Se supervrtulníkem pro boj v megaměstech chce Airbus porazit Američany

aktualizováno 
Evropský Airbus bude konkurovat svým lehkým supervrtulníkem RACER americkým firmám v soutěži US ARMY na nový stroj programu FARA.

Evropský Airbus oficiálně potvrdil účast v programu rychlého průzkumně-bojového vrtulníku FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Nové vrtulníky v americké armádě nahradí vyřazené stroje OH-58D Kiowa Warrior. Airbus nabízí militarizovaný vrtulník RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft) založený na technologickém demonstrátoru X3.

Fotogalerie

Po vyřazení vrtulníků Kiowa Warrior v roce 2017 zajišťují letecký ozbrojený průzkum v americké armádě bitevní vrtulníky AH-64E Apache Guardian a drony MQ-1C Gray Eagle. Bitevní vrtulníky Guardian jsou však provozně náročné, drahé, velké a těžkopádné stroje.

Americká armáda pro ozbrojený letecký průzkum požaduje malý a hbitý vrtulník. Není divu, kolbištěm vrtulníků FARA se mají stát „kaňony ulic“ megaměst budoucnosti. Vrtulník musí navíc působit v prostředí s pokročilou nepřátelskou protivzdušnou obranou (PVO). Z toho důvodu armáda požaduje nejen velkou rychlost letu, ale i rychlý let v nízké letové hladině. Pro boj s PVO vrtulníky FARA získají rovněž pokročilé obranné, útočné i průzkumné prostředky radioelektronického boje.

V těchto náročných podmínkách a situacích pilotům pomohou systémy s umělou inteligencí. Vrtulník FARA navíc musí plnit jednoduché mise v bezpilotním režimu.

Americká armáda v roce 2020 vybere dvě firmy, které postaví prototypy vrtulníků nebo konvertoplánů FARA. První lety prototypů se očekávají na konci roku 2022. V roce 2024 se rozhodne o případné sériové výrobě až 500 strojů FARA.

Video: Vrtulník X3

Americká armáda pro program FARA požaduje stroje s kolmým startem a přistáním (VTOL) s minimální cestovní rychlostí 370 km/h. Jde tedy o rychlost ležící již za fyzikálními možnostmi vrtulníků klasické koncepce. V současné době existují dva vrtulníky a jeden konvertoplán, které jsou schopné tyto požadavky plnit.

Prvním je vrtulník Sikorsky S-97 Raider s koaxiálními rotory a zadní tlačnou vrtulí. Jeho větší verze Sikorsky SB>1 Defiant, určená pro program JMR-TD / FVL (Joint Multi-Role Technology Demonstrator / Future Vertical Lift), prozatím podstoupila pozemní zkoušky motorů.

Již rok a půl létá konvertoplán Bell V-280 Valor, který soutěží proti SB>1 Defiant v programu JMR-TD / FVL. Firma Bell však svou nabídku zmenšené verze V-280 pro program FARA zatím veřejně nepředstavila. Třetí známou nabídkou v programu FARA je zatím neviděný návrh amerických firem AVX a L3.

Schéma vrtulníku RACER

Schéma vrtulníku RACER

Evropu v programu FARA zastupuje firma Airbus, která nabízí vrtulník založený na demonstrátoru X3, resp. na odvozené verzi RACER.

„Díváme se na demonstrační program FARA skrze technologii, kterou jsme vyvinuli na základě vysokorychlostních platforem, speciálně na základě X3,“ uvedl 18. února Bruno Even, generální ředitel Airbusu. „Tuto technologii [X3] chceme samozřejmě využít, abychom navrhli konkurenční řešení pro první demonstrační fázi programu pro americké ministerstvo obrany.“

X3 vychází z vrtulníku AS365 Dauphin a poprvé vzlétl v roce 2010. Unikátním rysem X3 jsou dvě postranní tažné vrtule. Obě vrtule, stejně jako hlavní rotor, jsou přes převodovky a transmise poháněny dvojicí turbohřídelových motorů Rolls-Royce Turbomeca RTM322 o výkonu 2×1693 kW.

Video: RACER je součástí evropské iniciativy průlomových leteckých technologií Clean Sky 2

V květnu 2012 vrtulník X3 vyvinul rychlost 430 km/h a udržel ji po dobu několika minut. V červnu 2013 vrtulník překonal rychlostní rekord hodnotou 472 km/h. Co se týče vrtulníků klasické koncepce, tedy bez pomocných tlačných/tažných vrtulí nebo proudových motorů, tak rekord stále drží Westland Lynx, který v roce 1986 dosáhl rychlosti téměř 401 km/h. Maximální rychlost vrtulníku Kiowa Warrior je přitom pouze 222 km/h (cestovní 188 km/h).

Ještě letos Airbus dokončí stavbu prvního prototypu RACER, následně začnou letecké testy. RACER využívá stejný koncept jako X3, ale má zdvojená boční nosná křídla a tlačné vrtule. Designově RACER zřejmě vychází z nejnovějšího vrtulníku Airbus H160.

RACER získá dvojici turbohřídelových motorů Safran Aneto-1X o výkonu 2×1900 kW. Vrtulník dosáhne cestovní rychlosti až 400 km/h a na jeden kilometr letu spotřebuje o 15 % méně paliva než klasický vrtulník. RACER je sice civilní stroj, ale podle firmy Airbus se stane také výchozí platformou pro program FARA.

„Můžete si také představit vojenskou cestu pro tuto technologii [RACER],“ řekl Scott Tumpak, šéf vojenských programů firmy Airbus pro Severní Ameriku. „Nyní jsme v soutěžní fázi, takže nechceme zajít příliš daleko do detailů, pokud jde o konkrétní nabídku.“

Zdroj: The Drive

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
 

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Poslední vrtulník. Začíná předehra zcela zapomenuté letecké tragédie

Reklama NYA zvoucí k cestování v proudové době

Byla to budova, kterou by někteří obyvatelé New Yorku nejraději hned po dokončení nechali zdemolovat. Místní bar s...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Další z rubriky

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kritická situace v bojeschopnosti superstíhaček F-35. Chybí náhradní díly

F-35B Lightning II na palubě USS Wasp (LHD-1) během prvního testování...

Podle nejnovější zprávy Kontrolní komise amerického Kongresu je pouze sedmadvacet procent taktických víceúčelových...

Ruská létající automatická brokovnice bude sestřelovat jiné malé drony

Ruský dron s fixovanou automatickou brokovnicí

Malý dron osazený automatickou brokovnicí Vepr 12 otestovali studenti z letecké konstrukční kanceláře moskevského...

Najdete na iDNES.cz