Senioři a děti by jezdili i zdarma tramvají.

LIBEREC

ČSSD Senioři nad 80 let a děti do 6 let budou mít odvoz odpadu úplně zdarma. Starší děti do 15 let a mladší senioři nad 65 let budou mít výraznou slevu.

JIHLAVA

Svobodní a Realisté (Společně pro Jihlavu) slibují zavést MHD zdarma pro všechny. Město by za ně zaplatilo 48 milionů korun navíc.

ZLÍN

Nový impuls pro Zlín chce kromě MHD zdarma pro mladé do 26 let a starší nad 60 let vyplácet i prémie vybraným skupinám. Žáci by dostali odškodné za špatný vzduch.

„Celkový příjem z jízdného je v Jihlavě zhruba 48 milionů korun ročně. A tuto částku město ve svém miliardovém rozpočtu pro své občany lehce najde. Jen provozní výdaje města a platy jeho úředníků nás všechny ročně stojí 400 milionů korun,“ uvedl lídr kandidátky Společně pro Jihlavu Pavel Vacek.

Odškodné pro děti

Zatímco většina politiků si vystačí se službou zdarma, hnutí Nový impuls pro Zlín chce lidem ještě platit. Mimořádnou prémii nabízí zaměstnancům města (třeba ošetřovatelům 5 tisíc korun ročně), ale tisíc korun ročně dostanou i žáci zlínských základních škol.

Hnutí není bez šancí, protože v sousedních Otrokovicích už se podílí na vedení města. „Tisícovka pro žáky bude kompenzací za zhoršené ovzduší, dokud nevyřešíme průjezd Zlínem,“ vysvětluje lídr Impulsu Jan Hrbáček.

Kouzelné slůvko „zadarmo“

Proč si politici myslí, že sliby na život zdarma zaberou? Marketingový specialista Robert Němec to vykládá tak, že slovo „zdarma“ funguje v ekonomice skoro jako kouzelné zaklínadlo, které lidi trochu zaslepí. „Při každé směně o něco přicházíme, přinejmenším o peníze. Ale je-li něco zdarma, myslíme si , že žádná ztráta neexistuje,“ vysvětluje Němec. Ten však na několika případech uvádí, že nabídky „zadarmo“ opravdu zabírají.

Souhlasíte, aby jízda MHD byla ve městech zdarma?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 18. září 2018. Anketa je uzavřena.

NE
NE 5245
ANO
ANO 452

Výsledky pro vaši obec

Video